Dikke wang ongelooflijke pijn fistel +/- 1,5 jaar na kroon

Author:
sjaakdakgoot
Posted:
di, 10/28/2008 - 16:47
Hallo,

Ik heb ongeveer anderhalf jaar geleden een kroon gekregen op mn kies.(rechtsboven 1na laatste kies)
daar was toen ongeveer een week na de behandeling een fistel te zien, ik had er geen last van, nooit van een fistel gehoord en omdat ik er geen last van had ging ik niet naar de tandarts (na de marteling van de kroon behandeling..)
halfjaar later, controle.. gaatjes, maar de kroon ziet er netjes uit!
Mooi dacht ik.. heb ik daar ook geen gezeur meer mee..
Maar een week of 3 terug werdt mijn wang opeens dik! egt dik! net zo'n hamtertje..
Dat was niet zo erg (alleen sociaal:P) maar ik voelde binnen in mn kaak ook een bult,, zat er altijd al wel na die kroon, maar nu toch egt wel dikker.. Mja, de fistel knapte, en na een paar uur op die bult in mn kaak drukken wassie weg, dag later mn hamsteruiterlijk ook verdwenen..Joehoe... NOT!!
Afgelopen vrijdag had ik opeens weer pijn aan mn kroon.. Bad timing want zaterdag was mn vrjaardag (18) maar die pijn word steeds erger, die achterste kies en die kroon doen egt zeer, vooral als ik er een beetje druk op zet, bijt beweging, wordt ik vanmorgen wakker met weer mijn hamsterlook en een ongelooooofelijke zere kaak (neem aan spierpijn) en die 2 kiezen worden er niet minder gevoelig op..:S
nu heb ik de tandarts gebeld (allemaal duits..) en zijn lieftallige assistente/secretaresse was een btje boos op me dat ik zo lang had gwacht met bellen, heeft ze groot gelijk aan..
Maar nu moet ik de pijn nog ophouden tot 5 november 18:00!!

Heeft iemand een tip hoe ik van de pijn af kom?
En weet een ervaren arts misschien wat er gaande is in mn mond??
En hoe kom ik van mn hamsterlook af? is wel leuk voor de medemens maar niet zo voor mij..:D

Alvast vriendlijk bedankt!!
ger32

hallo,

Een fistel is een uitgang van een ontsteking. Als er ergens een ontsteking zit wil het lichaam dat opruimen en gaat dan een uitgang aanmaken om zo het abces te ontlasten. Dus toen jij opje wang drukte heb je waarschijnlijk zelf het abces uitgedrukt. Maar als je nergens pus uit hebt zien komen heb je kans dat dat naar binnen toe is gegaan( bv je kaak). Ik zou echt niet tot woensdag wachten, kun je bv niet voorstellen dat ze je alvast een kuurtje antibiotica geven of zo.
Voor de pijn werkt brufen 600 mg erg goed, kun je ook via de tandarts een recept voor halen.

Ik ben geen tandarts, maar wel wat medische achtergrond. Ik zou toch echt even bellen,

