Is apexresectie nodig?

Author:
Jacoba
Posted:
wo, 01/07/2009 - 20:29
Juni 2008 kreeg ik een wortelkanaalbehandeling, de eerste in mijn leven.
Eindelijk was ik van die al opflakkerende kiespijn af.
De kies zou volgens de tandarts nog een half jaar gevoelig kunnen blijven.
Nu, na ruim een half jaar, voelt die gevoelige kies steeds méér gevoelig. Lastig bij kauwen en poetsen. Vandaag verwees de tandarts me binnen tien minuten (foto gemaakt en verwijsbrief getypt) naar de kaakchirurg voor een apexresectie.
Ik was te beduusd om te vragen:
- Is die zenuwbehandeling van juni j.l. dan niet goed genoeg uitgevoerd?
- Kan die zenuwbehandeling dan niet opnieuw uitgevoerd worden, en zó dat echt alles ontsmet raakt?
- Kan die, blijkbaar, wortelpuntontsteking niet op een andere manier bestreden worden, antibiotica?

Ik ben 52 jaar, en heb nooit eerder problemen gehad met mijn gebit.
Is zo'n aprexresectie, nu voorgesteld na een bezoek/ foto van minder dan 10 minuten, zinnig? Kan het ook anders?
Jacoba.
Aster

Mm, ik geloof dat de tandarts niet alles goed kan weghalen en het daarom terugkan komen. Is bij mij ook gebeurd, na ongeveer 2 jaar na de wortelkanaalbehandeling. Tussen de eerste afspraak met de kaakchirurg (foto maken enzovoort) en de tweede (apexresectie) werd de ontsteking zo groot en pijnlijk dat het echt niet meer te doen was. De tandarts heeft het toen opgesneden, leeggehaald en antibiotica gegeven zodat de ontsteking voorlopig rustig zou zijn. De kuur werkte wel maar afgelopen maandag voelde ik mijn tandvlees alweer opzwellen... Alleen antibiotica is dus niet genoeg.

Bij mij hebben ze woensdag een apexresectie gedaan en dat valt tot nu toe wel mee. Tja, echt blij word je er ook niet van en je ziet er wel een paar dagen uit als een hamster (vooral erg leuk met de reclame van de AH, Hamstereeeen!)
Ik ben in ieder geval blij dat ik na 2,5 jaar van dat hele gedoe afben en kan het je dus eigenlijk alleen maar aanraden..
za, 01/10/2009 - 15:08 Permalink