Onterecht gepikeerd?

Author:
Music
Posted:
do, 11/27/2008 - 17:44
Hoi allemaal,

sorry dat ik zomaar wat vraag zonder mezelf voor te stellen maar ik ben nu toch even ten einde raad.
Ik heb 2 jaar met beugel rond gelopen als klein kind en moet eerlijk toegeven dat mijn beugeltijden echt rot waren.
Nu is ie er al 7 jaar uit, echter mijn huidige tandarts lijkt mijn gebit helemaal niet zo serieus te nemen.
Ik zou graag wat reacties van mensen hier willen om te kijken of ik het haar (mijn tandarts) nou onterecht kwalijk neem.
Mocht je tijd hebben lees mijn verhaal dan alsjeblieft en deel je mening

Het begon met haar assistente, ik liep rond met een kapotte spalk wat dus betekent dat mijn tanden weer terug worden gedrukt naar hun originele houding. Maar de assistente nam het niet zo nauw terwijl ik nadrukkelijk zeg dat er een grote druk op mn tanden staat en ik voel dat mn tanden naar voren komen. Ze antwoord met dat de tandarts op vakantie is en dat ze pas over een maand een afspraak voor me kan regelen, echter er lopen nog 2 andere tandartsen rond daar en dit kan gezien worden als een tandheelkundige noodgeval toch?
2 jaar werk stond op het punt ongedaan te worden gemaakt. Toch houdt ze vol dat ik over een maand moet komen en dus neem ik haar woord maar en laat het rusten.

Een maand later ziet de tandarts mn gebit en ziet idd dat het op 2 punten is afgebroken en dat er een spleet tussen mn tanden is ontstaan. Ik vraag of het niet teruggedrukt kan worden maar zij antwoord dat het niet de moeite waard is en dat ze zich er niet aan stoort.
Ze repareert de spalk op beide punten met een zwarte vulling waar ik dan ook netjes de rekening voor krijg.

Deze vullingen gaan een maand mee tot er 1tje van de 2 het begeeft. Ik bel meteen op vanwege de druk die ik weer voel op mn tanden. Een tandarts hulp-assistente neemt dit maal op, de normale balie assistente was weg toen ik belde, en zij nam het wel serieus. Ze zei dat ik meteen moest komen anders zouden mn tanden weer scheef (!!) gaan staan.
Mijn eigen tandarts heb ik niks van gehoord, ik mocht langskomen bij een mannelijke tandarts. Hij had plaats gemaakt in zijn lunch pauze.

Ook hij repareerde de spalk met een vulling, toen ik vroeg of dit wel zou werken aangezien de vorige het ook begaf, zei hij dat het de druk wel zou houden. Ik vroeg of de spalk niet vervangen moest worden aangezien het de druk niet meer bleek aan te kunnen, hij antwoorde met dat ik me niet zo'n zorgen moest maken. Het was een hoogwaardige kwaliteits draadje was, niks kon misgaan.

Het tegendeel bleek waar, weer een paar maanden later, kreeg ik weer last het spalkje, heb meteen een afspraak voor gemaakt maar moest hier ook een maand mee wachten.
We zitten nu op de huidige tijd, de afspraak was gepland voor afgelopen dinsdag (25-11-08) en de tandarts zag idd dat het spalkje ALWEER los was geraakt op hetzelfde plekje.
Ze zei dat ze deze keer met 2 vullingen een extra dikke bolletje erop zou plakken zodat het de druk beter zou aankunnen. Ik voelde na de behandeling weer druk op mn tanden staan, maar ik dacht dat dat de druk was die het spalkje op mn tanden uitoefende om ze recht te houden.

Twee dagen later, ik zit nou op vandaag de dag, poets ik 's morgens mn tanden en zie dat mn tand waar zij dat bolletje op heeft geplakt meer naar achter is gaan staan. Hij staat nu dus scheef. Waar ik 2 jaar voor heb geleden tijdens mn puber jaren is gewoon ongedaan gemaakt.
Ik dacht, wat zeg ik allemaal, ik ben aan het dramatiseren maar toen ik hun opbelde over dit ongeval kreeg ik de assistente aan de lijn die mij een maand lang liet wachten de eerste keer. Ik vroeg haar echter om meteen een afspraak te maken zodat de tand niet verder scheef kon trekken. Helaas dacht de assistente daar (weer) anders over en vertelde me dat de tandarts het te druk had en ik gewoon moest wachten.

