Heeeel bang, eerste stap gezet

Author:
kakel
Posted:
ma, 11/10/2008 - 13:51
Na mijn halve leven angstig zijn en niet gaan heb ik nu de stoute schoenen aangetrokken...............ik heb over drie weken een afspraak bij de tandarts. Ik had als kind een slecht gebit en angstige ouders. Omdat mijn ouders (vooral mijn moeder) ook niet durfden, gingen we niet vaak. Mijn gebit was niet super en omdat ik ook andere gezondheidsproblemen heb, wilde de tandarts destijds weten of er een verband was tussen beide zaken. Met het idee dat ik een dag naar de dierentuin ging, kwam ik bij de kaakchirurg in het ziekenhuis terecht (mijn moeder durfde het niet goed te vertellen dat we daar heengingen). Daar zijn voor onderzoek diverse onderdelen kindergebit getrokken.

Ik ben tot mijn achtiende naar de eigen tandarts geweest, maar na een onverdoofde zenuwbehandeling durfde ik echt niet meer.

Het gaat nu niet goed, een aantal vroeger gevulde kiezen zijn afgebroken, de rest ziet er niet mooi uit en mijn voortanden lijken in beweging te zijn.

Ik ben altijd jaloers geweest op mensen met een mooi gebit en mensen die wel de stap maken. Ik schaam me vreselijk voor mijn gebit en voor mijn angst. Ik weet dat ik nu de eerste grote stap heb gemaakt, maar ik weet niet hoe ik straks de drempel over moet (mijn man gaat mee) en of ik daar uberhaupt wel iets durf te zeggen. Ik heb een tandarts in de omgeving gezocht, waar op de website stond vermeld dat ze aandacht hebben voor mensen met angst. In de praktijk van mijn man was geen plaats meer.

Ik ben benieuwd hoe ik de komende drie weken doorkom, ik zit nu al aan het plafond met mijn opgefokt gevoel.

Kakel
Samantha_van_Wijk

hey kakel
pas geleden heb ik ook mijn eerste stap gezet door na 3 jaar weer eens na de tandarts te gaan. en als ik eerlijk ben, het is niet leuk maar wel minder eng als dat ik het had gedacht
En het is hartstikke goed dat jij nou ook weer gaat.
Het is de eerste keer eng maar zodra je daar zit en het klikt met de tandarts merk je dat het beter gaat!!
Je hoeft je echt niet te schamen voor je gebit hoor,,ik weet zeker dat als de tandarts klaar is met je, dat je een even mooi
(misschien wel mooier) gebit zal hebben als die mensen waar je jalours op was/bent
En ook goed dat jij je man meeneemt, dan kan hij je steunen en eventueel het woord voeren als jij het even niet meer weet.
Ik weet zeker dat alles goed komt met je:) zolang je deze stap maar wel zet

Heel veel succes ermee
ma, 11/10/2008 - 16:25 Permalink
scaredycat

Schamen voor je gebt ken ik zelf maar al te goed. Schamen voor je angst ook,
tot ik dit forum vond. Hier kon ik alles van me af schrijven EN kreeg ik goede tips.
Hier hoef je je iig NIET te schamen voor je angst en da's lekker...

Inmiddels zitten we 4,5 jaar verder en heb ik na meer dan 10 jaar niet te zijn
geweest om vergelijkbare redenen weer een gebit waar ik trots op kan zijn.

Mijn angst is vrijwel helemaal weg nu en daarmee ook de schaamte; nu ik
een mooi gebit heb durf ik het woordt tandarts weer in de mond te nemen
en kan ik er ook gewoon voor uitkomen dat ik extreem angstig was.

Dat ik daarmee andere mensen ook weer heb kunnen helpen is een erg fijn gevoel.

Jij hebt iig de eerste twee stappen al achter de rug: je hebt een afspraak gemaakt
EN je hebt hier toegegeven dat je bang bent. Die drie weken kom je echt wel door.

Wanneer je bang bent op het "moment supreme" geen woord meer uit te (kunnen) brengen
zou je kunnen overwegen je gedachten op papier te zetten. Dan kun je dat briefje evt. aan
je tandarts geven als je dichtslaat en anders is het een mooie checklist zodat je niets vergeet.

Hoe dan ook, goed dat je gebeld hebt en vast sterkte voor de komende weken.

