Afgelopen mei (2007) heb ik aan kies 36 (geloof ik) een apex resectie gehad (aangezien de wortelpuntbehandeling bij de tandarts daarvoor niet had geholpen). Na de apex ging het goed met mijn gebit, maar er bleef een dikke bult zitten onderaan de behandelde kies. De tandarts heeft dit gezien, maar aangezien het alleen een klein beetje gevoelig was, wilde hij afwachten en pas een foto maken na een jaar na de apex.
Nu heb ik sinds een week meer last van die kies (of er lijkt weer druk op te zitten), er zit nog een klein soort bultje achterop de 'grote' bult (aan de kant van een kies erachter) en dit kleine bultje doet zeer (voelt als een soort zweertje als ik erop druk, als ik niks doe voelt het jeukerig). Er komt niks uit (zover ik weet).
Ga straks de tandarts maar eens bellen, maar iemand al een idee wat dit is? Fistel misschien? Moet je daarvoor (weer) naar de kaakchirurg ? Moet dan ook de apex weer overnieuw gedaan worden of kan dat niet eens?
Nu heb ik sinds een week meer last van die kies (of er lijkt weer druk op te zitten), er zit nog een klein soort bultje achterop de 'grote' bult (aan de kant van een kies erachter) en dit kleine bultje doet zeer (voelt als een soort zweertje als ik erop druk, als ik niks doe voelt het jeukerig). Er komt niks uit (zover ik weet).
Ga straks de tandarts maar eens bellen, maar iemand al een idee wat dit is? Fistel misschien? Moet je daarvoor (weer) naar de kaakchirurg ? Moet dan ook de apex weer overnieuw gedaan worden of kan dat niet eens?
Re: Bult na apex?
Gr, Mignon
Ik voel wel weer een soort druk in de behandelde kies, zou dan die kies ook weer behandeld moeten worden?
Helaas is er weer/nog steeds een ontsteking te zien (zwartig gebied) op de foto.
De bult waarover ik een jaar geleden schreef is af en toe wel geslonken, maar kwam sommige dagen ineens terug (waaronder hoog in de bergen in het buitenland) om vervolgens weer minder te worden in omvang. Veel pijn heb ik er niet aan, maar het is een dikke bult die wel gevoelig is sommige dagen en het tandvlees/wangvlees trekt dan ook meer. Wel doet het ook wat pijn als ik er op druk. Heb regelmatig erover gebeld met de tandarts, maar de laatste keer heeft hij het ook zelf kunnen voelen/zien.
Ik heb weer een doorverwijzing voor de kaakchirurg gekregen (afspraak staat 4 december), voor mogelijk een tweede apex. Ik ben benieuwd, probeer hoop te blijven houden dat de apex nu wel goed zal gaan... (als daartoe tenminste tot komt, want misschien besluit de kaakchirurg wel anders).
In april dit jaar brak de hel los. Een flinke bult op mijn tandvlees en helse pijnen. Op de foto was een heel klein zwart puntje te zien (je moest wel heel goed kijken). Ik heb toen anti biotica gekregen en verwijzing naar kaakchirurg voor apex-resectie. De wachttijd was 2 maanden (!). Ik voelde al aan dat dit niet goed zou gaan en een maand na de kuur, brak weer de hel los. Toen is er door de kaakchirurg een fistel weggesneden en kreeg ik 5 dagen een drain in mijn mond.
Toen ik eindelijk een maand later de apex had, keek de kaakchirurg heel vreemd op. De onstekingswond was heel erg groot. Hij was er zelf nogal van onder de indruk en zei dat ik me wel snel een stuk beter zou gaan voelen.
Alles leek goed te gaan, ik voelde me een stuk fitter en knapte helemaal op. Ongeveer een week later had ik weer een bult, die lekte viezigheid. Onmiddellijk weer langsgegaan en een volledige antibiotica kuur gehad (van een andere chirurg), die dacht echter dat het verder niks bijzonders was. Die bult bleef echter: soms wat groter en pijnlijker en soms wat kleiner.
Ik bleef echter drukpijn houden, en het 'voelde' niet goed (eigenlijk hetzelfde als voor de uitbarsting van de ontsteking). Niks ernstigs maar toch vervelend. Toen ik bij de drie-maandelijkse controle terugkwam en tegen de chirurg zei dat het volgens mij niet goed zat, liet hij mij de schone foto zien - dus er zou niks aan de hand moeten zijn.
Maar hij twijfelde geen moment! Er moest weer geopereerd worden (weer 2 maanden wachten). Hij vertrouwde de foto niet - de vorige keer was er ook maar een hele kleine ontsteking aan de wortelpunt te zien. Hij ging gelukkig op mijn gevoel af.
Ik voelde me de afgelopen maanden niet echt fit, maar ik vroeg me toch stiekem af of gewoon mijn verbeelding was (de woorden van mijn oude tandarts spookten door mijn hoofd).
Ik heb nu twee dagen geleden de tweede apex gehad (vijf maanden na de eerste), en er zat inderdaad een ontsteking (twee zelfs) - die was op de foto niet te zien. Er had zich al bot omheengevormd. Hij vermoedde een 'lekkende wortel'.
Misschien moet de kies (met kroon) er toch uit straks - de tijd zal het leren - maar de chirurg had goede hoop. Maar tot nu toe voel ik me al weer een stuk beter.
Ik ben ook van tandarts verwisseld, want die heeft er maar een potje van gemaakt (maar dat is weer een ander verhaal).