Spijtig maar waar, ik werd kwaad. Ongelovelijk dacht ik bij mezelf, doet ze het alweer. Toen ik haar vertelde dat het niet kon wachten ging ze aan de tandarts vragen of ze een plekje voor me had. Blijkbaar had de tandarts zelf ook geen sympathie en werd mij verteld dat ik gewoon rustig moest wachten, dat terwijl ik gewoonweg kan zien dat mijn tand meer en meer scheef gaat staan. De assistente vertelde me dat er heel misschien morgen een plaatsje was.

Maar het ging van kwaad naar erger, ik was het echt zat. Dit was toch wel de druppel die de emmer deed overvloeien. Deze mensen hebben totaal lak aan hun patienten, dacht ik.
In mijn frustraties vroeg ik naar mijn gegevens en of ik tandarts gebonden was. De assistente moest hierom lachen en zei: "Nee hoor, je kan gaan waar je wilt." maar later kwam er toch een "Hoezo?" uit waarop ik weer antwoorde meteen van tandarts te willen veranderen.
Toen mompelde ze wat waarna ik weer over de afspraak vroeg. Opeens was er geen plaats meer voor morgen, het moest maar gewoon wachten.

"Wachten?" zei ik, "Godverdomme, ik heb je net toch uitgelegd dat mijn tanden niet op zich laten wachten? Ze trekken steeds verder scheef". Toen werd ze bozer, ik werd geadviseerd om me gedeisd te houden. Ik begreep dat dit kwam omdat ik godverdomme zei, misschien iets teveel van het goede maar gezien de situatie kon ik mezelf niet langer inhouden...

Nou zit ik weer met de gebakken peren, ik voel gewoon mn tand scheef staan. Ik weet ook niet of de schade nog wel ongedaan te maken is. Ik heb nu wel een consult afspraak gemaakt bij een KRT ingeschreven tandarts. Ik citeer wat hij zei over de situatie:
"Raar is dit, normaal bij een afgebroken spalk zou de tandarts je moeten doorverwijzen naar je orthodontist." Ik antwoorde dat ik verhuisd ben en ik mijn oude orthodontist niet kon bezoeken waarop hij zei "Dan moest de tandarts je doorverwijzen naar een orthodontist in de buurt. Een reparatie met een vulling is slechts een tijdelijke oplossing."

Goed, dat was een telefonisch gesprek met de tandarts zelf. De afspraak is inmiddels gemaakt maar is pas over een week. Hopelijk kan hij me verder helpen.
Mijn eigen tandarts deelt haar praktijk met 2 andere tandartsen.

Ik wil graag van jullie weten of ik verkeerd heb gehandeld? Had ik toch weer moeten wachten op mn tandarts? Ik ben echt onzeker over mijn handelwijze met de tandarts.
Ik weet echt niks van tandartsen en zou graag wat advies willen van mensen die hier wel kennis van hebben. Ik hoop spoedig wat te horen.

mvg,
Klaas
Mingster

Hugothegreat heeft het empatisch vermogen van een kroonkurk.

@Klaas Ik kan me wel enigzins voorstellen dat je je rot voelt over de gang van zaken. Of je stelling dat "2 jaar werk stond op het punt ongedaan te worden gemaakt" helemaal terecht is dat vraag ik me af. Ook heeft het weinig zin om te gaan schelden, dit werkt vaak averechts. Het verstandigste is dan ook om een tandarts / ortho te zoeken waar je je goed bij voelt en die je in jouw ogen voldoende serieus neemt, en dat heb je gedaan, even afwachten dus
do, 11/27/2008 - 18:45 Permalink
tandartsalg

Beste Klaas,

Toevallig klikte ik op jouw topic omdat die net boven de mijne zat. Ik heb geen verstand van tandartsen. Netjes en rustig blijven is denk ik vaak de beste manier om te handelen. Zoals ik jouw verhaal lees lokt door wat voor omstandigheid dan ook die tandartspraktijk dat bij jou uit. Helaas, dat gebeurd vaker. Misschien spullen pakken, weggaan en niet meer terugkomen. Staar niet blind op een informatiepunt. Misschien een klacht indienen en bij schade kijken of dat te verhalen is. In elke branche zijn onvolmaaktheden. Ben er zelf nog mee bezig. Succes.
do, 11/27/2008 - 18:58 Permalink
HugoTheGreat

Of je stelling dat "2 jaar werk stond op het punt ongedaan te worden gemaakt" helemaal terecht is dat vraag ik me af.

Hoeze vraag je je dat nou weer af, dat is toch duidelijk.

Je loopt toch niet 2 jaar voor de lol met een beugel. Denk is na.

Je krijgt een dure beugel, loopt er 2 jaar mee rond met als gevolg dat je een mooi gebit krijgt. En door deze stommiteiten van die tandartspraktijk wordt dat teniet gedaan(lees, tanden gaan weer scheef staan)
do, 11/27/2008 - 19:04 Permalink