Groetjes,
JAN
di, 11/11/2008 - 00:55 Permalink
kakel

Bedankt voor jullie reacties. Merk dat ik me erg onrustig voel, maar heb gisteren als een klein kind mijn moeder gebeld en het aan een vriendin verteld. Stom dat ik zelfs dat niet durfde.....maarja, ik wil altijd alles perfect doen. :smt017 Vandaar dat de drempel om te gaan ook zo hoog is, ik zie het als falen..........
wo, 11/12/2008 - 22:31 Permalink
kakel

Nog maar een paar dagen, dan is het al de 28e. Merk dat de stress van alles met me doet, van stijve nek en hoofdpijn tot gebrek aan eetlust. Gelukkig heb ik afleiding, heb een drukke baan, maar af en toe is mijn concentratie ver te zoeken. Geen idee wat er me te wachten staat en of er nog hoop is............ :smt010
di, 11/25/2008 - 11:47 Permalink
hermina

Hoi, het is al heeeeeeeeel erg goed dat je die eerste stap gezet hebt, nog een paar daagjes. Je kunt een eerste afspraak ook altijd alleen met een gesprek beginnen, kijken of het klikt. Als dat zo is volgt de rest ook wel, wat de tandarts aan je gebit kan doen is afwachten, maar het is zeker dat het er niet beter op wordt als je langer wacht.

Ik ga je niet zeggen dat het makkelijk is, maar als je maar eerlijk bent, dan is er meestal veel mogelijk bij je behandeling. Ik heb er zelf een tijdje veel energie in moeten steken om te gaan, maar sinds een paar jaar ga ik alleen nog maar voor controle. Het geeft ook veel rust en tevredenheid als je dat weer kunt zeggen.
Heel veel sterkte!
wo, 11/26/2008 - 17:15 Permalink
kakel

De eerste confrontatie zit er op! Vanmorgen om half elf was ik aan de beurt, ik hoefde niet in de wachtkamer te zitten maar kon gelijk door. De tandarts was geduldig, maar moest toch gelijk in de stoel :roll: . Hij heeft gekeken met spiegeltje en haakje, daarna mocht ik met de assistente mee voor een totale rontgenfoto. Daarna heeft hij mij en mijn man aan de hand van de foto uitgelegd dat er een aantal zaken verwijderd moeten worden en andere dingen gevuld. Zijn plan is een narcosebehandeling in het ziekenhuis, waar alles in één keer aangepakt wordt. Daarna kom ik bij hem terug en worden de lege plekken gevuld met kronen of iets anders. De eerste berg is in ieder geval genomen.

Kakel
vr, 11/28/2008 - 13:25 Permalink
rixt

Hardstikke gefeliciteerd, fijn dat je deze "berg" hebt kunnen nemen!
Goed gedaan door jou, je man en je tandarts!
En fijn dat je tandarts geduldig was.

Ik heb een vraagje en ik hoop dat ik 'm goed kan formuleren.
Die vraag komt bij mij boven al ik de zinsdelen " .... maar MOEST toch gelijk in de stoel" en "ZIJN plan is...." lees.
Ik denk dat het heel belangrijk is, wil je in de toekomst een beetje ontspannen naar een tandarts toe kunnen gaan, dat dat wat daar gebeurt iets is waar je ook helemaal achter kunt staan.
Is dat nu al het geval?
vr, 11/28/2008 - 15:33 Permalink
kakel

Hoi Rixt,

Ik schrijf 'moest in de stoel' denk ik omdat ik had aangegeven kennis te willen maken......het ging snel, maar was wel doortastend van de tandarts... ik durfde niet veel te zeggen, behalve dat ik erg bang was. Toch voelt het niet alsof ik geen keus had. En ik sta ook achter het plan. Geen gemopper van deze man, zoals bij de oude tandarts vroeger wel het geval was. En ik wil dat het weer iets wordt, iets moois wordt, en ik hoop en verwacht dat het op deze manier goed gaat komen. Ik moet het allemaal nog wel even verwerken.

Groet,
Kakel
vr, 11/28/2008 - 20:48 Permalink
kakel

Ik ben verdrietig.....................ik heb vanochtend een aantal pogingen gedaan om een afspraak te maken voor saneren onder narcose, krijg overal de deksel op de neus. Bij ons in de stad doen ze niet aan tandheelkunde, alleen aan chirurgie, Groningen heeft een wachtlijst van 2 jaar en helpt momenteel alleen kinderen en verstandelijk gehandicapten. Ik weet het even niet, heb er hoofdpijn van. Kreeg de tip om maar meer Centra voor Bijzondere Tandheelkunde te bellen, maar bij Zwolle staat bijvoorbeeld al vermeld dat zij alleen mensen met bijzondere indicatie (lees handicap) in behandeling nemen. Hoe nu verder?
di, 12/02/2008 - 11:47 Permalink
Alwiene

