Heeft tandarts onnodig geboord??

Author:
sabberdesab
Posted:
di, 12/30/2008 - 10:44
Ik was wegens angst al een tijd niet bij de tandarts geweest.
Aangezien mijn tandarts er mee gestopt was, ben ik een aantal weken geleden bij mij in de buurt bij een andere tandarts gegaan.
Deze heeft fotos gemaakt en er moest het eea gebeuren. Logisch, ik was al 3 jaar niet geweest.

Alleen vraag ik me een ding af, want volgens mij is er onterecht in mijn kies geboord.
Even een voorafje.

Ik had een paar jaar terug een kies die afbrak. Daar was eerder een zenuwbehandeling onder geweest, dus had er geen last van, maar het was uiteraard geen gezicht. Dus mijn oude tandarts heeft daar keurig een wit uitziende kies op gebouwd. Ik kon weer lachen zonder dat het opviel, want hij zit best vooraan.
Mijn nieuwe tandarts zag echter nu een gat in die vulling/kies ( op de foto) en zei dat ze dat weg moest boren.
Ze kon doordat de kies natuurlijk nu nog korter werd, daardoor minder grip kreeg er nog amper een kies op bouwen. Mission impossible zei ze nog.
Ze zei daarna dat ik begin volgend jaar of minimaal met een half jaar een brug zou moeten , want deze kies was niks meer waard, en kon nu ook geen kracht meer verdragen, dan zou dat stuk wat zij heeft opgezet erafbreken omdat het maar "net aan " zit.
Eeen lelijk blauw stompje heb ik ervoor teruggekregen.
Toen ik thuiskwam zag ik pas hoe lelijk! Ze had het mij namelijk niet laten zien.

Ik heb toen gebeld en zei tegen de baliemedewerkster dat ik het lelijk vond, en dat ik dit wel zonde vond, want dit grapje kost mij dus ruim 300!! ( ze is 45 minuten bezig geweest)
Ik vraag me ook af, of ze niet al op de foto had kunnen zien dat er niks meer mee te beginnen was, zodat ze mij gewoon zonder opnieuw opbouwen van de kies , niet gewoon de brug had kunnen aanraden, en wel zsm zodat deze opbouw kosten mij gespaard zouden zijn gebleven.
Ze kan toch op de foto zien hoe kort mijn kies al was? Dat wanneer ze dezeopbouw zou verwijderen en uit zou boren er nog minder van overbleef?

Want als ik toch al een brug moet binnen een half jaar, zoals ze zelf zei daarna, dan had ik het met die oude opgebouwde kies vast nog wel een paar maandjes gered..
Ik denk zelfs dat ze onnodig mij op kosten heeft gejaagd, en dat ze er flink aan wil verdienen.
Ik ben zeer ontevreden over het resultaat, en ga straks ook zeggen dat ik het mooier afgemaakt zie voor dat geld wat het me al kost.
Ik kan er tevens niet meer mee kauwen, dat mag niet, want daar is de opbouw nu ook nog eens te zwak voor, dus ik kauw nu ook nog eens niet met een fijn gevoel.
Bang dat ie afbreekt kauw ik dus altijd met de andere kant, prettig is anders.
Wat is jullie mening hierover?
Lieneke

Mmm..vervelend voor je!

Ik denk dat hier sprake is van een communicatiestoornis. Ik denk dat ze eigenlijk al aangaf dat je beter af was met een brug toen ze vertelde dat een vulling niet lang zou houden. Je had toen al kunnen beslissen dat je liever een brug wilde. Maar waarschijnlijk heeft ze dit dan niet letterlijk tegen je gezegd?

Tandartsen gaan in eerste instantie over gezondheid en niet over esthetiek. Wellicht is jouw tand toch gaan afsterven waardoor de kies verkleurt. Maar dit gebeurt niet in de vulling. Ik snap dus ook niet zo goed waar dat blauwe vandaan komt. Is er misschien tijdelijk vulmateriaal gebruikt wat niet zo mooi van kleur is?

Kan je aangeven over welke kies het gaat? Zit het heel erg achter in je mond? Want dat is het belang van esthetiek nog minder van belang...
di, 12/30/2008 - 11:45 Permalink
Spiegeltje

Inderdaad geen goede communicatie, nummer 1 oorzaak van ontevreden patienten. Ik zou zeker een afspraak maken met de tandarts. Jij bent ontevreden over de behandeling en een ontevreden patient is ook niet in belang van de tandarts. Zij heeft ook graag tevreden patienten. En de kwestie moet wel worden opgelost voordat je verder onder behandeling gaat. Zet van te voren even je vragen op papier, dat werkt vaak goed.

Het is geen vraag van je maar als de buurkiezen nog goed zijn is het eigenlijk zonde om die te beslijpen voor een brug. Het kan natuurlijk wel, maar de eerste keuze is dan toch vaak een implantaat. Vraag ook eens aan de tandarts de voor- en nadelen van een implantaat aan te geven in vergelijking tot een brug mocht een implantaat tenminste een optie zijn.
di, 12/30/2008 - 15:15 Permalink