tandvleespijn of is het mijn verstandskies?

Author:
jany
Posted:
za, 01/17/2009 - 11:07
ik ben jany en ik heb sinds een paar dagen verschrikkelijk veel pijn aan mij tandvlees.
Precies onderachteraan bij mijn verstandskies. Het doet heel veel pijn en ik kan bijna niet eten.
Nu woon ik in spanje en hier zeggen ze (de tandartsasistente) ´ow dat is niks je moet gewoon antibiotca slikken en heel veel ibuprofen´
En omdat je hier dat gewoon kunt halen bij de apotheek zonder recept heb ik gelijk dat gehaald.

Ondertussen ben ik al bijna 5 dagen aan de antibitiotica en doet mijn tandvlees zoveel pijn dat ik bijna 8! ibuprofen 600mg slik pr dag.
Dat is dus niet goed dat weet ik, maar ik weet gewoon niet zo goed wat ik moet doen nu.

Kan iemand me helpen want de pijn is echt ondraaglijk aan het worden nu.

mvg jany
Spiegeltje

Even naar de tandarts is i.d.d. het beste. Ik kan natuurlijk niet in uw mond kijken en ben ook geen tandarts, maar heb je misschien een gedeeltelijk doorgekomen verstandskies? Het lapje tandvlees wat over een gedeeltelijk doorgebroken verstandskies ligt wordt het operculum genoemd. Dit lapje tandvlees raakt makkelijk ontstoken en zal pijnklachten en zelfs een dik gezicht en/of abces kunnen veroorzaken. Deze ontsteking wordt pericoronitis genoemd. Misschien heb je dat. Gebruik de zoekfunctie van het forum maar, er is het nodige over te vinden. Je kunt gaan spoelen met een desinfecterend middel (chloorhexidine, waterstofperoxide 1,5%), het beste met een krom spuitje (monoject) zodat je er goed bij kan. Of bijten op een gaasje met zo'n middel. Dan zouden de klachten snel minder moeten worden. Als het chronisch wordt (vaker terugkomt) kan het beter zijn de verstandskies te laten trekken.

Als inderdaad sprake is van pericoronitis is antibiotica niet de meest voor de hand liggende behandeling, zeker als u niet gezien bent door de tandarts. Misschien dat er in landen als Spanje wat sneller naar wordt gegrepen. Het overschrijden van de maximale dosering van Ibuprofen is - zoals u weet - onverstandig, zeker zonder vooraf de (tand)arts te raadplegen.
za, 01/17/2009 - 16:37 Permalink
Lieneke

Klinkt inderdaad als bovenstaande.
Je zou ook nog een single-tufted kunnen aanschaffen; een bortel met maar een klein groepje haren. Dan kun je proberen om onder het tandvleesflapje te poetsen. Dat kan enorm gaan bloeden en de als je aan de borstel ruikt dan denk je..mmm...dat is niet erg fris...je kunt aan de borstel ook de chloorhexidine doen (al dan niet in gelvorm). Na een paar dagen merk je verbetering.
Het verstandigste is natuurlijk om toch even te laten kijken.
za, 01/17/2009 - 17:44 Permalink