Afwachten?

Author:
DianaB
Posted:
ma, 12/15/2008 - 10:44
Hallo,

Een jaar geleden bij de controle dacht de tandarts te zien dat er een ontsteking zat bij de wortelpunt van een klein kiesje, maar aangezien ik geen last had en de kies nog niet dood was hebben we besloten om de kies (nog) niet te behandelen.

Een aantal weken geleden begon ik af en toe last te krijgen van de kies (niet echt pijn, maar zeurend, jeukend gevoel in mn kaak) en ben ik naar de tandarts gegaan voor de wortelkanaalbehandeling. Kiesje was inmiddels dood, maar vanwege de ontsteking aan de wortelpunt kon de tandarts niet behandelen (blijkbaar was de ontsteking toch iets erger als dat ik dacht) en heeft toen eerst een antibioticakuur gegeven, waar ik, bleek later, helaas alergisch voor was :cry: .
Ongeveer een week later toch de wortelkanaalbehandeling en noodvulling. Nergens last van, geen napijn dus viel me allemaal mee :D
Week later moest de noodvulling eruit....zodra de tandarts de boor op mn kies zette deed het zeer....maar met flinke verdoving uiteindelijk toch kies opnieuw schoongemaakt (bleek nog stukje zenuw achtergebleven te zijn) en nieuwe vulling erin.
De dag daarna vreselijk kiespijn, lichte verdikking wang etc... maar wortelkanaalbehandeling zag er op de foto prima uit. Pijn werd na twee dagen gelukkig iets minder...maar de verdikking in mn wang blijft.
Nu heb ik een kleine week geleden toch nog een antibioticakuur gekregen van de tandarts, maar nu is mijn wang nog steeds iets dikker, alhoewel het niet bij de kies zelf zit, maar iets naar achter. De kaak is niet pijnlijk, maar voelt af en toe raar, alsof het van binnen jeukt.

Nu was ik benieuwd hoe lang het duurt voordat zoiets helemaal over is? Of zou ik toch de tandarts weer moeten bellen :roll:
DianaB

Aangezien ik nog geen reactie gehad had en ik het toch niet helemaal vertrouw (kriebelende / zeurende gevoel wordt erger), heb ik de tandarts maar weer gebeld.... Morgen moet ik langskomen..... :cry:
di, 12/16/2008 - 10:01 Permalink
Heleen23

Hallo,

Hoe is het afgelopen bij de tandarts? Ik heb gisteren een wortelkanaalbehandeling overgaan er zit nu een noodvulling in en ik moet 5 januari terug komen, behandeling was niet pijnlijk, maar vanaf het moment dat de verdoving uit was gewerkt, vreselijk veel pijn en werd mijn wang ietsje dikker. Vanmorgen tandarts weer gebeld en heb nu een antibiotica kuur gehad en sterkere pijnstillers gehad!

Sterkte ermee en ik hoop voor je dat het meeval!
wo, 12/17/2008 - 09:01 Permalink
DianaB

Hoi Heleen,

bedankt voor je reactie :wink:

Blijkbaar zit de ontsteking er nog steeds, alhoewel de tandarts het heel raar vondt omdat de wortelkanaalbehandeling wel goed uitgevoerd was.
Moet nu dus toch naar de kaakchirurg voor een apex :cry:, kan alleen pas 30 december terecht...

't Kan zijn dat je wang iets dikker is door de behandeling zelf aangezien er natuurlijk behoorlijk gerommeld is in je kies, hoop dat de antibiotica aanslaat! Sterkte in ieder geval!
wo, 12/17/2008 - 09:18 Permalink
Heleen23

Hoi Diane,

Wat vervelend zeg wat houd zo'n behandeling in? i
ik ben net begonnen met de kuur en de pijnstillers, deze werken goed heb nu al een stuk minder pijn gelukkig kan ik even bijslapen :smt015 !

Succes alvast maar 30 dec duurt nog lang als je last heb :(
wo, 12/17/2008 - 10:38 Permalink
DianaB

Gelukkig, hoop voor je dat t straks helemaal weg is!

Bij die behandeling wordt er via je kaak een stukje van de wortelpunt afgehaald, waarna de wortel weer gevuld wordt. Ik geloof dat er ook gekeken wordt of tegelijkertijd de ontsteking verwijderd kan worden door wat weefsel weg te halen...

30 december duurt inderdaad heel lang, 't doet verder gelukkig niet veel pijn, maar die ontsteking zorgt er inmiddels wel voor dat k niet lekker ben, vehoging, moe etc.. Maar zowel de huisarts als de tandarts kunnen niks meer doen :cry:
Even uitzitten dus
wo, 12/17/2008 - 17:15 Permalink