Werking verdoving

Author:
Job76
Posted:
za, 11/08/2008 - 09:12
Hi,

Ik heb onlangs een vulling laten vervangen van amalgaan naar composiet, een rechteronderkies. Tandarts heeft uiteindelijk echt 6 of 7 spuiten gezet omdat de verdoving steeds maar niet aansloeg. UIteindelijk ben ik de behandeling ondergaan met een halve verdoving en dus met wat pijn.

Nu is deze kies na 4 maanden nog steeds onrustig en ik moet woensdag naar de tandarts.

Vraag: als de tandarts nu een wkb gaat uitvoeren, betekent dit dan dat ik deze zonder verdoving (of halve) moet ondergaan? En is dat uberhaubt dragelijk?

Gr Job
Newtan

Wat ik uit je verhaal opmaak is dat er twee dingen aan de hand zijn geweest: de kies was overgevoelig en de verdoving werkte niet snel genoeg.

Wat betreft de overgevoeligheid: dat ligt doorgaans aan de zenuw. Die was al ontstoken en dan werkt verdoving niet goed bij iedereen. Meestal wel trouwens. Maar niet iedereen. Dat hoeft niet altijd zo te zijn. De volgende keer hoef je nergens last van te hebben. Biologie is iets raars.

Wat betreft het verdoven zelf: Ik laat mensen nog wel eens een kwartier na twee verdovingsspuiten in de wachtkamer zitten. Dat scheelt een stuk. Dat geldt ook niet voor iedereen, maar het is het proberen waard.
za, 11/08/2008 - 10:12 Permalink
Job76

Hi,

Nou, die zenuw was niet onstoken want de vervanging van de vulling was slechts een verfraaiing en niet zozeer noodzaak. Om de vervanging van de vulling te ondergaan heeft de tandarts de kies dus pogen te verdoven maar dat lukte niet goed. Evengoed is de vulling vervangen. Nu is de tand dus na vier maanden een beetje onrustig geworden en mogelijk volgt er dus een wkb.

Even vooruitlopend op de zaken (om mijn gemoed gerust te stellen, of niet!), stel nu dat ik een wkb moet ondergaan en die verdoving van de kies maar niet wil werken, wat gebeurt er dan?

Gr Job
za, 11/08/2008 - 21:44 Permalink
Newtan

Nou Job: dat hangt van jullie samenwerking af. Ik zou zelf extra verdoven, dat is eigenlijk standaard. En een tijdje inlaten werken. Als dat niet werkt en er is echt een noodzaak om de zenuw te verwijderen, dan is het mogelijk om de zenuw direct te verdoven. Dat is niet leuk, maar het werkt snel en effectief. Maar niet iedere tandarts kan dat.

Kun je dat niet beter aan je tandarts vragen dus?
zo, 11/09/2008 - 00:55 Permalink