welke tandarsverzekering; en hoe te kiezen?

Author:
deekaa
Posted:
di, 07/15/2008 - 12:32
Hoi,

vandaag ben ik voor het eerst in een jaar of 5 bij de tandarts geweest. Zoals ik al verwachte; op zijn minst 2 kronen; een paar gaatjes en waarschijnlijk nog meer ellende.

Nu wil ik me tóch weer laten verzekeren. Ik weet dat ik alsnog een boel bij moet gaan betalen; dat is immers ook mijn eigen schuld. Helaas.
Toch wil ik het voor mezelf zo betaalbaar mogelijk houden; welke verzekering kan ik het beste nemen? Dat is misschien een beetje een te moeilijke vraag dus een andere:
Hoe zoek ik snel uit welke verzekering voor mij gunstig is?
(ik ben voor de basisverzekering bij het zilveren kruis/achmea, maar die nemen pas weer tandartsverzekeringpatienten aan per volgend jaar; ik heb nu dus géén tandartsverzekering)
Ik hoop dat jullie me kunnen helpen.

Groetjes, DeeeKaaa
Spiegeltje

De nieuwe verzekering gaat in de meeste gevallen per 1 januari van het volgende jaar in. Behandelingen vanaf die datum worden pas vergoed.

Je moet verder met het volgende rekening houden:

- verzekeringen met een ruime vergoeding (500-1500 euro) kennen bijn altijd een vorm van medische selectie. Als vooraf al bekend is dat je kronen nodig hebt wordt je niet geaccepteerd of onder beperkende voorwaarden.

- je kunt het beste kiezen voor een verzekering die niet werkt met vergoedingen van bepaalde codes maar een bepaald maximum per jaar voor alle tandartsverrichtingen. Die worden dan voor 75, 80 of 100% vergoed, afhankelijk van verzekeraar en polis. Dat voorkomt een hoop gezeur achteraf bij het declareren.

- je zou eens kunnen kijken naar Menzis tandverzorgd 4. Die vergoeden veel, geen gedoe met codes (in tegenstelling tot andere pakketen van Menzis). premie is nog redelijk en er schijnt - althans voor 2007 - geen sprake te zijn geweest van medische selectie. Check of dat voor 2008 nog zo is.

- In principe kun je de tandartsverzekering los afsluiten van de basiszorgverzekering. In de praktijk heb je echter vaak te maken met hogere premies voor losse verzekeringen en/of een strengere medische selectie.

Dit zijn zomaar wat tips om het zoeken wat te vergemakkelijken.
di, 07/15/2008 - 13:29 Permalink
deekaa

Dankjewel; dat zijn erg goede en duidelijke tips; dankjewel; ik ga ze morgen maar eens bellen.

Het totaal bedrag van de tandarts gaat trouwens zo'n 2600 euro worden hoor ik net, maar dan is ook alles opgeknapt; daar viel nog over te praten ofzo. Dat is wel erg veel; maar ik was eigenlijk al bang dat ik een kunstgebit zou moeten ofzo; maar het valt dus nog te overzien. Stiekem ben ik al een klein beetje opgelucht; al heb ik nog niet echt een idee hoe ik dat geld ga regelen :smt012
di, 07/15/2008 - 14:56 Permalink
vV

Menzis per 1-1-09 wel 1 jaar wachttijd (uit redelijk betrouwbare bron)
Gold ook voor mensen die zich na 1-1-08 alsnog wel wilden bijverzeekren (met terugwerkende kracht).

Advies: ga na hoe het zit met de belastingaftrek, kan alleen dit jaar nog! is nu misschien handiger dan per 1-1-09 bijverzekeren, en spreiden over meerdere jaren want daar komt het dan wel op neer (1 kroon per jaar...?)
Je hebt 5 jaar premie uitespaard, en 1 jaar premie voor een fatsoenlijke AV die ook redelijk kronen dekt is al een halve kroon..

Je zou eventueel een klein kredietje af kunnen sluiten, en die (deels ) aflossen met de belastingteruggave, ken meer mensen die dat dit jaar zo regelen, ivm wegvallen aftrekpost.
vr, 07/18/2008 - 08:30 Permalink
Spiegeltje

Je moet je inderdaad afvragen of tandartsverzekeringen wel nut hebben en of er geen andere oplossingen zijn. De belastingaftrek (buitengewone uitgaven) is voor 2008 nog een heel goed alternatief vanwege de extra lage drempelwaarde voor 2008. Met een modaal inkomen moet je dan toch zo'n 40% terug kunnen vangen.

Nadeel van tandartsverzekeringen in het algemeen is dat de vergoedingen (sterk) zijn gelimiteerd terwijl de premie relatief hoog is. Een waarvoor sluit je een verzekering af? Juist, voor hoge kosten die je moeilijk kunt ophoesten, maar dan geeft zelfs de beste/duurste tandartsverzekering niet thuis. Er is er, zover ik kan nagaan, bijvoorbeeld geen een die een implantaat+kroon volledig vergoed vanwege de maximale vergoeding. Daar zou je je nou net graag voor willen verzekeren.

