positief verhaal kiesje trekken

Author:
jakkie
Posted:
di, 12/16/2008 - 21:07
Hallo allemaal

Weken zat ik in de stress voor een kies die er uit moest. Het was de eerste keer dus onbekend voor mij.
Ik kreeg vanmiddag ook een tandarts die nog maar 1 keer gezien had want normaal zit ik bij zijn vrouw.
Ik was meteen op mijn gemak bij hem. Praatje, veel grapjes, rust, en tijd.
Verdoving was 1 prikje en die werkte perfect en snel. Niets van gevoeld. Niemand voelt mijn verdovingen zei hij..........het klopte wel.
Daarna wrikte hij het tandvlees een beetje los. Een toen na een minuutje wiebelen en wrikken was ie er uit.
Walkman had ik op staan. Ik heb geen gekraak van de kies gehoord.
Toen die eruit was zei ik tegen de tandarts....ohhhhh dat valt mee....ohhhhh wat snel......ik kan je wel knuffelen zei ik tegen hem.....nou doe dat dan maar zei hij.....en toen kreeg die een knuffel.
Ow ja ik was wel een beetje stoned van de valium. Die pil heeft prima zn best gedaan. Voel me nu nog sloom.
Het is me dus 100% meegevallen. Pffffffffffffffffff
Het is nu 10 uur geleden en de napijn valt reuze mee.Ik heb nu 2 ibu en 2 para op.Het voelt een beetje gekneusd.
Ik snak wel naar een peuk jammieeeeeeeee.
rixt

Wat heb je je ervaring mooi beeldend beschreven, ik moet er echt vreselijk om lachen (en dat is echt geen uitlachen, hoor).
Dit is weer een mooi verhaal om te lezen voor iedereen die hier, net als jij dat hebt gedaan, vreselijk opziet tegen het trekken van een kies.

Hoeveel mg valium heb je nu van te voren gehad?

O ja, en geniet van je rookvrije dagen!
di, 12/16/2008 - 22:37 Permalink
hermina

Walkman had ik op staan. Ik heb geen gekraak van de kies gehoord.
Toen die eruit was zei ik tegen de tandarts....ohhhhh dat valt mee....ohhhhh wat snel......ik kan je wel knuffelen zei ik tegen hem.....nou doe dat dan maar zei hij.....en toen kreeg die een knuffel.
Ow ja ik was wel een beetje stoned van de valium. Die pil heeft prima zn best gedaan. Voel me nu nog sloom.
Gewoon teveel als ik dit zo lees, of co-medicatie?, 10 mg is al veel, maar 15 mg is nou niet bepaald gewoon een normale dosering, echt te veel, maar daar had ik eerder al eens een antwoord over geschreven.
wo, 12/17/2008 - 00:12 Permalink
jakkie

Ik had de voorgeschreven dosis geslikt. 10 mg dus. Niets meer en geen co medicatie.
Ik was gewoon zo opgelucht en dan reageer ik zo.Als je zolang ergens aan zit te hikken en het blijkt dan mee te vallen ja dan komt dat er uit bij mij en gisteren dus ook. Dat is dan de ontlading.
Zo ben ik gewoon. Ik flap er vanalles uit. Niet alleen bij de tandarts maar meestal.
Ik was door de valium vooral ontspannen maar niet van de wereld af.

Verder neem ik altijd een warme kruik mee en die leg ik op mijn buik.
Ik heb het vaak koud als ik de zenuwen heb en door die kruik blijf ik warm.

Al met al voor mij weer een stuk angst minder omdat ik nu weet wat een kies trekken is.
wo, 12/17/2008 - 08:48 Permalink
Fer

Wat heb je je ervaring mooi beeldend beschreven, ik moet er echt vreselijk om lachen (en dat is echt geen uitlachen, hoor).
Dit is weer een mooi verhaal om te lezen voor iedereen die hier, net als jij dat hebt gedaan, vreselijk opziet tegen het trekken van een kies.

O ja, en geniet van je rookvrije dagen!

Wat bedoel je met geniet van je rookvrije dagen? Je kan toch wel roken als er een kies getrokken is?
wo, 12/17/2008 - 16:37 Permalink
rixt

De volgende tekst staat op een site van een tandarts, via google heel simpel te vinden (roken, kies trekken).

"Wondgenezing

De wond geneest het beste met veel rust. Dit is zeker gedurende de eerste dag belangrijk, omdat dan het stolsel ontstaat dat de wond dicht moet maken. Spoelen wordt de eerste dag dan ook ontraden. Gewoon drinken mag natuurlijk wel. In het algemeen duurt het zo'n tien dagen voordat de wond geheeld is.
Roken en alcohol werken nadelig op de genezing van de wond. Het wordt ontraden na het trekken van een kies of tand te roken of alcoholhoudende dranken te drinken, totdat de wond goed geheeld is. Het laten smelten van een pijnstiller op de plaats van de wond heeft geen enkele zin en kan bovendien irritatie aan de wond veroorzaken. Als de verdoving is uitgewerkt mag u weer gewoon eten en tandenpoetsen. Probeer de wond hierbij wat te ontzien."

