Probleem gebit?

Author:
NathalieKersten
Posted:
zo, 11/16/2008 - 16:10
Hallo,

ik ben 26 jaar, "vroeger" weinig problemen gehad met mijn gebit.
De problemen begonnen eigenlijk tijdens mijn laatste zwangerschap.
Ik kon blijven komen voor gaatjes boren, vullingen, enz.
Na de zwangerschap is het niet beter geworden, eigenlijk zelfs erger...
Ik ben een maand terug geweest om een flink gat te laten boren, na de behandeling zei de tandarts dat wanneer ik veel pijn zou krijgen en houden de kies getrokken moest worden omdat het toch wel een erg diep gat was en dus bij de zenuw.
Eenmaal thuis begon de verdoving al hard uit te werken, en ik heb 3 dagen op de bank gelegen met ontzettend veel pijn!
Paracetamollen konden mij niet minder pijn laten hebben.
Na bijna 3 dagen ben ik teruggegaan naar de tandarts waar deze kies getrokken werd.
De pijn was weg.

Ik moest afgelopen woensdag weer komen (heb nog vele gaatjes te gaan, en maak elke keer een half uur afspraak ivm extree angst).
Mijn voortand (waarvan in mijn kinderjaren de helft al was afgebroken en ik dus al een nep-stuk had op zitten) had een gaatje, en ik begon er wat last van te krijgen.
De tandarts heeft deze geboort, en daarna rijkelijk gevuld (rijkelijk omdat mijn tand zo ongeveer een halve cm breder is ineens!!).
Dit was afgelopen woensdag, en ik ga er aan onderdoor van de pijn!
Weer hetzelfde verhaal!
Morgen zou ik dus echt moeten bellen want dit trek ik niet meer.

Maar wat nu? De tand (voortand!!!) eruit en dan? Dat zoet er niet uit :cry: :smt010
En wat voor de rest van mijn gebit? Gaat dit nu na elke behandeling zo dat ik binnenkom zonder pijn, vertrek met pijn, en niet veel later die kies/tand kan laten trekken?

:cry: :cry: :cry: :cry: :cry: :cry: :cry:

Ik weet echt even niet wat te doen, de pijn in mijn mond begint inmiddels echt mijn leven te beheersen (het eten, mijn humeur, drinken, alles...)

Is er iemand die mij kan vertellen wat ik nu het beste kan doen?
Of er ooit een einde komt aan deze gebits-problemen en de pijn?

Alvast heel erg bedankt!

Groetjes,
Nathalie.
guarana

Hoi Nathalie,

Goed dat je de stap elke keer weer neemt om je angst te overwinnen, want als je niet gaat zal het meestal erger worden en soms kan de pijn heviger worden zodra je een ontsteking krijgt, dus op tijd zijn kan je veel pijn besparen.

Ik neem aan dat de voortand is gevuld met composiet (zelfde kleur als je tand) ? dat kan nogal eens uitzetten/krimpen waar je last van kunt hebben. Dit is afhankelijk hoe het door je tandarts is gedaan en moeilijk te bepalen van een afstandje.

Je voortand staat wel meestal direct in contact met voedsel en drinken, en krijgt sowieso minder rust dan andere elementen, maar als je er een paar dagen last van hebt hoeft dat nog geen probleem te zijn, anders wordt het als het na 1.5 c.q. 2 weken nog steeds gevoelig is. Als je je voortand wilt ontzien, kun je tijdelijk rietjes gebruiken bij het drinken. Daardoor komt er minder contact met je voortand.

Maar je tandarts kan jouw situatie veel beter inschatten.

Ik wens je sterkte, en probeer een beetje te kalmeren alvorens je gaat. Hoe rustiger je bent hoe minder pijn je meestal hebt, angst werkt namelijk tegen je in plaats van voor je.

Meestal voor ik ga dan kijk ik een grappige film of zo, of ik doe iets waardoor ik afgeleid ben, en meestal zit ik met een "big smile" in de stoel. Dat was vroeger wel anders, maar ik heb uit ervaring geleerd dat de helft van de pijn alleen maar de anticipatie is en het "verwachten van veel pijn", je lichaam maakt namelijk stoffen aan als je angstig/bang bent die ervoor zorgen dat pijn meestal heftiger aankomt.

Ik hoop dat m'n antwoord je wat steun geeft!

:D
di, 11/18/2008 - 04:35 Permalink
NathalieKersten

Hoi guarana,

Hartelijk bedankt voor je antwoord!
Die angst is er helaas niet alleen voor de tandarts, ik kamp hevig (en al rui 6 jaar) met angst en paniekstoornis.
Misschien enig reden waarom bij mij de angst zo diep zit.
Meestal wordt de angst tijdens de behandeling wel minder doordat de tandarts mij probeerd af te leiden.
Maar hij blijft er wel, vooral voor de tijd, en dus maak ik mijn afspraken altijd zo vroeg mogelijk.

Mijn tand is toen ik een jaar of 10 was voor de helft afgebroken vanwege een botsing, mijn toemallige tandarts heeft hier toen een halve nep-tand opgezet.
Deze is er een half jaar geleden weer afgekomen, en toen heeft mijn huidige tandarts dit (daar komt de leken-taal) door middel van dat "pistooltje" wat ook gebruikt wordt bij gaatjes in de kies, aangemaakt.
In ongeveer dezelfde kleur als mijn tand.
Sindsdien was de tand al wat gevoeliger.
Maar sinds vorige week toen hij het gat maakte (en er vervolgens nog een stukje aan de zijkant bij aan zette :smt017 ) werd het echt pijnlijk.
Ik heb na dit bericht ook een hevige pijn-aanval gehad, zelfs uboprofen600 hielp niet de pijn te onderdrukken.
Maandag direct mijn tandarts opgebelt, en ik kon vanmorgen terecht.
De pijn is echter weg, en omdat mijn dochtertje vandaag jarig is heb ik de afspraak afgezegd (moet tot slot morgen zoizo komen).
Ze had het over de telefoon over een zenuwbehandeling.
Je voelt hem al aankomen, de angst zit er goed in!

Ben nu wel bang voor de toekomst, hoe gaat de toekomst eruit zien met deze dingen?
Krijg ik elke keer zoveel pijn na een behandeling aan een gat? :smt009
Vreselijk, tandarts bezoeken zijn niet leuk!
di, 11/18/2008 - 15:08 Permalink