Mijn situatie is als volgt.
In januari kreeg ik plotseling last van een pijnlijke voortand (element 11). Een jaar of 15 geleden ben ik op die tand gevallen. Hij was altijd iets verkleurd, maar ik had er nooit last van. Mijn tandarts heeft in januari een wortelkanaalbehandeling gedaan. Tijdens de behandeling merkte hij al op dat hij niet in het kanaal kon komen. Op de x-foto is eigenlijk ook geen kanaal te zien. Na de behandeling waren mijn klachten wel over.
Tot augustus dan. De pijn is weer terug, maar in veel mindere mate. Mijn tandarts zegt er niets aan te kunnen doen omdat het kanaal niet toegankelijk is en heeft me naar de kaakchirurg verwezen voor een apexresectie. Na het nodige gelezen te hebben begin ik nu te twijfelen aan het nut van een apexresectie. Eigenlijk voel ik toch meer voor een nieuwe wortelkanaalbehandeling. Mijn tandarts heeft bijvoorbeeld bij de behandeling geen rubberdam gebruikt en niet met een microscoop naar het wortelkanaal gezocht. Hiervan begrijp ik inmiddels dat dit (bij sommige tandartsen) wel gebruikelijk is.
Daarnaast zit de pijn ongeveer ter hoogte van het begin van mijn tandvlees en niet dieper bij de wortelpunt. Op de x-foto is ook bijna geen zwart te zien als teken van ontsteking.
Tot slot valt het mij op dat op de x-foto die in augustus is gemaakt te zien is dat de vulling erg dicht bij de zijkant van het element zit. De tandarts heeft vrij diep en breed geboord om het wortelkanaal te vinden denk ik. Wellicht wordt de pijn hierdoor veroorzaakt?
Ik vraag mij nu af, is het niet zinvoller om de kanaalbehandeling nogmaals te laten doen, eventueel door een endodontoloog, al dan niet in combinatie met een antibioticakuur?
Maandag wordt ik bij de kaakchirurg verwacht en zal mijn vragen uiteraard ook aan hem (of haar) voorleggen. Ik hoop hier echter van te voren al wat advies te krijgen zodat ik niet geheel onwetend binnenkom
In januari kreeg ik plotseling last van een pijnlijke voortand (element 11). Een jaar of 15 geleden ben ik op die tand gevallen. Hij was altijd iets verkleurd, maar ik had er nooit last van. Mijn tandarts heeft in januari een wortelkanaalbehandeling gedaan. Tijdens de behandeling merkte hij al op dat hij niet in het kanaal kon komen. Op de x-foto is eigenlijk ook geen kanaal te zien. Na de behandeling waren mijn klachten wel over.
Tot augustus dan. De pijn is weer terug, maar in veel mindere mate. Mijn tandarts zegt er niets aan te kunnen doen omdat het kanaal niet toegankelijk is en heeft me naar de kaakchirurg verwezen voor een apexresectie. Na het nodige gelezen te hebben begin ik nu te twijfelen aan het nut van een apexresectie. Eigenlijk voel ik toch meer voor een nieuwe wortelkanaalbehandeling. Mijn tandarts heeft bijvoorbeeld bij de behandeling geen rubberdam gebruikt en niet met een microscoop naar het wortelkanaal gezocht. Hiervan begrijp ik inmiddels dat dit (bij sommige tandartsen) wel gebruikelijk is.
Daarnaast zit de pijn ongeveer ter hoogte van het begin van mijn tandvlees en niet dieper bij de wortelpunt. Op de x-foto is ook bijna geen zwart te zien als teken van ontsteking.
Tot slot valt het mij op dat op de x-foto die in augustus is gemaakt te zien is dat de vulling erg dicht bij de zijkant van het element zit. De tandarts heeft vrij diep en breed geboord om het wortelkanaal te vinden denk ik. Wellicht wordt de pijn hierdoor veroorzaakt?
Ik vraag mij nu af, is het niet zinvoller om de kanaalbehandeling nogmaals te laten doen, eventueel door een endodontoloog, al dan niet in combinatie met een antibioticakuur?
Maandag wordt ik bij de kaakchirurg verwacht en zal mijn vragen uiteraard ook aan hem (of haar) voorleggen. Ik hoop hier echter van te voren al wat advies te krijgen zodat ik niet geheel onwetend binnenkom
Re: Wel of geen apexresectie laten doen?
Maar onwetend bent u niet, want u heeft zich al ingelezen. :D Als u maandag naar de kaakchirurg gaat is de kans redelijk groot dat de kaakchirurg u de apexresectie adviseert, want dat is zijn vak hé, en hij doet geen wortelkanaalbehandelingen.
Heeft u de optie "endodontoloog" al met uw tandarts besproken? Apexresectie kan een oplossing zijn maar de herbehandeling ook en uw tandarts hoort uit te leggen wat de voor en nadelen van beide behandelingen zijn. En ook waarom hij een apexresectie boven herbehandeling adviseert, te meer omdat tegenwoordig, zoals u welllicht hebt gelezen, de herbehandeling meestal de voorkeur heeft. Dat hij het zelf niet kan is geen reden om de kaakchirurg in te schakelen. Overigens is het op zich een goede zaak dat de tandarts zijn eigen beperkingen kent en dan niet de herbehandeling wil doen.
N.B. het gebruik van een behandelmicroscoop heeft zeker voordelen maar lang niet iedere tandarts heeft er een tot zijn beschikking. Dat wil niet zeggen dat een wkb dan gedoemd is te mislukken. Iedere tandarts heeft wél een rubberdam liggen mag ik aannemen/hopen.Die moet gewoon gebruikt worden!
De kaakchirurg twijfelde geen moment en vertelde mij dat een apex de enige optie was wat hem betreft. Via het veel te nauwe kanaal zou een herbehandeling volgens hem geen resultaat opleveren. Hij vroeg mij of ik een nieuwe afspraak wilde maken of dit ik meteen geholpen wilde worden. Heb maar voor het laatste gekozen, maar het is me erg tegen gevallen.
De ingreep op zich was pijnloos (op de verdoving na) maar wel wat ongemakkelijk. De chirurg constateerde dat er inderdaad maar een minuscuul kanaaltje zat en het leek hem dat er goed aan gedaan om niet voor een herbehandeling te kiezen. Toen de verdoving uitgewerkt was heb ik wel veel last van pijn gehad. De voorgeschreven naproxen leek niet of nauwelijks te helpen en ik heb zeker een dag of drie koorts met een forse zwelling gehad. Pas na twee weken werd de pijn minder en na drie weken is de laatste hechting eruit gekomen. M'n voortand en het omliggende tandvlees zijn nog lang gevoellig geweest. Pas sinds een week of twee lijkt het de goede kant op te gaan en voelt het element alleen nog maar verdoofd aan (maar das logisch).
Nu maar hopen dat de klachten ook op lange termijn wegblijven. Voor de zekerheid alvast maar een spaarpotje opbouwen voor een implantaat denk ik...