Verstandkies weg of niet? (onbetrouwbare tandarts..?)

Author:
ApaX
Posted:
vr, 11/14/2008 - 18:51
Hallo,

ik heb al sinds enkele maanden regelmatig last van een slecthe adem en een beetje een rare smaak ik mijn mond. Goed poetsen en mijn mond spoelen helpt tijdelijk, meestal is de geur na een paar uur weer aanwezig. Na een tijdje zoeken ben ik er achter gekomen waar het vandaan komt. namelijk van mijn verstandskies. De kies is eigenlijk maar voor een heel klein deel te zien. Hij zit al het ware helemaal omsloten door tandvlees omdat hij zover achterin ligt. Het omliggende tandvlees is ziet er (voor zover ik kan zien) goed uit, al is het vaak wel wat gevoelig. Tussen de omliggende kiezen (onder en bovenkaak) bloede het wel regelmatig, al is dat zo goed als weg. De geur blijft echter. Ik had het idee dat mijn huidige tandarts mijn klacht niet echt serieus nam. Vandaar dat ik voor een second opinion naar een andere tandarts ben gegaan.

Deze nieuwe tandarts verteld me prompt dat ik in totaal 5 gaatjes heb.....! Terwijl ik de afgelopen 2 maanden bij keer bij mijn huidige tandarts ben geweest. Ik schrok hier nogal van, ergens klopt er dus iets niet. Hij liet met een kleine camera een aantal plekjes zien zien op de kiezen. Ik heb niet zoveel verstand van tandheelkunde, maar een bruin plekje hoeft niet perse een gaatje te zijn.....toch? Ik had bij deze man een zeer onprettig gevoel, en ik had het idee dat hij maar wat aan klooide. Ik weet dat ik geen super gebit heb, maar ik was toch in de veronderstelling dat het goed onderhouden is (een beetje van mezelf en een beetje van mijn tandarts). De hele praktijk zag er ook rommelig en een beetje vies uit. Maar goed, hier ben ik dus nog niet mee geholpen. Opzoek naar een andere tandarts.

Om maar even terug te komen op de verstandskies, wat is tegenwoordig gebruikelijk? Waar zou de stank van kunnen komen?
Lieneke

Foetor ex ore (hele dure naam voor mondgeur) wordt vaak veroorzaakt door bacterien/ontstekingen. Dit kan komen uit de mondholte maar ook uit de keel/neus. Soms komt de geur vanuit de maag. Sommige ziekten kunnen ook mondgeur veroorzaken.

Om er achter te komen waar de oorzaak ligt, zou je naar het halitospreekuur kunnen gaan. In sommige ziekenhuizen en bij sommige parodontologen kun je dan terecht.

De geur zou best eens vanaf de verstandkies kunnen komen. Dat kan ik vanaf hier niet zien; ook niet of hij eruit zou moeten. Ook kan ik niet zien of je gaatjes hebt. Bruin hoeft inderdaad niet te betekenen dat het echt gaatjes zijn.
vr, 11/14/2008 - 20:02 Permalink
ApaX

Foetor ex ore (hele dure naam voor mondgeur) wordt vaak veroorzaakt door bacterien/ontstekingen. Dit kan komen uit de mondholte maar ook uit de keel/neus. Soms komt de geur vanuit de maag. Sommige ziekten kunnen ook mondgeur veroorzaken.

Om er achter te komen waar de oorzaak ligt, zou je naar het halitospreekuur kunnen gaan. In sommige ziekenhuizen en bij sommige parodontologen kun je dan terecht.

De geur zou best eens vanaf de verstandkies kunnen komen.

Dankje voor je reactie. Ik weet zelf vrijzeker dat het uit de hoek van de verstandskies komt, of de kies ook de oorzaak is weet ik uiteraard niet. Al ik met mijn vinder even achtering wat ga zitten pielen, en ik ruik vervolgens aan mijn vinger, dan stinkt dat enorm! op andere plekken in de mond is er eigenlijk alleen een wat muffe speeksel lucht, het stinkt niet echt. Verder zitten er geen ontstekingen, althans, ik heb geen pijn klachten, geen bloed tijdens het poetsen en het tandvlees ziet er goed (roze) uit. Ik kan uiteraar zelf lang niet alles goed zien.
vr, 11/14/2008 - 21:01 Permalink
Lieneke

Dan zit er in ieder geval bij die verstandkies iets niet goed.
Er zijn borstels die heten cingle-tufted of one-tufted. Daarmee kun je iets onder dat flapje tandvlees komen. Als dan ook nog even wat tandpasta met chloorhexidine koopt dan kun je daar poetsen. Dat zal vast niet fijn voelen en wat gaan bloeden, maar na een tijdje kan het dan beter gaan. Wellicht moet dan de verstandskies er toch nog uit maar wie weet....
vr, 11/14/2008 - 21:18 Permalink
ApaX

Vandaag naar een andere tandarts geweest! Met een beetje geluk, want ik kon vrijwel meteen terecht. Gelukkig zegt hij ongeveer het zelfde als mijn huidige tandarts, al is hij iets proactiever. Er zitten wel bruin plekjes, maar op de foto's zijn geen gaatjes te zien. 2 oude vullingen moeten binnen nu en een jaartje vervangen worden.

Over mijn verstandskies zegt hij het zelfde als mijn huidige tandarts. Hij is echter wel iets proactiever en zegt dat het handiger is om hem toch maar te verwijderen. Het ziet er niet naar uit dat het in de toekomst gaat veranderen, dus haal er maar uit. De verstandkies aan de andere kant moet er ook uit, die is helemaal niet zichtbaar, maar die ligt met de kroon naar voren toe, en is nog helemaal ingesloten door tandvlees.

Ik was vrijdag bij een andere tandarts, en hij vertelde me dat ik 5 gaatjes had, wat moet ik hiermee doen? Gewoon laten voor wat het is of de inspectie bellen? Ik had een enorm beunhaas gevoel bij deze man (en de praktijk). Ik heb nu 2 tandartsen die zeggen, geen nieuwe gaatjes, wel een aantal oudere vullingen die aan vervanging toe zijn (opbasis van grote en kleine rontgen foto's). 1 tandarts die zegt, 5 nieuwe gaatjes op basis van kijken.
ma, 11/17/2008 - 10:20 Permalink
LG

Hoi Apax,

Ik ben benieuwd, ik heb precies hetzelfde; vieze geur rond m'n verstandskies en daardoor vieze smaak in m'n mond en slechte adem. Nu heb ik m'n verstandskies er donderdag uit laten halen maar 't blijft nog wel die geur. Hoe is dit bij jou gegaan? Ik spoel wel met speciaal mondwater nu.. Blijft die geur nog lang of gaat dit snel weg na verwijderen van de verstandskies?

Ik hoor graag van je.

Groet,
LG
zo, 08/01/2010 - 09:16 Permalink