Vaak is de premie in een (spaar)potje stoppen een beter alternatief maar dat kost nog meer discipline dan de rekening van de verzekeringsmaatschappij op tijd te betalen.
vr, 07/18/2008 - 10:14 Permalink
igo2009

Ik zit bijna in het zelfde schuitje als de topicstarter.
Mijn goede voornemen voor 2009 is om na heel wat jaren weer de tandarts te gaan bezoeken en ondanks dat ik redelijk klachtenvrij ben verwacht ik een hele waslijst aan behandelingen. momenteel heb ik wel de basis tandarts verzekering van cz maar die vergoeden maar tot max 450 euro. mijn gok is dat ik daar heel dik overheen ga

als alternatief overweeg ik nu anderzorg met uitgebreide tandarts verzekering. ze vergoeden welliswaar niet alle codes maar wat ze vergoeden is wel vaak 100% en er is geen maximum.
Volgens een mevrouw van anderzorg waar ik mee gechat heb, is er ook geen medische selectie.
het lijkt mij dus wel een goede verzekering voor 'verwaarloosde' gebitten, waar je altijd zelf ook wel kosten aan zult hebben, of zie ik dit verkeerd?

Ben beniewd naar jullie reacties
wo, 12/10/2008 - 13:07 Permalink
igo2009

misschien geen maximum bedrag maar wel op een andere manier maximum, bv aantal vullingen per jaar etc? Volgens mij zijn de polisvoorwaarden vergelijkbaar met Menzis en Confior. (welke beide in 2009 als alleen Menzis doorgaan).

ja, dat klopt. bijv. 6 vullingen per jaar 100%, 3 kronen per jaar 50% enz.
maar mijn redenatie is dat wanneer er veel verschillende behandelingen nodig zijn, ik dik boven de 450 euro uit ga komen die ik bij cz maximaal krijg. De vraag is of de tandarts ook wil meewerken om dit een beetje "slim" te plannen. daar heb ik nog geen zicht op
wo, 12/10/2008 - 13:45 Permalink
vV

tja, een tandarts kijkt in principe niet naar verzekeringsvoorwaarden. maar een planning moet, mits vooraf besproken tot op zekere hoogte mogelijk zijn. Echter wanneer de mondgezondheid daarmee in het gedrang komt, is het een ander verhaal. maar bespreek het vooraf, verwacht echter niet van de tandarts dat hij de grenzen uit gaat zoeken. oftewel vraag om een begroting, en om vaststelling van prioriteiten bij de diverse behandelingen. (dit uitgebreide consult wordt naar ik meen niet vergoed..)
wo, 12/10/2008 - 13:58 Permalink
scaredycat

In mijn ervaring is de TA wel bereid tot een planning mits dat geen gevolgen kan/zal hebben voor de gezondheid.
Zo had ik dik een jaar terug 4 kronen nodig om mijn gebit wat stabieler te maken, maar dit was niet meteen
noodzakelijk. De TA kwam toen zelf al met het voorstel dit rond de jaarwisseling te plannen: 2 kronen eind 2007,
de andere 2 begin 2008. Hierdoor ging ik in 2007 maar iets van €30 over de vergoeding heen; perfect geregeld!

Helaas kwam er daarna begin 2008 een vervelende ontsteking opzetten waarvoor een WKB nodig was en ik dit jaar dus
alsnog over mijn maximale vergoeding heen ga. Maar goed, wat maakt het uit, ik heb nu iig weer een fatsoenlijk gebit.

Mijn eerste behandelingen waren slechts voor €341 per jaar gedekt bij mijn vorige
verzekering, terwijl ik ±€2600 aan kosten had, maar dta heb ik ook overleefd ;)
wo, 12/10/2008 - 19:52 Permalink
vV

toch moet je dit soort zaken naar mijn mening niet op 1 of 2 jaar bekijken, maar lange termijn.

Ik heb even geleden een (klein)onderzoekje gehouden bij eigen patienten, ook bij diegene waar incidenteel een rampje zoals een wortelkanaalbehandeling had plaatsgevonden. Zeg maar in principe goed bijgehouden gebitten maar wel met wat grotere vullingen dus een zeker risico op kroon of wortelkanaalbehandeling ed.

Over een periode van 5 jaar hadden ook diegenen die daadwerkelijk een keer een kroon nodig hadden daadwerkelijk meer aan premie betaald (soms behoorlijk veel meer) dan aan vergoeding ontvangen was. Maar men moet de kosten van een rampje natuurlijk wel op kunnen hoesten wanneer aan de orde, en de meesten hebben niet de discipline een potje op een spaarrekening te maken voor onvoorzien (wat ik dus zelf zou doen ipv te veel premie te betalen..).

Alleen bij lange termijnplanning met veel kronen en bruggen is een (dan ruime) AV interessant, maar dat is erg individueel.
do, 12/11/2008 - 08:11 Permalink
igo2009

toch moet je dit soort zaken naar mijn mening niet op 1 of 2 jaar bekijken, maar lange termijn.

