peri-implantitis en sonderen

Author:
mmm86
Posted:
zo, 11/23/2008 - 16:41
Ik ben bezig met een presentatie op school over peri-implantitis.
Nu kwam ik verschillende meningen tegen over het sonderen van implantaten.
-als het klinisch gezond oogt, dan niet sonderen maar toucheren (sonde horizontaal tegen de gingiva houden)
- niet dieper van 1 mm sonderen, curetteren mag wel (??????)
wat is jullie mening?

en wat adviseren jullie voor reiniging? super-floss, rager, single-tuft, gaasje/veter??
Lieneke

Hallo,

Mag ik vragen wat je studeert? Heb je het mondhygiensiten forum al gezien? http://www.mondhygienistenforum.nl

Ik sondeer gewoon met een plastic instrument zo diep als het gaat (met enig beleid uiteraard). Je gaat immers niet continue foto's maken en je wilt toch weten waar het botniveau ligt. Ik vind ook niet dat je kan vertrouwen op dat het klinisch wel ok lijkt. Er kan dan even goed een pocket zitten.

Ik raad een veter aan. Dit maakt in mijn inziens een steg het beste schoon. Bij gewone implantaten raadt meestal ik ragers aan als er paro is. Als het parodontium er goed uit ziet, dan raad ik floss aan. Liever dan geen stoker ivm de papil.
zo, 11/23/2008 - 16:59 Permalink
mmm86

Ik studeer mondzorgkunde in nijmegen, mijn laatste jaar nu.
en ik heb me vandaag nogmaals (was mijn gebruiksnaam en ww vergeten) aangemeld op het mondhygienisteforum, moet nu nog wachten op een activeringsmail. dus vandaar dat ik mijn vraag hierop heb gezet.

bedankt voor je antwoord, ik denk dat ik het sonderen als discussievraag in mijn presentatie zet, kijken wat mijn studiegenoten er van vinden.
zo, 11/23/2008 - 17:12 Permalink
JW Vaartjes

Er werd wel gezegd dat je niet mag sonderen rondom implantaten omdat je dan de aanhechting van hemi-desmosomen verbreekt. Op het laatste congres over peri-implantitis waar ik was, werd door Dr. Berglundh veelvuldig sonderen gepropageerd.
Ik denk dat dit ook een goede manier is om de gezondheid van de peri-implantaire weefsels te beoordelen, naast roodheid zijn bloeding (erger dan puntbloeding) en pockets dieper dan 6mm een slecht teken. De pockets dieptes kunnen rondom implantaten dus wel tot 6 mm oplopen zonder dat dit perse een pathologische situatie is. Rondom implantaten bevinden zich alleen circulaire vezels en bijv. geen dento-ginivale vezels waardoor de pocketsonde al snel dieper komt dan bij natuurlijke gebitselementen.
zo, 11/23/2008 - 19:27 Permalink
mmm86

dank u.

maar er wordt ook gezegd dat de bloedingsindex nooit waarheidsgetrouw is omdat met sonderen het epitheel wordt verscheurd? mij lijkt dat die bloedingen anders zullen zijn (puntbloedingen) dan de bloedingen bij iemand met peri-mplantitis?

het beste is dus wel sonderen voor de juiste diagnose?
zo, 11/23/2008 - 19:35 Permalink
JW Vaartjes

Naast periodieke rontgenolgische controle is sonderen het andere belangrijke diagnostische instrument dat we hebben. Overigens is een puntbloeding niet moeilijk te onderscheiden van een bloeding door peri-implantitis, dus voorzichtig sonderen en kijken wat de reactie van de gingiva is.
ma, 11/24/2008 - 07:47 Permalink