Hoi allemaal,
Maandag kreeg ik spontaan last van een almagaam vulling die een jaar of 10 oud was. Hoofdkantoor van de tandarts gebeld (het gaat om een tandartsketen), en ik kon woensdag terecht.
De dag na het vervangen van de vulling kreeg ik gigantische kiespijn aan de bewuste kies, dat tot op de dag van vandaag nog gaande is. Ibuprofen helpt niets. Het enige dat helpt, is een ijsblokje tussen m'n kiezen te zetten.
Sinds gisteren is de kies daarboven ook gigantisch pijn gaan doen. Hij veroorzaakt nu zelfs pijn in het gezicht (via het oog naar m'n voorhoofd). Wat me nu opvalt;
Als ik de bovenste kies naar binnen duw (richting de mondholte zegmaar), dan is de pijn in die kies weg. Ga ik vervolgens kauwen, dan wordt de kies telkens naar buiten geduwt (richting de wang). Deze kies zit nu ook behoorlijk los, en er komt een bittere ontstekings smaak vanaf. Dit was allemaal niet voordat de vulling onderin was vervangen.
Gebeurt dit vaker, of moet ik een andere tandarts gaan zoeken? Ik vind dit namelijk niet normaal. Ik ga er heen met een enkele kies waar ik lichte pijn aan heb, en kom terug met gigantische pijnscheuten aan twee kiezen.
Maandag kreeg ik spontaan last van een almagaam vulling die een jaar of 10 oud was. Hoofdkantoor van de tandarts gebeld (het gaat om een tandartsketen), en ik kon woensdag terecht.
De dag na het vervangen van de vulling kreeg ik gigantische kiespijn aan de bewuste kies, dat tot op de dag van vandaag nog gaande is. Ibuprofen helpt niets. Het enige dat helpt, is een ijsblokje tussen m'n kiezen te zetten.
Sinds gisteren is de kies daarboven ook gigantisch pijn gaan doen. Hij veroorzaakt nu zelfs pijn in het gezicht (via het oog naar m'n voorhoofd). Wat me nu opvalt;
Als ik de bovenste kies naar binnen duw (richting de mondholte zegmaar), dan is de pijn in die kies weg. Ga ik vervolgens kauwen, dan wordt de kies telkens naar buiten geduwt (richting de wang). Deze kies zit nu ook behoorlijk los, en er komt een bittere ontstekings smaak vanaf. Dit was allemaal niet voordat de vulling onderin was vervangen.
Gebeurt dit vaker, of moet ik een andere tandarts gaan zoeken? Ik vind dit namelijk niet normaal. Ik ga er heen met een enkele kies waar ik lichte pijn aan heb, en kom terug met gigantische pijnscheuten aan twee kiezen.
Re: Vreselijke pijn na vervangen vulling
De kies die los zit en naar ontsteking smaakt, heeft hoogstwaarschijnlijk een parodontitis-probleem.
Dat beide klachten op het zelfde tijdsstip vallen, kan toeval zijn.
De losse (bovenste) kies is afgelopen november gevuld. In eerste instantie zou het een WKB worden, maar tijdens het boren kwam de tandarts tot de conclusie dat een WKB waarschijnlijk toch niet nodig was. Het was 50%/50%, maar het heeft tot dusver in mijn voordeel uitgepakt. Ik heb hier verder geen enkele last meer van gehad.
Kan deze kies niet gewoon ontstoken zijn geraakt door het naar buiten "wrikken"? Volgens mij ligt dat namelijk aan de hoogte van de vulling. Ik heb er even een tekeningetje van gemaakt er verduidelijking:
Bij de eerste situatie zie je dat de kiezen netjes op elkaar passen. Bij de nieuwe situatie zie je dat de inkeping in de kies enigszins is verplaatst, waardoor de bovenste kies over een soort glijbaan naar buiten wordt geduwt (los gewrikt in de kaak). Dat lijkt mij namelijk een redelijk logische verklaring waarom die kies opeens los zit, sinds de nieuwe vulling in de onderste kies.
Wat me ook opvalt, zijn de verhalen op dit forum rondom composietvullingen en wat betreft het leggen van laagjes ivm napijn. De vervangen vulling was inderdaad vrij diep. De tandarts heeft hem echter in 2x gevult (ik heb 2x zo'n lamp/fohn in m'n mond gehad). Ik weet niet hoeveel laagjes gebruikelijk zijn bij een diepe vulling, vandaar dat ik het even meld.
Het kan ook zijn dat er toch een onsteking is onstaan van de zenuwen, waarbij de onsteking zich een uitgang heeft gevonden via een pocket (ruimte tussen tand en tandvlees). Dan heb je een paro-endo.
Bloeden is dus geen goed teken, maar het heeft wel een functie.