help

Author:
knuffelbeer72
Posted:
vr, 01/02/2009 - 15:47
ik ben niet (bij)verzekerd en al heel lang niet naar de tandarts geweest (vanaf de schooltandarts) wil graag naar een tandarts die me begrijpt en mij gewoon een gebit bezorgd wat zijn hier de kosten van en wat kan ik het beste doen
Lieneke

Wat dit je gaat kosten, daar kunnen we echt geen zinnig antwoord opgeven. We weten immers niet wat de toestand is van jouw parodontium.

Wat te doen:
Allereerst een tandarts zoeken die nog patienten aanneemt. Dan even rondvragen aan kennissen/vrienden wat die van deze tandarts vinden.
Dan naar de tandarts gaan, jouw verhaal doen en laat hem maar eens een begroting maken. Daarna kun je bekijken welke verzekering je het beste kan nemen. (of je doet dat eerst, maar dat vind ik persoonlijk minder handig)
vr, 01/02/2009 - 15:53 Permalink
rixt

en mij gewoon een gebit bezorgd

Hallo Lieneke,

Ik heb het vermoeden dat de vraagsteller iets anders bedoelt dan jij denkt.
Hij zoekt een tandarts, met begrip voor zijn situatie, die hem "een gebit" bezorgt en hij vraagt zich af wat hem dat gaat kosten. Volgens mij bedoelt hij daarmee dat ie een kunstgebit/gebitsprothese zou willen en dat ie zich afvraagt wat de kosten zijn van het trekken van zijn tanden/kiezen en het laten maken van een kunstgebit.
"Een gebit" is in ieder geval in het deel van het land waar ik woon een gebruikelijk synoniem voor gebitsprothese.
Voor die kosten moet toch een globale schatting te maken zijn?

Is het zo dat je in jouw antwoord uitgaat van de vraag wat het opknappen van zijn gebit zal gaan kosten? Want de staat van iemands parodontium heeft toch geen invloed op de kosten van een kunstgebit? (Als dat wel zo is, dan heb ik weer wat geleerd).

Groeten, Rixt

P.S.
Ik zou het woord parodontium niet gebruiken in een antwoord aan iemand die hier voor het eerst een vraag stelt.
P.S.S.
Ik waardeer je inzet en kwaliteit van je antwoorden (voor zover ik dat kan beoordelen) hier op dit forum zeer!
zo, 01/04/2009 - 14:21 Permalink
Newtan

De kosten van trekken zijn tussen de 20 en 55 euro per tand/kies. Een kunstgebit krijg je voor tussen de 50 en 250 eigen bijdrage. Als je niet verzekerd bent, moet je rond de 800 euro rekenen, plus of min 200 euro. Dat is zonder de trekkerij, die kosten komen er dus nog bij.

Wat Lieneke aangeeft, zoek eerst een collega die nog mensen aanneemt en vraag eens rond wat mensen daarvan vinden. Een uurtje in de wachtkamer zitten als die vol zit (op woensdagmiddag) wil ook nog wel eens verhelderend werken als je de mensen die er regelmatig komen gewoon vraagt om hun mening.

Goede tandartsen hebben een gigantische fanclub.
zo, 01/04/2009 - 23:40 Permalink