auw :(

Author:
Selfje
Posted:
zo, 11/30/2008 - 16:24
Ik kreeg een poos geleden tandpijn, eigen tandarts was vrij, dus noodtandarts.
Deze man schrok erg bij het zien van de toestand van mijn gebit...
Samen afgesproken een traject in te gaan voor renovatie van mijn gebit.
Nu, 3 wkb's en een paar gaatjes en schoonmaakbeurten verder, is er nog maar 1
gaatje dat gevuld moet worden (linksonder) jippie :-) (ben erg bang voor tandarts)

Sinds een week ongeveer heb ik oorpijn en pijn in mijn kaak of kiezen (rechtsboven)
Ik kan niet lokaliseren waar het zit precies. De kies die een beetje centraal staat, is een paar weken geleden opnieuw gevuld er moesten 4 of 5 van die tubetjes spul voor gemaakt worden om hem vol te krijgen. hier komt de pijn vaker in terug dan in de omliggende kiezen. (het is een beetje een pingpong verhaal, dan doet het hier pijn en dan daar) De oorpijn (heel diep vanbinnen) is wel telkens aanwezig.

Het was een beetje een irritant gevoel, waarvan ik dacht dat ik wel kon wachten tot mijn volgende afspraak (11 dec.) Maar dit weekend is het opeens heel erg geworden, een ook constant.
Slapen lukt niet zonder ibu's en liggen doet veel meer pijn dan staan/zitten/lopen.

Heeft iemand enig idee wat dit zou kunnen zijn en hoe ik dit zou kunnen oplossen?
Madizon

Niet echt antwoord op je vraag... Maar het lijkt me niet de bedoeling dat een tandarts die weekenddienst heeft een heel behandelplan gaat maken voor een patient van een collega.
Verder zou ik zeggen; bel je tandarts op en vraag of je morgen meteen kunt langskomen!
zo, 11/30/2008 - 18:15 Permalink
Newtan

Ik zou zeggen: neem pijnstillers en bel je tandarts morgen. Je kunt nu zelfs kiezen welke!

Het klinkt als de verschijnselen van een ontstoken kies of zenuw. Maar ik zie niet zoveel vanaf hier. Hoogstens regen :wink:
zo, 11/30/2008 - 19:06 Permalink
Selfje

dus toch tandarts bellen morgen
ik wist ff niet of ik naar de tandarts of naar de huisarts moest hiermee.
bedankt, newtan.

enne madison, mijn eigen tandarts werkt maar 3 dagen per week en een
gewone afspraak duurt 4 maanden en een spoed afspraak 3 weken.

ik ben er juist superblij mee dat de "nood-tandarts"dit allemaal voor mij wil doen.
Als hij plek had, stapte ik zelf over. Maar hij zit vol, net als alle tandartsen in deze
omgeving.
zo, 11/30/2008 - 20:44 Permalink
Selfje

ik heb nu 2 kids ziek thuis, dus tandarts vandaag zit er niet in :(

nu vond ik in mijn medicijnkastje naproxine, van een eerdere keer, nog niet over datum.

Zou dit misschien beter werken dan de para 500/ibu 400 combi?

Edit:
is diclofenac, geen naproxine
*goeiemorgen* :P
ma, 12/01/2008 - 09:09 Permalink
Spiegeltje

nu vond ik in mijn medicijnkastje naproxine, van een eerdere keer, nog niet over datum.Zou dit misschien beter werken dan de para 500/ibu 400 combi?

Dat is niet zomaar te voorspellen want medicijnen werken niet voor iedereen hetzelfde. Wel is het zo dat naproxine behoort tot dezelfde groep pijnstillers/onstekingsremmers (NSAID) als ibuprofen. Paracetamol is weer een andere. De combinatie van deze twee dus de "combi", werkt vaak sterker.

Ik ben verder niet in de positie om een bepaald medicijngebruik aan te raden maar de gewone paracetamol (lees de bijsluiter) wordt als 1e keus gezien, ook gelet op de bijwerkingen van andere middelen. Daar laat ik het verder bij.

Het op eigen houtje gebruiken van overgebleven medicijnen van kwaaltjes uit het verleden is ook niet aan te raden.
ma, 12/01/2008 - 11:00 Permalink
Spiegeltje

mijn eigen tandarts werkt maar 3 dagen per week en een
gewone afspraak duurt 4 maanden en een spoed afspraak 3 weken.

Trieste zaak, dat tandartstekort in uw omgeving. Bij 75% van de tandartsen kun je binnen 4 weken terecht, vier maanden is absurd lang. Echte spoedgevallen, bijvoorbeeld trauma of nabloeding, op dezelfde dag mits tijdig gebeld. Zeer ernstige kiespijn hoort hier ook onder.

Te overwegen valt om eens verder in de regio te kijken. Dan maar een stukje reizen, zo vaak ga je nu ook weer niet naar de tandarts. Anders dan de huisarts hoeft de tandarts niet per se in de buurt te zitten
ma, 12/01/2008 - 11:02 Permalink
Selfje

ik ben er dinsdagmorgen geweest, van half 9 tot 10 uur...

er zat idd een flinke ontsteking in. hij heeft het verdoofd en opengemaakt,
en de wortels opengevijld ofzo, zodat de rommel eruit kon.

Nu ben ik constant aan het spoelen met mondwater, ik ben als de dood dat er wat
inkomt, waardoor het opnieuw gaat broeien/ontsteken. Ik kan nog steeds niet aan
de tand of aan het gat komen, is nog erg pijnlijk.

Heeft er hier iemand een tip hoe ik dit het beste schoon kan houden, tot ik de 11e
er weer heen kan?

Alvast bedankt.

PS:
Spiegeltje,
bedankt voor je goeie raad :)
Maar aangezien in een abonnement heb op de tandarts (deze spoedtandarts heeft 3 keer 1 WKB uitgevoerd, omdat het telkens misging, raakte weer ontstoken, daarna de tand ernaast ook een WKB, een paar gaatjes gevuld, deze spoed WKB en dan staat er voor januari ook nog een behandeling.)
Dus nu lijkt me niet de juiste tijd om een tandarts te zoeken die ver weg zit ;-)
vr, 12/05/2008 - 09:48 Permalink
Selfje

wkb rechtsboven is inmiddels afgemaakt, maar de pijn is nog niet voorbij.
ook linksboven is een een paar maanden geleden een wkb gedaan,
deze vlamt nu opeens weer op. Toen ik de tandarts vroeg hoe het
kwam dat ik opeens in krap een paar maanden tijd 3 wkb's had gekregen,
zei hij ik had gewoon diepe vulligen. goed poetsen, dan krijg je geen gaatjes
meer, dus ook geen wkb's...

januari gaat hij kijken naar die linksboven, zit nu inmiddels op 4 ibu's per dag
om het dragelijk te houden :S
di, 12/16/2008 - 09:06 Permalink