Ik heb even geleden een (klein)onderzoekje gehouden bij eigen patienten, ook bij diegene waar incidenteel een rampje zoals een wortelkanaalbehandeling had plaatsgevonden. Zeg maar in principe goed bijgehouden gebitten maar wel met wat grotere vullingen dus een zeker risico op kroon of wortelkanaalbehandeling ed.

Over een periode van 5 jaar hadden ook diegenen die daadwerkelijk een keer een kroon nodig hadden daadwerkelijk meer aan premie betaald (soms behoorlijk veel meer) dan aan vergoeding ontvangen was. Maar men moet de kosten van een rampje natuurlijk wel op kunnen hoesten wanneer aan de orde, en de meesten hebben niet de discipline een potje op een spaarrekening te maken voor onvoorzien (wat ik dus zelf zou doen ipv te veel premie te betalen..).

Alleen bij lange termijnplanning met veel kronen en bruggen is een (dan ruime) AV interessant, maar dat is erg individueel.

Ik snap wat je wilt zeggen. Eigenlijk zijn tandartskosten ook lastig te verzekeren: de kans op een claims is dermate hoog dat de premie ook hoog zijn. Eigenlijk zijn verzekeringen "uitgevonden" voor het indekken van kleine risco's met potentieel heel hoge kosten zoals bijv. een wa verzekering.

Maar in mijn specifieke "case" ben ik met anderzorg icm uitgebreide tandarts verzekering niet duurder uit dan cz met beperkte tandarts. ik ben daarom ook nog steeds op zoek naar het addertje

Wie helpt me zoeken :)
do, 12/11/2008 - 08:47 Permalink
Japie Krekel

Natuurlijk moet je op de langere termijn kijken, maar dat neemt niet weg dat je misschien een paar keer teveel premie betaald die je in de vorige, cq latere jaren wel gebruikt. Je verzekerd jezelf namelijk voor hoge kosten! Niemand heeft naar mijn weten een kristallen bol en kan in de toekomst kijken, dus niet alleen op tandarts gebied, maar ook qua inkomen.

Wie zeker niet keurt, en tot een maximum bedrag van 800.00 euro 100% uitbetaald is FBTO. Enige voorwaarde is dat kroon en brugwerk en parobehandelingen het eerste halfjaar nadat je de verzekering aangaat niet worden vergoed.
do, 12/11/2008 - 10:15 Permalink
scaredycat

Daar ben ik het wel mee eens. Maar als je dan weet dat ik in de afgelopen 5 jaar mijn gebit op orde
heb weten te brengen, maar dat ik daardoor veel vullingen heb zitten en er "dus" wel wat te verwachten
is de komende jaren leek het mij niet onverstandig een goede verzekering hiervoor te hebben.

Ik ben aan mijn TA-verzekering nu zo'n €300 per jaar kwijt aan premie, maar heb de afgelopen 2 jaar al meer
dan €1250 per jaar (maximale vergoeding bij Trias) aan kosten gehad. Ik heb zelf het gevoel dat er komend
jaar nog wel wat te verwachten gaat zijn, dus ik denk dat ik die €300 premie er ook dan wel weer uit ga halen.
Ik kan trouwens niet precies zeggen hoe ik aan dat gevoel kom, maar het is nu eenmaal zo...
Als ik 2009 zonder "nare verrassingen" doorkom overweeg ik wle om vor 2010 de AV omlaag te schroeven.

Teveel premie heb ik toch al betaald in het verleden: ik heb vanaf mijn 18e een aanvullende verzekering gehad bij VGZ,
omdat ik wist dat ik een slecht gebit had, maar heb daar dus meer dan 10 jaar nooit gebruik van gemaakt omdat ik bang was...

En de restauratie in Kerkrade heb ik daardoor voor 90% uit eigen zak
moeten betalen. Het zij zo, ik kan nu (letterlijk) iig weer lachen ;)
do, 12/11/2008 - 19:36 Permalink
rixt

Ik ben in het algemeen anti-verzekering. Heb voor een aantal zaken "potjes" en van een aantal andere dingen weet ik dat er, in geval van nood, wel een oplossing komt.

Op één gebied maak ik een uitzondering: ik heb een tandartsverzekering die tot een behoorlijk hoog bedrag vergoed en betaal daarvoor nogal wat premie. Over de langere termijn gezien (20,15,10,maar ook 5 jaar) is dit, als ik alleen kijk naar het verschil tussen betaalde premie en ontvangen vergoeding, voor mij ongunstig.
Maar er speelt wat anders mee wat voor mij, en misschien ook voor anderen, erg belangrijk is. Als ik al die premie in een "potje" zou stoppen (en dat is voor mij geen enkele moeite, ik ben van het type "spaarder" en geen "spender") zal ik steeds weer de beslissing moeten nemen wel of niet in te stemmen met een dure behandeling. Want ja, dat geld in dat "potje" zou je ook ergens anders voor kunnen gebruiken, of nog niet gebruiken...... Ik weet dat om die beslissingen te vermijden, ik wat extra betaal, maar dat doe ik graag.
vr, 12/12/2008 - 20:13 Permalink