Hevige pijn na plaatsen witte vullingen..

Author:
liese
Posted:
zo, 11/23/2008 - 05:59
Afgelopen maandag (17e) ben ik naar mijn nieuwe tandarts geweest. Ben onlangs gewisseld van tandarts, Omdat deze nieuwe dicht bij zat en ook omdat ik niet meer 100% tevreden was met mijn huidige tandarts.
Moest 6 gaatjes laten vullen, 1 rechts onder en de rest in de bovenkant links & rechts in een paar kiezen en 1 voortand.
Tijdens de behandeling was 1 kies niet goed verdoofd, dus flinke pijnscheut tijdens boren. Tandarst heeft het wel weer netjes verdoofd en verder ging het wel goed leek het.
Na thuiskomst en dat de verdoving er uit ging, kreeg ik al snel hevige pijn eerst aan de kies rechts onder, waar ook de pijn tijdens het boren was. Heb direct de tandarst gebeld. De assistent gaf aan even af te wachten of de pijn afneemt. Het was wel een kies die toevallig geen wkb had gehad in het verleden. Omdat ik al erg veel behandelingen heb doorstaan met mijn gebit bij de andere tandarts, wkb, trekken van kies, cyste & kies laten verwijderen bij kaakchirug, enz... maar deze ongekende napijn heb ik nog nooit meegemaakt. S' avonds rond etenstijd was het niet meer te harden, zowel onder als boven deed vreselijk pijn, echt diep zeurend, als kiespijn,een uitstralende zenuwpijn, kan ook niet precies aanwijzen welke kies het veroorzaakt. Paracetamol werkte absoluut niet, 2 x ibuprofen wel, dan gaat de pijn helemaal weg en kan ik weer alles eten en drinken, maar zo gauw het weer uitgewerkt is....
nu 6 dagen later, nog last. Ik slik ca 4x ibuprofen 500 per dag om er geen last van te hebben. Het huilen staat mij nader dan lachen. Ik ben er helemaal ondersteboven van, juist omdat ik ook niet weet wat ik moet doen.
Ik ben bang dat de vullingen de dicht op de zenuw liggen, en dat ik geirriteerde zenuwen of ontstekingen heb gekregen na
het vullen. Ik ben nooit bang geweest voor de tandarts maar weer opnieuw en misschien wkb in zon korte tijd zie ik niet zo zitten. Ik wordt nu erg onzeker, Heb dit jaar al weer erg veel moeten doorstaan zoals het trekken van mijn 2 verstandskiezen tijdens mijn zwangerschap. Ik heb nogal een zwak/slecht gebit, aan de buitenkant zie je het niet...maar het is eigenlijk een drama, Maar goed...mijn vraag is dus is het normaal dat je zulke pijn krijgt na het vullen(witte vulling)
en moet ik nu terug naar de tandarst of gewoon nog even afwachten? kan het inderdaad weken duren voordat de zenuwpijn verdwijnt? Kan het ook zijn als je ontstekingen hebt dat het weg kan gaan met ibuprofen omdat dit een ontstekingsremmer is? Ik hoop dat iemand mij wat steunende adviezen kan geven.
In iedergeval zal ik morgen maar de tandart wel bellen.
Spiegeltje

Napijn in de mate die u beschrijft maar ook de duur, is niet normaal na het vullen, of het nu een composiet (wit) of amalgaam (grijs) vulling is. Er is sprake van een complicatie of slecht werk. Dat laatste komt meer bij witte vullingen voor, die meer "techniekgevoeliger" zijn dan grijze. Het luistert nauw en de tandarts moet er de tijd voor nemen. Op het forum is daar veel over te vinden. Of de vulling goed is gedaan is uiteraard niet vanaf het forum te beoordelen.

Verder het advies om niet te lang met die pijn rond te lopen en de tandarts bellen. Die zit er om kiespijn, want dat is het gewoon, te verhelpen.
zo, 11/23/2008 - 11:21 Permalink
liese

Dank u voor uw reactie. De duur leek mij inderdaad niet goed.
Echter, deze ochtend bij het opstaan merkte ik dat de zeurende pijn minder intens was, het is wel aanwezig maar toch sterk afgenomen. Heb toch de tandarts wel gebeld en de situatie uitgelegd. Het is waarschijnlijk zo dat de gaatjes diep zaten en dat de vulling toch wat dichter op de zenuw zit. De zenuwen kunnen dus geirriteerd zijn wat nu eindelijk na een week tot rust gaat komen. Dat hoop ik dan maar. Ik wacht nog even af, als de pijn toch weer heviger terug komt dan moest ik weer terug komen. Ik ben nu wel wat meer gerustgesteld.
Tot dusver.

groet,
ma, 11/24/2008 - 11:49 Permalink
Spiegeltje

Het is inderdaad mogelijk dat de zenuw geirriteerd is geraakt door het boren. De tandarts kan dat niet altijd vermijden. Het gevolg is flinke kiespijn maar die moet na een week of zo wel afnemen. Dan herstelt de zenuw zich weer. Indien de pijn aanhoudt en heviger wordt helpt alleen een wortelkanaalbehandeling u snel van de pijn af. Of trekken maar dat is middeleeuwse tandheelkunde :D
di, 11/25/2008 - 23:26 Permalink
liese

Nu 2 weken later is het gelukkig wel enorm afgenomen. p[fffff...
ik ben toch voor de zekerheid even naar de tandarts gegaan die wilde er even naar kijken, hij vermoedde dat het ook nog eens het tandvlees kon zijn. Het was wel een ingreep die 6 vullingen in 1 keer. maar goed,
heb nog wel last dat het heeeeel ver weg iets trekt/zeurt af en toe maar dat ervaar ik vooral nadat ik iets gegeten of gedronken heb. Voor vandaag heb ik nog geen pijnstiller ingenomen. De tandarts kon er ook verder niets aan zien, mocht het niet helemaal weggaan dan zullen er foto's gemaakt worden.
groet,
di, 12/02/2008 - 13:23 Permalink