apexresectie (zoveelste topic...)

Author:
Daniel_ZH
Posted:
do, 11/20/2008 - 11:01
Ik weet het, al vele topics over dit onderwerp.
Ook ik ben hoogst waarschijnlijk het haasje en zie er verschrikkelijk tegenop. Eigenlijk erg genant dat een volwassen vent van 33 bijna niet durft te gaan....
Ik heb inmiddels een aantal zeer pijnlijke ervaringen met 2 van de 3 wortelkanaalbehandelingen en een gebroken voortand. Slecht verdoofbaar lijkt het wel, bij 2 vd 3 behandelingen gaf pas de 3e shot IN de kies na een vreselijke pijn het gewenste resultaat. Ik had wel de indruk dat de TA het allemaal goed bedoelde en heeft gedaan wat er mogelijk was, maar dat maakt voor de pijn niet uit.... En over de spuit in het gehemelte bij de gebroken tand zullen we het ook maar niet hebben, die was ronduit verschrikkelijk. En dat terwijl ik na mijn allereerste WKB tegen iedereen altijd heb geroepen dat je er niks van voelt en het echt 100% meevalt. Na een grote kinderangst (die man was geloof ik ook parttime slager :smt017 ) was ik bij mijn nieuwe TA de afgelopen jaren aardig over mijn angst heen. Nu is het erger dan ooit terug na deze ervaringen.

Ik moet nu voor een apexresectie op de 26 (een na laatste echte kies linksboven) naar de kaakchirurg.
Een paar dingen waar ik verschrikkelijk tegenop zie:
- als er echt een ontsteking zit, is die dan wel te verdoven?
- is er niks te doen aan die rotspuit in het gehemelte? Alleen al daarom zou ik domweg niet gaan. Geef mij dan maar een dreun met een rubber hamer :oops: Ik lees wel eens iets over verdovingszalf oid, hoe serieus moet ik dat nemen?
Spiegeltje

Inderdaad al veel over geschreven. Je moet je realiseren dat dit forum de negatieve ervaringen snel de overhand krijgen waardoor je een verkeerd beeld krijgt. De behandeling wordt vrij vaak uitgevoerd. In verreweg de meeste gevallen is de verdoving geen enkel probleem en de kaakchirurg weet precies hoe dat moet. Het tandvlees/gehemelte kan eerst worden voorverdoofd met een beetje verdovingsmiddel alvorens het prikje wordt gegeven. Daar kun je om vragen. Maar het lukt ook vaak om de verdoving pijnloos te geven als er even de tijd voor wordt genomen. Als je vooraf aangeeft bang te zijn voor het prikje kan de kaakchirurg hier rekening mee houden.

Bij een apex resectie is per definitie sprake van een ontsteking, dus dat is geen belemmering. Napijn en ongemak moet je wel verwachten een paar dagen na de behandeling maar de pijn is goed te onderdrukken met een gewone pijnstiller.

Tip: begin voor de behandeling al met een pijnstiller (1e keus: paracetamol, lees de bijsluiter). Niet omdat dit nodig is voor de behandeling zelf, maar dan werkt het beter als de verdoving is uitgewerkt.
vr, 11/21/2008 - 13:01 Permalink
Daniel_ZH

Thnx!
Misschien stomme vraag, maar in welke gevallen lukt het niet goed om de juiste verdoving te zetten?
Ik ben de 2 prikken IN de kies van de laatste 2 behandelingen namelijk nog niet vergeten (de rillingen vliegen door mijn lijf als ik er alleen maar aan denk). Die pijn wil ik niet nog een keer, vlamt door je hele lijf.
Oja, de fistel zit aan de tong-kant. Maakt dat verschil?

Napijn is vervelend, maar zie ik op zich niet tegenop.
ma, 11/24/2008 - 11:38 Permalink
Spiegeltje

Ik ben de 2 prikken IN de kies van de laatste 2 behandelingen namelijk nog niet vergeten

Dat doet de kaakchirurg volgens mij niet. Dat gebeurt wel eens als laatste redmiddel als de tandarts bij een wortelkanaalbehandeling het niet lukt om langs de normale weg goed te verdoven. Volgens endodontologen zijn er heel weinig situaties waarin dat laatste niet gaat, maar goed, het komt voor kennelijk.

Een apex resectie is echter een heel andere behandeling waarbij de kies onaangeroerd blijft. Ga er maar vanuit dat de kaakchirurg de zaak goed weet te verdoven. Ben overigens "ervaringsdeskundige" (voor wat het waard is).
di, 12/09/2008 - 22:03 Permalink