Dus gemiddeld tien dagen niet roken is het advies....

Ik weet niet of de meeste tandartsen deze informatie geven, of misschien een folder meegeven na een extractie?
wo, 12/17/2008 - 19:11 Permalink
Fer

De volgende tekst staat op een site van een tandarts, via google heel simpel te vinden (roken, kies trekken).

"Wondgenezing

De wond geneest het beste met veel rust. Dit is zeker gedurende de eerste dag belangrijk, omdat dan het stolsel ontstaat dat de wond dicht moet maken. Spoelen wordt de eerste dag dan ook ontraden. Gewoon drinken mag natuurlijk wel. In het algemeen duurt het zo'n tien dagen voordat de wond geheeld is.
Roken en alcohol werken nadelig op de genezing van de wond. Het wordt ontraden na het trekken van een kies of tand te roken of alcoholhoudende dranken te drinken, totdat de wond goed geheeld is. Het laten smelten van een pijnstiller op de plaats van de wond heeft geen enkele zin en kan bovendien irritatie aan de wond veroorzaken. Als de verdoving is uitgewerkt mag u weer gewoon eten en tandenpoetsen. Probeer de wond hierbij wat te ontzien."

Dus gemiddeld tien dagen niet roken is het advies....

Ik weet niet of de meeste tandartsen deze informatie geven, of misschien een folder meegeven na een extractie?

Mijn kies is ook getrokken vandaag, en heb nog niet gerookt :o

Ze zei overigens niets over roken, of ik heb het niet opgevangen, kan ook nog.
wo, 12/17/2008 - 19:19 Permalink
Fer

Kon het zelf niet laten om te roken :smt011

Wel grappig dat onze kiezen op de zelfde dag getrokken zijn, echter wist ik niet dat ze em ging trekken. Ondanks ze ruim een kwartier heb staan trekken en wrikken aan de kies heb ik niets, maar dan ook niets gevoeld. Viel dus 100% mee. Wat mij betreft 2 positieve verhalen kiesje trekken in 1 topic :D

Vooraf twijfelde ze nog of ze me door zou sturen naar een kaakchirurg om de kies er uit te halen, ze besloot toch om het zelf maar te doen.

Wat kan een reden zijn om het door een kaakchirurg te laten doen, weet iemand dat?

Bij mij komt er op de wond ook een soort wit laagje nu, heb jij dat ook Jakkie?
do, 12/18/2008 - 18:00 Permalink
jakkie

Hebben we toch goed gedaan he Fer? We zijn gewoon helden oleee

Een reden voor de kaakchirurg kan zijn dat de tandarts de kies moeilijk kan trekken. Een kaakchirurg zou deze er eventueel uit kunnen snijden. Ik geloof dat hun daar iets meer gedreven in zijn.

Ja bij mij zit er ook een wit laagje op de wond. Ik had daar al een vraag over gesteld bij behandelingen maar nog geen antwoord op gehad. Ik denk dat het etensresten zijn. Het ruikt alsof het er al jaren zit want het stinkt behoorlijk. Misschien stop ik wel een tictac in het gat, dan meurt het niet zo. Nee hoor...grapje. :lol:
Ik denk dat regelmatig spoelen (na elke maaltijd) met lauw zout water of chloorhexidine moet helpen.
Ik heb een monoject in huis (soort spuit) en daarmee spuit ik de wond schoon. Op die manier komen de etensresten er uit en wordt de wond ook schoon.

Mijn kaak voelt nu wel aardig gekneusd door het wrikken en trekken maar ach dat trekt wel weer weg.
De napijn is prima te onderdrukken met ibu en paracetamol.

Maar uh.....dit hebben we weer mooi achter de rug. :smt003
do, 12/18/2008 - 21:31 Permalink
Fer

Hehe, dat hebben we zeker goed gedaan en ons tandartsen ook, eindelijk geen pijn meer! :smt005

Ik betwijfel of het etensresten zijn, bij mij kwam het witte laagje al voordat ik wat gegeten had. Misschien is het gewoon vel oid wat terug groeit?

Napijn is inderdaad prima te onderdrukken met ibuprofen/paracetamol :smt003
vr, 12/19/2008 - 11:19 Permalink
hermina

Het witte laagje hoort gewoon bij de wondgenezing nadat de kies is getrokken, is het “korstje” van de wond zeg maar (=fibrine). Het zorgt ervoor dat het slijmvlies wat je in je mond hebt over de wond groeit (gaat vanuit de rand van de wond) tot het gat dicht is. Heel normaal dus, maak je daarover geen zorgen.
vr, 12/19/2008 - 21:01 Permalink