Ik ben nieuw hier en stel vast een vraag die al honderd keer gesteld is, maar goed, mijn probleem is het volgende: 15 dec heb ik mijn eerste kroon gekregen aan een kies waar ik geen last van had, maar waarvan een stukje was afgebroken. Er is géén wortelkanaalbehandeling gedaan, dus een levende kies! Na de nodige napijn dacht ik dat de pijn wel over zou gaan. Er kwam overtollig cement uit en dan denk je dat het dan over is. Niet dus. Na 1,5 week toch heen geweest, tandarts keek ff en gaf aan dat ik moest afwachten. Nu, 1 maand later, heb ik nog steeds last van de kies. Weer heen geweest: afwachten... De klachten:
- doffe zeurderige pijn onder in kaak, niet constant
- pijnlijk bij kauwen
- pijnlijk bij ertegenaan tikken
- erg gevoelig bij heet en koud en sommige voedingsmiddelen
Wat kan dit zijn? Moet ik terug voor wkb of is het een ontsteking? Zou de tandarts niet beter een antibioticum kunnen voorschrijven? Gaat dit vanzelf over??? HELP!
- doffe zeurderige pijn onder in kaak, niet constant
- pijnlijk bij kauwen
- pijnlijk bij ertegenaan tikken
- erg gevoelig bij heet en koud en sommige voedingsmiddelen
Wat kan dit zijn? Moet ik terug voor wkb of is het een ontsteking? Zou de tandarts niet beter een antibioticum kunnen voorschrijven? Gaat dit vanzelf over??? HELP!
Re: Pijn na plaatsing kroon
Bedankt voor je reactie. Inderdaad heeft de tandarts vorige week iets van de kies boven de kroon afgeslepen, maar dat had hij bij plaatsing ook al gedaan. De kiezen komen nu niet meer op elkaar, alleen als ik iets hards kauw. De steken zo nu en dan gaan ook naar 3 tanden verder.
Ik lees de vreselijkste verhalen over wortelpuntontstekingen en zo... Maar ik ga er vanuit, dat je dan meer continu klachten hebt en niet zo nu en dan?
Gewoon dat gebied even met rust laten en afwachten.
Gaan de klachten niet over na pakweg een week dan even een afspraak bij je tandarts maken.
Okee, 15-12 is de kroon geplaatst, dan zou het dus al 6 weken of zo zijn. Is dat normaal?
En als het dan niet over is, zou hij dan toch over gaan op een zenuwbehandeling? Of zit daar nog wat tussenin?
hmm, misschien standaardvraag die 100x voorbij komt maar... is een zenuwbehandeling pijnlijk? Je hoort de gruwelijkste verhalen.... en ik ben niet zo'n held moet ik zeggen.
Ik heb er ook last van als ik een tijdje druk bezig ben, bijv met stofzuigen.
In verreweg de meeste gevallen helemaal niet. Op internet en fora lees je vooral de gevallen waarin het wel zo is en omdat de behandeling heel vaak wordt uitgevoerd lijkt het wel of het schering en inslag is. Er kan doorgaans goed worden verdoofd, alleen een enkele keer gaat het helaas niet zo goed.
Ik heb precies hetzelfde wat jij beschrijft.
Ik heb ook half december 2 kronen naast elkaar gekregen.
Ook zonder wkb. Bij het plaatsen van de definitieve kronen, ook elke
keer last. Kan op beide ook nog steeds niet kauwen. Zelfs een zacht broodje niet. dan verga ik al van de pijn. Bij 1 kroon ben ik net voor de kerst teruggegaan, en heeft hij een wkb uitgevoerd. De 1ste die eens geen pijn deed ook erna niet. Maar de 2e kroon heeft nog steeds de pijn en ook voor deze ga ik van de week maar weer terug.
Ik zit dus in hetzelfde schuitje als jij en wens je dan ook alle succes hiermee en hoop snel te horen hoe het bij jou verloopt.
Ik ga nu eerst maar even morgen bellen voor een andere kies die opeens heel erg zeer gaat doen.
succes
Bedankt voor je reactie. Niet leuk dit soort dingen. Ik heb geen pijn waarvan ik door de grond ga, maar bijv wel als ik hete thee drink, ik heb dan het gevoel dat de hele kroon gewoon opzet of zo. Succes bij de tandarts, die van mij wil toch erg veel afwachten... zucht. Jij had geen last van de wkb begrijp ik?
Groetjes