Ik krijg het gevoel dat ik wordt uitgemolken door mijn mondhygieniste (gevestigd bij tandarts).
Vandaag weer geweest, in een klein half uur zijn er fotos gemaakt (2) een reguliere controle uitgevoerd (door de mondhygieniste) en wat tandsteen verwijderd plus gebit gezoutstraald.
Rekening bevat altijd
- Uitgebreide tandsteenverwijdering (ca 45 euro)
- Vaststellen plaquescore 17,50 euro
- reguliere controle (18 euro?)
Omdat ik elke 8 maanden ga en goed poets en flos is er bij mij echt geen sprake van een grote hoeveelheid tandsteen (ik rook wel en vind het schoonmaken gewoon prettig daarom doe ik het). De controle vind ik 1x per 16 maanden voldoende (ik heb nog nooit een gaatje gehad) maar dat mag niet want 1x per jaar is verplicht zeggen ze??
Dat de reguliere controle niet door de tandarts wordt gedaan lijkt me niet uitzonderlijk, wel dat die wordt uitgevoerd in dezelfde tijd die ook al wordt gedeclareerd voor de reiniging.
Ik heb gevraagd naar de plaquescore - ze zei dat het tarief voor de reiniging anders nog hoger wordt en dat dat dan niet meer wordt vergoed. Daarom doen ze het zo.
Ik wil ze nu gaan vragen de rekening te beperken tot:
1. gemiddelde gebitsreiniging a 22,50
2. reguliere controle
(en de plaquescore dus helemaal achterwege laten).
Is dit volgens jullie redelijk?
Vandaag weer geweest, in een klein half uur zijn er fotos gemaakt (2) een reguliere controle uitgevoerd (door de mondhygieniste) en wat tandsteen verwijderd plus gebit gezoutstraald.
Rekening bevat altijd
- Uitgebreide tandsteenverwijdering (ca 45 euro)
- Vaststellen plaquescore 17,50 euro
- reguliere controle (18 euro?)
Omdat ik elke 8 maanden ga en goed poets en flos is er bij mij echt geen sprake van een grote hoeveelheid tandsteen (ik rook wel en vind het schoonmaken gewoon prettig daarom doe ik het). De controle vind ik 1x per 16 maanden voldoende (ik heb nog nooit een gaatje gehad) maar dat mag niet want 1x per jaar is verplicht zeggen ze??
Dat de reguliere controle niet door de tandarts wordt gedaan lijkt me niet uitzonderlijk, wel dat die wordt uitgevoerd in dezelfde tijd die ook al wordt gedeclareerd voor de reiniging.
Ik heb gevraagd naar de plaquescore - ze zei dat het tarief voor de reiniging anders nog hoger wordt en dat dat dan niet meer wordt vergoed. Daarom doen ze het zo.
Ik wil ze nu gaan vragen de rekening te beperken tot:
1. gemiddelde gebitsreiniging a 22,50
2. reguliere controle
(en de plaquescore dus helemaal achterwege laten).
Is dit volgens jullie redelijk?
Re: rekent mondhygieniste te veel?
Als de controle wordt uitgevoerd kan deze worden gedeclareerd, ook als deze tussen de reiniging door plaatsvindt. Vaststelling van de plaque-score, als standaard onderdeel, is echt onzin. U kunt gewoon zeggen dat u niet wilt dat dit wordt gedaan. Terzijde: u kunt altijd verlangen dat de controle niet door de mondhygieniste wordt gedaan maar door de tandarts, dan komt dit dus niet op de rekening van de mondhygieniste. U moet dan wel weer een aparte afspraak maken met de tandarts. Dit heeft is overigens wel te prefereren omdat een tandarts meer kan zien en beoordelen dan een mondhygieniste.
Of een uitgebreide gebitsreiniging al of niet terecht is, is moeilijk vast te stellen. Een bedrag van meer dan 80 euro voor een half uur werk door de mondhygieniste is wel fors betaald. De meeste vrijgevestigde mondhygienisten hanteren een uurtarief van circa 100 euro.
En als je elke 8 maanden je hele gebit laat reinigen kun je toch nooit elke keer op een ´uitgebreide´behandeling uitkomen?? Ze zegt ook elke keer dat het er prima uitziet en dat ik het allemaal goed bij hou.
Niet iedereen leest alle berichten en zeker niet alle berichten van ook langere tijd terug.
Het lijkt me toch dat als je hier wat op dit forum plaatst, je het prettig vindt dat iedereen snapt wat je bedoelt? (en ik gebruik "je" niet omdat ik u met je aanspreek, maar omdat ik met je iedereen in het algemeen gedoel)
PNO = plaats nooit onbegrijpelijke-afkortingen
?????
ps laat maar heb de zoekfunctie gebruikt....
Ik ga op zoek naar een andere tandarts.
Zoekfunctie gebruiken.
PNO=Pecunia Non Olet.
Verstandige keuze.
en ik ga bezwaar maken tegen de factuur. Gewoon om het principe.
Als ik een andere tandarts neem, hoe krijg ik dan onze dossiers mee? Gaat dat automatisch?
bezoek aan de oude gevraagd mijn gegevens door te sturen naar de nieuwe TA.
Maar ik ben van TA veranderd om logistieke redenen: 1,5km van huis is
makkelijker dan 150km van huis, maar dat was in de oude situatie voor mij beter....
Ik begrijp uit andere topics dat er enkel een vergoeding gevraagd mag worden voor het
daadwerkelijke uitdraaien/opsturen, maat ik weet er ook niet echt het fijne van...
Ik heb het iig. nog nooit meegemaakt.
Wil nog wel eens voorkomen dat men de gegevens vasthoudt totdat alle openstande rekeningen voldaan zijn.