HALLO IEDEREEN
IK ZAL MIJN SITUATIE UITLEGGEN IK BEN 2 MAANDEN TERUG MIJN HOEKTAND VERLOREN AAN DE BOVENKAAK NU ZIT ER EEN GROOT GAT TUSSEN MIJN SNIJTAND EN KIES VOLGENS DE TANDARTS HEB IK EEN AANTAL OPTIES EEN 3 DELIGE BRUG EEN IMPLANTAAT OF EEN PLAATJE EN EVENTUEEL EEN FRAME OMDAT IK NIET ZON HOGE INKOMSTEN HEB IS HET PLAATSEN VAN EEN BRUG OF IMPLANTAAT NIET HAALBAAR, NU ZIT IK ERMEE DAT IK EEN KEUZE MOET MAKEN MET EEN PLAATJE HEB JE EEN GEHEEMLTE PLAAT WAAR IK DENK IK NIET AAN KAN WENNEN IS EEN FRAMEPROTHESE EEN GOEDE OPTIE EN WIE KAN MIJ HIER WAT
INFORMATIE OVER GEVEN ALVAST BEDANKT VOOR IEDEREEN DIE MIJ WAT INFORMATIE EN ADVIES WIL GEVEN IK BEN ER NOGAL VEEL MEE BEZIG EN HOOP DAT IK SNEL EEN OPLOSSING HEB VOOR DAT GAT IN MIJN MOND :smt001
IK ZAL MIJN SITUATIE UITLEGGEN IK BEN 2 MAANDEN TERUG MIJN HOEKTAND VERLOREN AAN DE BOVENKAAK NU ZIT ER EEN GROOT GAT TUSSEN MIJN SNIJTAND EN KIES VOLGENS DE TANDARTS HEB IK EEN AANTAL OPTIES EEN 3 DELIGE BRUG EEN IMPLANTAAT OF EEN PLAATJE EN EVENTUEEL EEN FRAME OMDAT IK NIET ZON HOGE INKOMSTEN HEB IS HET PLAATSEN VAN EEN BRUG OF IMPLANTAAT NIET HAALBAAR, NU ZIT IK ERMEE DAT IK EEN KEUZE MOET MAKEN MET EEN PLAATJE HEB JE EEN GEHEEMLTE PLAAT WAAR IK DENK IK NIET AAN KAN WENNEN IS EEN FRAMEPROTHESE EEN GOEDE OPTIE EN WIE KAN MIJ HIER WAT
INFORMATIE OVER GEVEN ALVAST BEDANKT VOOR IEDEREEN DIE MIJ WAT INFORMATIE EN ADVIES WIL GEVEN IK BEN ER NOGAL VEEL MEE BEZIG EN HOOP DAT IK SNEL EEN OPLOSSING HEB VOOR DAT GAT IN MIJN MOND :smt001
Re: HOEKTAND VERLOREN
Voor meer informatie over een plaatprothese (kortweg: plaatje) of frameprothese (kortweg: frame) kun je de zoekfunctie van het forum gebruiken. Ook het ivorenkruis heeft een folder
Een plaatje is de goedkoopste oplossing en heeft ook de meeste nadelen. Tegenwoordig wordt dit toch meer als een noodoplossing gezien maar er zijn mensen die er zonder problemen mee rondlopen. Als een frame mogelijk (de tandarts noemde het als optie dus dat zal wel) en betaalbaar is kun je beter daarvoor kiezen.
Een implantaat is inderdaad veel duurder dan een frame. Het is wel zo dat er vrij grote prijsverschillen bestaan tussen verschillende implantaten (vele honderden euro's). Dat hoeft niet ten koste te gaan van de kwaliteit.
citaat:
"Een plaatprothese is goedkoper dan een frameprothese, maar kent dan ook nadelen. Aangezien de plaatprothese geheel op uw tandvlees steunt, kan dat makkelijk tot tandvleesproblemen leiden. Uw tandvlees moet namelijk de kracht veroorzaakt door het kauwen, opvangen. Ook blijft voedsel gemakkelijk onder de plaatprothese zitten. Dat leidt sneller tot ontstekingen van het tandvlees. De frameprothese steunt voor een groot deel op uw overgebleven tanden en kiezen en in mindere mate op het tandvlees. Daardoor vangen uw natuurlijke tanden en kiezen de kauwkrachten op en wordt het tandvlees meer ontzien dan bij een plaatprothese. Welke voor u het meest geschikt is, verschilt per persoon. De keuze maakt u in overleg met uw tandarts."
Zie hier voor de kosten van een plaatje en een frame (partiele plaat- of frameprothese 1-4 el).
http://www.tandarts.nl/index.php?option=com_content&task=view&i…
Misschien komen er nog ervaringsdeskundigen posten maar, zoals gezegd, in de meeste gevallen heeft een frame toch wel de voorkeur boven het plaatje. Naast de genoemde nadelen is een plaatje lang niet zo comfortabel. Het beste kunt u dit allemaal snel met de eigen tandarts bespreken nu je wat meer weet over de optie. Met een ontbrekende hoektand wil je niet te lang rondlopen.