Beste mensen,
Vanwege mijn extreme tandartsangst heb ik van de huisarts valium 10mg gekregen.
Volgende week dinsdag om 11.00 uur moet er een kies uit. Voor mij de ergste nachtmerrie. Ik ben er al weken mee bezig en ik zie er heel heel erg tegenop.
De tandarts gaf mij het advies om 1 valium 10 mg maandag voor de nacht te nemen en 1 valium 10 mg een uur voor de afspraak.
Nu mijn vragen:
Ben ik dan echt voor 90% van de wereld af? (100% zal niet lukken)
Kan ik op de maandag overdag een oxazepam nemen?
Versterken of verzwakken de pillen elkaars werking?
Ik ben zo bang dat als ik daar in die stoel lig de medicijnen niet meer werken.
Kan iemand mij een verantwoord werkend advies geven zodat ik niet in paniek raak die dinsdag maar gewoon alles over me heen kan laten komen.
Alvast heel erg bedankt
Groetjes
Vanwege mijn extreme tandartsangst heb ik van de huisarts valium 10mg gekregen.
Volgende week dinsdag om 11.00 uur moet er een kies uit. Voor mij de ergste nachtmerrie. Ik ben er al weken mee bezig en ik zie er heel heel erg tegenop.
De tandarts gaf mij het advies om 1 valium 10 mg maandag voor de nacht te nemen en 1 valium 10 mg een uur voor de afspraak.
Nu mijn vragen:
Ben ik dan echt voor 90% van de wereld af? (100% zal niet lukken)
Kan ik op de maandag overdag een oxazepam nemen?
Versterken of verzwakken de pillen elkaars werking?
Ik ben zo bang dat als ik daar in die stoel lig de medicijnen niet meer werken.
Kan iemand mij een verantwoord werkend advies geven zodat ik niet in paniek raak die dinsdag maar gewoon alles over me heen kan laten komen.
Alvast heel erg bedankt
Groetjes
Re: Wie heeft een antwoord?
Het is trouwens wel goed als er iemand mee gaat, en je mag natuurlijk ook niet zelf rijden. Valium blijft nog lang doorwerken. Als je nog andere kalmerende middelen gebruikt (zoals oxaxepam) is dat iets wat de huisarts moet weten. Ook in verband met de dosering. Voor zover ik weet, maar ik ben geen arts, zijn het middelen met ongeveer dezelfde werking en kunnen ze elkaar dus versterken.
Kreeg je de valium nou van je tandarts of je huisarts? Beetje onduidelijk hier. 10 mg valium is hierbij een hoge dosering, 5 mg werkt meestal ook goed, maar dat is aan de voorschrijvend arts om te bepalen.
Als je valium (=diazepam) die dag gebruikt moet je er niet oxazepam naast gebruiken, dat zijn 2 middelen uit eenzelfde groep, met eenzelfde werking. Je neemt dan gewoon een hogere dosis uit deze groep medicijnen dan is voorgeschreven, en wenselijk is.
Maar als je zelf al oxazepam in huis hebt gaat er misschien ergens ook iets mis in de communicatie. Stem het even af met tandarts en huisarts.
Iig veel sterkte.
Bedankt voor jullie antwoorden.
Als antwoord op jouw vraag Hermina.
Ik heb valium 10mg van de huisarts gekregen. Het advies van de avond ervoor innemen en de ochtend zelf komt van de tandarts en de huisarts vindt het prima.
Valium 5 mg heeft geen enkele uitwerking op mij en 10 mg wel.
Ik neem voor de nacht elke avond 1 oxazepam om in te slapen (i.v.m andere klachten)
Valium neem ik alleen als ik een behandeling bij de tandarts heb waarvoor ik erg bang ben. Niet voor een klein gaatje vullen maar wel voor een kies trekken.
2 maanden geleden zijn mijn onderste verstandskiezen onder narcose verwijderd. Toen heb ik voor het eerst valium 10 mg gekregen en die sloeg wel aan.
Met deze vraag bedoelde ik:
Maandagavond mag ik 1 valium 10 mg en dinsdag een uur voor het trekken nog 1 valium 10 mg.
Aangezien ik altijd erg vroeg wakker ben vroeg ik me af of 1 oxazepam op dinsdagochtend kwaad kan om de tussentijd te overbruggen.
Groetjes,
Mary
Het feit dat je gewend bent aan benzo's (diazepam/oxazepam) zegt wel iets over het voorschrijven en gebruik ervan. Dat je dan niks hebt aan lagere doseringen is een automatisch gevolg. Om hetzelfde effect te bereiken zul je dus inderdaad meer nodig hebben, dan kom je dus blijkbaar toch uit bij 10 mg diazepam.
Wat je vraag betreft: ik weet je achtergrond niet, daar kan ik geen antwoord op geven, toch even de huisarts bellen blijft de beste optie.