Al meer dan 15 jaar dode voortand, nu abces....?

Author:
thewongandonly
Posted:
wo, 01/14/2009 - 15:35
Hallo iedereen,

ik ben toen ik een jaar of 8 was gevallen, waarbij mijn voortand eruit "gevallen" is. Middels een beugel van metalen draadjes gevlochten tussen mijn tanden hebben ze deze proberen terug/vast te zetten. Helaas was dit al te laat en kreeg ik te horen dat de tand zou afsterven.
Er werd mij toendertijd geadviseerd om de tand te laten trekken en voor een implantaat te kiezen. Echter vanwege de eerdere ervaringen was ik echt heel erg huiverig voor meer behandelingen aan die tand. Daarnaast bleef hij zitten, dus had ik besloten om te wachten met het implantaat en de tand te laten zitten totdat hij een keer zou uitvallen.

Inmiddels ben ik 26 en zit hij nog steeds. De tand is in de loop der jaren langzaam zwarter geworden (nu gecamofleerd) en aangezien het de zwakke plek is, mezelf aangeleerd om nooit de voortanden te gebruiken (een appel op "normale" wijze eten is "not done"). Maar verder helemaal geen problemen.

Tot vorig jaar. Toen is deze tand een weekje zeer onprettig gaan aanvoelen. Na verdere inspectie bleek ik een soort puisje te hebben boven die tand, in mijn tandvlees. Deze ging na een tijdje vanzelf weg.
Nu heb ik het probleem weer, maar houdt het al bijna een maand aan, met goede en slechtere periode (puisje weer aanwezig, dan weer niet). Dus wat gaan Googlen, en tot de conclusie gekomen dat het wellicht een abces kan zijn.

Aangezien ik nog steeds als de dood ben voor de tandarts wil ik een bezoek het liefst zo lang mogelijk uitstellen. Vandaar graag jullie advies. Het doet geen pijn, alleen voelt het zeer onprettig aan van tijd tot tijd. Ik zou vanavond foto's kunnen maken en deze hier plaatsen zodat jullie experts misschien een beter oordeel kunnen geven.

1. Zal ik het (nog even) afwachten? Kan het vanzelf weggaan?
2. Zal ik een afspraak (moeten) maken met mijn tandarts en zo ja wat zal dan gebeuren:
- Abces verwijderen (als het een abces is)?
- Antibiotica?
- Tand trekken en implantaat?

Graag jullie advies. :(
thewongandonly

Nadat mijn voortand terug is gezet, heb ik 1 of 2 keer (ben het inmiddels vergeten) een operatie ondergaan. Wat er precies gebeurt is weet ik helaas niet (kom soms die arts/chirurg nog tegen. Ik zal het hem de volgende keer vragen). Er is toen een snee in het tandvlees boven mijn voortand gemaakt en het e.e.a. "schoongemaakt". Meer weet ik op dit moment helaas niet.
wo, 01/14/2009 - 17:17 Permalink
vV

klinkt als een apex resectie. Als dat al 2 x gedaan is lijkt een traject trekken, plaatje voor nood, en een implantaat een goed optie. Als de buurtanden al fors gevuld zijn is een brug ook een juiste keuze. Maar ik weet niet of ik zelf zo happig zou zijn een implantaat te plaatsen bij iemand die geen periodieke controles laat doen.. Want als het misgaat met een implantaat gaat het vaak ook goed mis, en als je dan te laat bent, jammer einde verhaal. en opnieuw beginnen, als het kan.
wo, 01/14/2009 - 17:24 Permalink
thewongandonly

Bedankt voor je reactie!

Wat bedoel je precies met:
Als de buurtanden al fors gevuld zijn is een brug ook een juiste keuze.

Maar ik weet niet of ik zelf zo happig zou zijn een implantaat te plaatsen bij iemand die geen periodieke controles laat doen.. Want als het misgaat met een implantaat gaat het vaak ook goed mis, en als je dan te laat bent, jammer einde verhaal. en opnieuw beginnen, als het kan.

Bedoel je bij of door iemand? Ik heb altijd dezelfde tandarts gehad en deze heeft nooit aangedrongen om periodieke controles.
wo, 01/14/2009 - 17:55 Permalink
vV

als er erg grote vullingen in d ebuurtanden zitten, zijn die op termijn toch aan kronen toe, een 3 delige brug is dan best een goede oplossing, en veel goedkoper dan een enkel implantaat met kroon.

Bedoel je bij of door iemand? Ik heb altijd dezelfde tandarts gehad en deze heeft nooit aangedrongen om periodieke controles.
Bedankt voor je reactie!
in dit geval bedoel ik beiden. Dat een tandarts de noodzaak van periodieke controles al niet snapt begrijpik dus helemaal niets van. En u vind het ook wel best zo. Dan ben ik tegen plaatsen van een implantaat (en ook van een brug eigenlijk...)
do, 01/15/2009 - 08:11 Permalink