Wat goed Kakel! Super dat je je door alle tegenslagen niet hebt laten stoppen. Ik zit zelf omgeving Zwolle maar gelukkig geen narcose nodig, maar weet inderdaad dat het niet altijd makkelijk is om een narcose-tandarts te vinden!
Weet je al wanneer je daar terecht kan voor intake?
zo, 12/07/2008 - 19:35 Permalink
kakel

Vandaag naar Kerkrade geweest. Het gebeuren daar viel me achteraf redelijk mee. Eerst werden foto's gemaakt, daarna kwam de tandarts. Hele aardige jonge man, heeft alleen gekeken met een spiegeltje. Conclusie: twee verstandkiezen trekken, vijf afgebroken kiezen trekken en de rest vullen. Voor de missende kiezen kan later iets gemaakt worden. Ik houd dus mijn eigen gebit en er kan op redelijke wijze iets aan gedaan worden. Gaat wel in twee of drie keer, je mag niet zo lang onder narcose.

Ik vond het wel pittig hoor, bij de annestesie-assistent werd het me werkelijk even te veel. Ze heeft me toen wel drie keer gevraagd of ik er achter stond om door te gaan....

In februari ga ik op een dinsdag en donderdag voor de behandeling heen.
ma, 12/22/2008 - 20:39 Permalink
kakel

Nog drie weken, dan is het zover. Ik knijp hem echt vreselijk.....droom er van. Haal me ook in mijn hoofd..............dat mijn gebit door de behandeling nog slechter kan worden en af breekt als ik daarna iets eet. Stom he? Ik heb op mijn werk nog niets gezegd, durf ik niet.
do, 01/29/2009 - 07:31 Permalink
kakel

Afgelopen dinsdag en donderdag ben ik in Kerkrade onder narcose geholpen. Dinsdag 1,5 uur en donderdag ruim 2 uur. Dinsdag zijn er vijf kiezen en een verstandskies getrokken, voortanden gemaakt. Donderdag is de tweede verstandskies getrokken en zijn er nog tien kiezen gevuld. De tweede dag is me zwaar gevallen, ik had veel moeite om wakker te worden en de verdoving trok langzaam weg. Heb nu nog veel napijn, last van aften. Ik vind het resultaat heel mooi, maar ben ook heel onzeker. Ik ben zo bang dat het stuk gaat.....stom he?

Omdat er in de onderkaak aan beide kanten twee kiezen zijn getrokken kan ik nog niet goed eten...beide bovenkaken missen de verstandskiezen nu...maakt dat het gevoelig is en dat ik het voel in mijn oren, dat vind ik raar, maar dat zal tijd nodig hebben.

Over een aantal maanden gaan we kijken hoe het kauwvlak hersteld kan worden.
zo, 02/22/2009 - 13:49 Permalink
scaredycat

Twee Narcoses binnen twee dagen? Wauw, dat is wel heel snel achter elkaar.

Bij mij zat er een paar weken tussen, waardoor de wondjes van de extracties aan de ene kant
genoeg genezen waren om met die kant te kunnen eten terwijl die aan de tweede kant heelden.
Napijn heb ik amper last van gehad; ik had een dag vrijgenomen van mijn werk, maar die heb ik
uiteindelijk gebruikt om aan mijn auto te werken, dus ipv op bed lag ik in mijn kofferbak :D

En bij mij viel de tweede narcose veel beter; was veel helderder en sneller wakker dan de eerste keer,
misschien ook wel omdat ik veel minder gespannen was dan de eerste keer, omdat ik wist wat er ging komen.

Hoe dan ook is het goed dat je het wel gedaan hebt, gefeliciteerd!
De pijn trekt wel weg en het zal echt niet zomaar kapot gaan hoor!

Ze hebben bij mij ook voortanden moeten maken met composiet en daar heb ik nooit echt last van gehad.
Later zijn ze wel vervangen door "echte" kronen, maar toen was mijn angst grotendeels weg en kon
dat op de gewone manier, dus in een paar zittingen.
zo, 02/22/2009 - 21:15 Permalink
kakel

Bedankt voor je reactie!

Sinds gisteren een vervelende bijkomstigheid: schimmelinfectie in mijn mond. Ik gebruk medicijnen voor mijn longen, die dit kunnen veroorzaken. In 25 jaar geen last van gehad, maar er is de afgelopen week natuurlijk heel wat gebeurt en de stress van de afgelopen maanden doet natuurlijk ook geen goed. Heb nu medicijnen van de huisarts.
di, 02/24/2009 - 20:20 Permalink
scaredycat

OWWWW... Dat is balen!

