Hallo,
Ik heb het volgende probleem en wil me een beetje voorbereiden alvorens het bezoek aan de tandarts volgende week.
rechtsonder heb ik gemerkt dat de laatste kies voor de verstandskies enige speling heeft, in ieder geval meer dan alle andere kiezen en tanden.
De verstandskies achter deze kies heeft er jaren over gedaan om door te komen wat uiteindelijke wel gelukt is.
- kan het zo zijn dat de verstandskies deze kies heeft "losgeduwd" ?
- als de verstandskies getrokken wordt, kan het probleem dan nog opgelost worden of wordt het dan nog erger?
de volgende kies in het rijtje (de voorlaatste voor de verstandskies) is ca 10 jaar geleden afgeslepen, een soort pennetje in gebracht en gekroond. kan deze constructie nog dienen om iets van een brug te dragen, zodat hier 2 ipv 1 kies op bevestigd kan worden? of wat is gebruikelijk in dit soort situaties?
ben zeer benieuwd
Groeten,
Remco
Ik heb het volgende probleem en wil me een beetje voorbereiden alvorens het bezoek aan de tandarts volgende week.
rechtsonder heb ik gemerkt dat de laatste kies voor de verstandskies enige speling heeft, in ieder geval meer dan alle andere kiezen en tanden.
De verstandskies achter deze kies heeft er jaren over gedaan om door te komen wat uiteindelijke wel gelukt is.
- kan het zo zijn dat de verstandskies deze kies heeft "losgeduwd" ?
- als de verstandskies getrokken wordt, kan het probleem dan nog opgelost worden of wordt het dan nog erger?
de volgende kies in het rijtje (de voorlaatste voor de verstandskies) is ca 10 jaar geleden afgeslepen, een soort pennetje in gebracht en gekroond. kan deze constructie nog dienen om iets van een brug te dragen, zodat hier 2 ipv 1 kies op bevestigd kan worden? of wat is gebruikelijk in dit soort situaties?
ben zeer benieuwd
Groeten,
Remco
Re: speling kies en mogelijke opties
1) Door bepaalde overbelasting bijvoorbeeld door knarsen
2) Door parodontitis (ontsteking van het tandvlees waarbij kaakbot verloren gaat)
Deze 2 kunt u het beste even via de zoekfunctie opzoeken.
Dus je zegt dat dit loszitten niet veroorzaakt kan zijn door het jarenlang duwen door deze verstandskies? of kan dat ook vallen onder oorzaak1 ?(overbelasting)
Ik ook niet, maar als werktuigbouwkundige ben ik altijd geneigd te veronderstellen dat ook tanden zich conformeren aan bepaalde fysische wetmatigheden, de praktijk is vaak anders :D
die foto zal denk ik volgende week wel komen, ik ben ook een van die angshazen die al jaren niet meer geweest is en eindelijke de moed weer gevonden heeft :oops:
dankjewel :)
ja, dat is ook weer zo iets, mijn vorige 2 tandartsen hadden allebij een afwachtende houding t.a.v. deze kies toen hij nog niet door was. "als hij nog iets hoger komt trek ik hem er zo uit" zei er eentje elk half jaar opnieuw. op een gegeven moment ging ik niet meer en brak de kies alsnog helemaal door. geen last van gehad maar hij ligt wel klem tegen de bewuste kies wat de poetsbaarheid natuurlijk niet ten goede komt