Na kiespijn, stijve kaak

Author:
Snef
Posted:
ma, 12/22/2008 - 18:42
Vorige week ben ik na 6 jaar toch maar weer eens naar de tandarts geweest omdat een kies nu toch wel echt problemen ging geven (was al geruime tijd afgebroken en de oude vulling was er ook uit) en nu moest het dan wel.
De kies hoefde er nog niet uit, ook nog geen wkb nodig en dus de kies is netjes opgevuld/opgebouwd (klem erop en vullen met een 'kitt-spuit', dat hadden ze de vorige keer nog niet). Opzich zo klaar en gelukkig ook zonder pijn (door verdoving?). Wel is er aardig (diep) geboord.
De hele dag na de behandeling geen pijn alleen 's avonds niet kunnen slapen zoals ook de dag erna. Veel gespoeld met koud water (dat leek de enige oplossing). Tandarts een dag later gebeld en die vertelde mij nog even af te wachten (omdat het toch wel een aardige ingreep was).
Inmiddels is de 'kiespijn' weg (gelukkig) alleen heb ik nu last van een zeer stijve kaak en dat inmiddels dan weer alleen 's avonds!
Overdag dus geen last (alhoewel ik nog geen grote happen kan nemen) en 's avonds last van een stijve kaak (= slechte nachtrust).

Is dit 'normaal' en hoelang kan zoiets duren? Het is nu bijna een week geleden dat ik aan de kies geholpen ben. Is er iets aan te doen? Of is het gewoon nog even afwachten (of toch maar weer (helaas) de tandarts bellen??).

PS. de rest van het gebit zag er nog goed uit na 6 jaar, alleen maar een klein beetje tandsteen.
Bart1979

hmm, geen antwoord op je vraag.
Wel exact hetzelfde probleem als ik nu ook heb.
- 10 dagen geleden nieuwe (diepe vulling gekregen)
- 8 dagen geleden ontzettende kiespijn + gevoellig voor koud/warm
Antwoord tandarts: Lichte zenuw ontsteking
Actie tandarts: Vulling bijgeslepen
- 5 dagen geleden kiespijn weg, maar inmiddels hefftige pijn in kaak en oor.
Antwoord tandarts: Foto's gemaakt -> zenuw ontsteking is weg.
Kaakpijn komt door klemmen / knarssen 's nachts
Advies tandarts: Afwachten en anders splint
- Nu, nog steeds pijn in kaak en oor:
's Ochtends meestal rustig
's Avonds of 1 uur na eten heftig
's Nachts midden in de nacht wakker van de pijn
- Ibuprofen helpt, maar is voor mij geen permanente de oplossing

Ben benieuw wie een goede analyse hierop heeft.

(Ga geen splint adviseren aub. Ik kom met een gaatje en wil niet weg gaan met allerlij hulpmiddelen.)
do, 12/25/2008 - 20:07 Permalink
Newtan

Het beetje ervaring wat ik hiermee heb, zegt me dat je met een week lang genoeg hebt gewacht om te bepalen of de pijn vanzelf wegtrekt. Als er na het vullen van een diep gat eerst geen pijn merkbaar is, maar na een paar dagen wel, kunnen er drie dingen aan de hand zijn.
1. er zit eten tussen de kiezen klem, op de plek waar de vulling is gemaakt. Dit kun je met een stoker of floss wegkrijgen.
2. er is een irritatie van de kauwspieren ontstaan doordat je nog niet normaal met die kies kauwt, bijvoorbeeld om hem te ontzien. Vaak bij de hoek waar de onderkaak van horizontaal naar je oor ombuigt en eventueel bij je slaap en je oor. Gaat meestal vanzelf over na een paar dagen tot weken.
3. de zenuw is aan het ontsteken binnenin de wortel van de gevulde kies. Hij wordt niet alleen temperatuurgevoelig, maar ook voor tikken. Eventueel kan dan iets van de vulling afgeslepen worden. Als dit de volgende dag niet geholpen heeft dan is een zenuwontsteking eigenlijk bijna bewezen.

Er zijn nog wat andere dingen, zoals gebroken wandjes van een gat, of ergens anders een gaatje. Maar daar komt de tandarts bij het inslijpen waarschijnlijk wel achter.
vr, 12/26/2008 - 12:08 Permalink