Zoals je zelf al aangeeft is er natuurlijk ineens een hele hoop gebeurt in je mond,
waardoor de "interne huishouding" aardig van slag kan zijn, zeker icm je medicijnen.
Ben bang dat er niets anders opzit da even "doorbijten" :wink: Het ergste heb
je iig al gehad: de behandelingen zelf, het kan nu alleen maar beter worden.

Sterkte en hou ons op de hoogte,
JAN
wo, 02/25/2009 - 01:02 Permalink
kakel

Als ik in mijn onderkaken in de wonden kijk (er zijn aan weerskanten de tweede en de derde kies vanaf de voortanden verwijderd, met 'opklap'), dan zie ik in de wonden iets wat lijkt op een rijstkorrel of zoiets. Althans, dat is rechts zo en daar is de wond minder diep. Links zat het eerst ook, maar dat is weg. Ik heb links veel napijn gehad. De wonden zijn niet gehecht.

Weet iemand wat dat 'rijstkorreltje' is?
zo, 03/01/2009 - 16:24 Permalink
hermina

Hallo Kakel,

Allereerst heel erg gefeliciteerd dat je hebt doorgezet en nu zo’n eind gekomen bent!!!

Wat jij ziet als witte “rijstkorrel” in het gat is waarschijnlijk gewoon de wondgenezing, het “korstje van de wond” zeg maar. Dat hoort er gewoon bij, gaat zich omzetten in slijmvlies tot het gat dicht is.

Groetjes, Hermina.
zo, 03/01/2009 - 16:58 Permalink
kakel

Wellicht ben ik ongeduldig en vraag ik te veel van mezelf, maar ik red het gewoon nog niet om me de hele dag fit te voelen. Ik ben nog heel erg met de behandeling bezig, die ik zelf niet eens bewust heb meegemaakt..........en ben een beetje huiverig voor mijn mooie nieuwe tanden en kiezen. Ben daarnaast ook nog niet helemaal pijnvrij (klachten zitten overigens niet steeds op 1 plek) en eten gaat nog niet super.

Voor het eerst praat ik ook met anderen over hoe ik me voel en hoe ik mijn tandartsangst beleef...........I'm comming out..

Mijn man zegt wel steeds dat ik een groot avontuur achter de rug heb, de tandarts heeft me vorige week gebeld en gezegd dat ik zes weken voor het herstel moet rekenen...zal ik het dan toch zelf een beetje onderschatten?
ma, 03/02/2009 - 16:35 Permalink
angsthaasje69

Hé Kakel,
ten eerste wat geweldig goed van je dat je bij de narcose tandarts terecht bent gekomen..ik heb ook mijn eerste behandeling gehad maar dan in Alphen a/d Rijn
ik ben 2 uur onder zeil geweest en ze hebben 6 kiezen gevuld en een wortelkanaalbehandeling gedaan, 18 maart moet ik voor de 2de keer.... :roll:
nog 3 kiezen moeten eruit, nog eens 6 kiezen gevuld en nog een wortelkanaalbehandeling..
dus ik weet waar je over praat...de eerste keer is voor mij nu 2 weken geleden en ook ik merk dat ik moeier ben dan voor die tijd..
:smt015 zal dat daar aan liggen?
ook zie ik erg op tegen het infuus, ze hebben me verkeerd geprikt en heb nog last van mijn hand, ze hebben een zenuw geraakt en nog heb ik tintelingen tot in mijn vingertoppen...
lekker he...is je tandartsangst op deze manier opgelost! heb ik weer de zenuwen voor infuus..
groetjes Angsthaasje
wo, 03/04/2009 - 09:34 Permalink
kakel

Het gaat nog niet super, heb veel stressklachten, ben nog steeds moe. Mijn angst ben ik zeker nog niet kwijt, ook al zie ik er nu goed uit. Ik ga er mee aan de slag, want het belemmert mijn dagelijks functioneren. Baal er wel van hoor, ik had verwacht nu blij te zijn, maar ik doe niets dan brullen :smt010 .
ma, 03/09/2009 - 20:37 Permalink
kakel

Realiseer me steeds meer, dat mijn tandartsangst niet een op zich zelfstaand iets is....maar dat de basis voor die angst dieper ligt dan alleen de angst voor de tandarts. De stress die de ingreep met zich mee heeft gebracht en de aanloop daar naartoe hebben me behoorlijk uit het veld geslagen. Ik denk dat de mensen in Kerkrade goed hun best hebben gedaan, ik vind ook dat ik daar goed begeleid ben, ten aanzien van het tandendeel. De rest moet ik zelf doen, ik ga binnenkort gesprekken volgen bij een psycholoog.
vr, 03/20/2009 - 21:10 Permalink