Succes
di, 10/28/2008 - 17:27 Permalink
Rakael

Dit komt me bekend voor... Ongeveer 1,5 maand geleden viel er een oude vulling uit een kies linksboven. Het gat is uitgeboord (een erg diep gat, volgens de tandarts) en er is een kroon op gezet, verder geen last van gehad. Een week of drie geleden viel er een vulling uit de kies ernaast (eentje verder naar voren, net naast m'n hoektand). Deed geen pijn en ik had het erg druk, dus ik stelde een tandartsbezoek uit. Afgelopen woensdagavond, kerstavond, begon ik linksboven in m'n gebit pijn te krijgen. De volgende ochtend was dat al wat erger, maar nog wel te onderdrukken met paracetamol. De nacht tussen eerste en tweede kerstdag werd ik wakker van de pijn, waar ik vervolgens de hele dag en de volgende nacht erg veel last van heb gehad. Ibuprofen gehaald bij de apotheek, maar dat hielp ook niet. Bovendien kreeg ik een dikke bult op mijn tandvlees, maar niet bij de kies met het gat, maar boven de twee kiezen daarachter. De volgende dag was de pijn weg, maar was de bult een stuk dikker geworden. Bovendien had ik een behoorlijk dikke wang. Het was inmiddels zaterdag en geen kerstmis meer, dus geprobeerd een tandarts te bereiken. Na drie doorverwijzingen via antwoordapparaten uiteindelijk de waarnemer gevonden, die alleen maar een half uurtje spreekuur had. Dat leek me niet veel uit te halen, en omdat de pijn weg was, besloot ik te wachten tot maandag. Zondagochtend voelde de bult aan als een leeggelopen ballonnetje en ik had ook een pussmaak in m'n mond. Mijn tandvlees was nog wel opgezet en pijnlijk en mijn wang was nog dik. Maandagavond kon ik bij mijn eigen tandartspraktijk, maar niet bij m'n eigen tandarts, terecht. Het hele verhaal verteld, inclusief de bult. Zonder foto's te maken concludeerde hij dat de pijn waarschijnlijk van de kies met het gat was gekomen, omdat dat gat vrij diep was, en dat ik een zenuwbehandeling nodig had. Voor ik het wist, stak hij een naald in mijn ontstoken tandvlies (au!) en een kwartiertje later stond ik met een noodvulling buiten. Dat was dus gisteravond. Nu zijn alle kiezen linksboven (allemaal al minimaal één keer gevuld) gevoelig voor druk, de noodvulling begint al af te brokkelen, en de bult op mijn tandvlees lijkt weer wat dikker te worden. Mijn wang is niet meer dik. Bovendien heb ik sinds zondagavond ook een pijnlijke opgezette lymfeklier linksonder mijn onderkaak, halverwege mijn oor en mijn kin, wat volgens de tandarts niet kan komen door een ontsteking in de bovenkaak. Het zou wel kunnen komen door een doorkomende onderste verstandskies, maar die kies is al minstens 20 jaar aan het doorkomen zonder dat ik er ooit last van heb gehad.

Klopt het wel dat die bult (fistel?) verder naar achteren zit dan de kies die ontstoken zou zijn, of zou het probleem toch in een andere kies hebben gezeten/nog zitten?
wo, 12/31/2008 - 02:38 Permalink
Newtan

Zo te lezen is er nog niet echt goed gekeken vind je zelf.
Laat maandag nog eens foto's maken.

Je hebt het druk overdag, waarom zoek je geen tandarts die voor vast op de avonden en weekenden werkt? Die zijn er wel. Rij je effe een stukje voor, maar dan kun je gewoon de boel normaal onderhouden in plaats van brandjes blussen. Dat doe je op je werk ook niet, denk ik.
Persoonlijk trek ik voor dit soort zaken ook te weinig tijd uit :lol: Maar als het nodig is, neem ik gewoon een dag vrij.
vr, 01/02/2009 - 04:30 Permalink
Rakael

Bedankt voor je reactie, Frank, maar voor het goede begrip :wink: : ik ga gewoon netjes twee keer per jaar naar de tandarts voor controle. Mijn tandarts is bovendien vijf dagen per week van 8 tot 8 bereikbaar, dus daar heb ik niets over te klagen. Maar als er tussen twee controles door binnen een paar weken twee oude zwarte vullingen uit m'n kiezen vallen, dan geloof ik niet dat ik brandjes aan het blussen ben... De eerste keer zat ik de eerstvolgende werkdag in de tandartsstoel, de tweede keer heb ik het even laten zitten. Want ik had geen pijn en ik zat vooral privé in zo'n drukke periode dat zelfs het maken van een afspraak er steeds bij in schoot. Kan gebeuren, maar liever was ik meteen gegaan (en de pijn van het kerstweekend wijt ik dan ook helemaal aan mezelf...)
vr, 01/02/2009 - 12:36 Permalink