Dag allemaal,
zoals de meesten hier schrijf ik dit bericht met kiespijn.
De 26 (boven links, een na laatste kies) is de boosdoener en hij heeft al 10 jaar voor ellende gezorgd.
Zelfs mijn trouwdag heeft deze kies danig verziekt door de hele dag op te spelen. De volgdende dag kreeg ik een wortelkanaalbehandeling.
Inmiddels zes jaar gelukkig getrouwd en de 26 sinds een jaar veilig onder een kroon, dacht ik dat ik er vanaf zou zijn.
Maar dit weekend begon hij te zeuren en te steken, zodat ik het hele weekend niet heb kunnen slapen van de pijn en mezelf van paracetamol naar paracetamol sleepte.
Vandaag een spoedafspraak gemaakt met de tandarts. Ik had gelezen dat het waarschijnlijk wortelpuntontsteking was, dus ik ging ervan uit dat de tandarts een nieuwe wortelkanaal behandeling zou voortstellen, en ik keek erg uit naar de verukkelijke verdoving die me zou doen wegzakken in pijnloze sferen.
Maar nee, hij zei (nog voor er een foto was gemaakt) dat zijn ervaring was dat meestal de wortel toch wel erg krom is en dat hij er dan niet goed bij kan, dus hij wilde me gelijk voor een operatie naar de kaakchirurg sturen. Hoewel, gelijk.,..hij zei, tja er is wel een wachttijd van vier maanden. Ik zei: WAT? En die pijn dan?
Hij gaf me een recept voor ibuprofen en een recept voor antibiotica. Dat zou de zwelling en pijn wel wegnemen zei hij.
Ik begrijp niet waarom ik zo lang zou moeten wachten voor een behandeling!
Eerlijk gezegd zou ik ook wel willen dat ie die teringkies eruit trekt. Hij is toch bijna achteraan, je ziet hem nauwelijks.
Wel zonde van de kroon die er nog maar een jaar opzit, maar misschien valt daar met wat plakwerk wel een brug van te maken???
Ik stelde voor, wat zijn de opties, kan trekken ook? Nee, dat zou zonde zijn, zei de tandarts.
Maar volgens mij zijn de kansen van een operatie niet zo gunstig (50-80 %) terwijl een getrokken kies gewoon het eind van alle problemen is. Toch?
Wie weet er meer van of het normaal is dat je vier maanden moet wachten op de operatie???
En is het alternatief, kies trekken, een goed of een slecht idee??
Kun je inderdaad van een getrokken kroon een brug maken? En wat kost zo'n geintje?
Dank voor jullie reacties!
Inge
zoals de meesten hier schrijf ik dit bericht met kiespijn.
De 26 (boven links, een na laatste kies) is de boosdoener en hij heeft al 10 jaar voor ellende gezorgd.
Zelfs mijn trouwdag heeft deze kies danig verziekt door de hele dag op te spelen. De volgdende dag kreeg ik een wortelkanaalbehandeling.
Inmiddels zes jaar gelukkig getrouwd en de 26 sinds een jaar veilig onder een kroon, dacht ik dat ik er vanaf zou zijn.
Maar dit weekend begon hij te zeuren en te steken, zodat ik het hele weekend niet heb kunnen slapen van de pijn en mezelf van paracetamol naar paracetamol sleepte.
Vandaag een spoedafspraak gemaakt met de tandarts. Ik had gelezen dat het waarschijnlijk wortelpuntontsteking was, dus ik ging ervan uit dat de tandarts een nieuwe wortelkanaal behandeling zou voortstellen, en ik keek erg uit naar de verukkelijke verdoving die me zou doen wegzakken in pijnloze sferen.
Maar nee, hij zei (nog voor er een foto was gemaakt) dat zijn ervaring was dat meestal de wortel toch wel erg krom is en dat hij er dan niet goed bij kan, dus hij wilde me gelijk voor een operatie naar de kaakchirurg sturen. Hoewel, gelijk.,..hij zei, tja er is wel een wachttijd van vier maanden. Ik zei: WAT? En die pijn dan?
Hij gaf me een recept voor ibuprofen en een recept voor antibiotica. Dat zou de zwelling en pijn wel wegnemen zei hij.
Ik begrijp niet waarom ik zo lang zou moeten wachten voor een behandeling!
Eerlijk gezegd zou ik ook wel willen dat ie die teringkies eruit trekt. Hij is toch bijna achteraan, je ziet hem nauwelijks.
Wel zonde van de kroon die er nog maar een jaar opzit, maar misschien valt daar met wat plakwerk wel een brug van te maken???
Ik stelde voor, wat zijn de opties, kan trekken ook? Nee, dat zou zonde zijn, zei de tandarts.
Maar volgens mij zijn de kansen van een operatie niet zo gunstig (50-80 %) terwijl een getrokken kies gewoon het eind van alle problemen is. Toch?
Wie weet er meer van of het normaal is dat je vier maanden moet wachten op de operatie???
En is het alternatief, kies trekken, een goed of een slecht idee??
Kun je inderdaad van een getrokken kroon een brug maken? En wat kost zo'n geintje?
Dank voor jullie reacties!
Inge
Re: wortelpunt operatie, pas over vier maanden... is dat normaal
In uw situatie zijn er eigenlijk twee opties: een wortelkanaalbehandeling (door de kroon heen). door de tandarts-endodontoloog (eerste keus) of een apex resectie door de kaakchirurg (eigenlijk 2e keus, tenzij er een goede reden is om hiervoor meteen al te kiezen, dat komt voor).Ik lees nogal eens dp dit forum dat tandartsen meteen doorverwijzen naar de kaakchirurg maar het is de vraag of dit wel verstandig is. Waarschijnlijk gaat het hier om tandartsen die de literatuur niet bijhouden en oude gewoonten aanhouden. Klinkt arrogant, ben tenslotte geen tandarts, maar toch schrijf ik dit op.
Ook tandarts endodontologen hebben trouwens vaak een lange wachtlijst en ze zitten niet om de hoek. Tenzij u in Amsterdam/randstad woont,
Het trekken van de kies is niet zo'n goed idee.
Ik heb gebeld met de kaakchirurg, gelukkig kan ik al half januari terecht dus het bleek mee te vallen.
Waarom is eigenlijk kies trekken geen goed idee?
En vandaag is mijn wang heel dik geworden...kan ik daar iets tegen doen? Helpt het om de bult aan de binnenkant door te prikken? Hoe lang kan zo'n dikke wang duren?
dank voor het advies!
hartelijke groet,
Inge
Er gaat eigenlijk niets boven een eigen (volledig) gebit als je op de lange termijn nog een goed gebit wilt houden. Trekken kan altijd nog, het is vaak de laatste optie. Bij u is wellicht nog een behandeling mogelijk, dat hoort u in januari bij de kaakchirurg Maar als wil niet zeggen dat trekken helemaal niet bespreekbaar is. Dat het om een achterste kies gaat speelt ook mee. Nadeel van trekken is dat een gat ontstaat en dat andere tanden zich heel langzaam in die richting kunnen verplaatsen. Soms geeft dat problemen. Voor de kauwfunctie is een achterste kies niet zo belangrijk. En het gat is ook niet zo storend.
Als ik u was zou ik niks doorprikken. Als de antiobiotica na een dag of twee of drie niet aanslaat en/of de klachten juist erger worden, is er wel reden om de tandarts nog een keer te bellen. De tandarts ging er vanuit dat het wel zou werken. Verder kunt u zelf niet zoveel doen. Ik kan verder ook geen tips geven.