Bacteriekweek Parodontitis

Author:
willemv
Posted:
za, 01/17/2009 - 13:28
Vorige week is door de parodontoloog, na het opmeten van alle pockets e.d., de diagnose parodontitis gesteld.
Behandeling door eerst een (ultrasoon) reiniging en een maand daarna een flapoperatie.
Mijn vraag is waarom sommige parodontologen eerst een bacteriekweek maken
vooraleer men de beslissing voor een flapoperatie neemt.
Lieneke

Aha. Ikzelf kweek pas als de conventionele initiele therapie niet aanslaat. Maar als er meteen geflapt wordt is het inderdaad wel handig om te weten of er een antibioticum is geindiceerd. Als de flap namelijk niet adequaat wil genezen, is daarna pas antibiotica geven niet erg handig: Je moet dan namelijk een geheel schoon worteloppervlak hebben want anders heb je aardig risico op abcessen.
za, 01/17/2009 - 17:40 Permalink
willemv

Er was een fistel aanwezig, hiervoor heb ik een kuur antibioticum metranidazol gehad, welke goed os aangeslagen.
Mijn vraag was eigenlijk of er met een medicinale bestrijding van de bacterieen een voldoende resultaat tegen parodontitis behaald kan worden, zodat een flapoperatie niet meer nodig is.
za, 01/17/2009 - 19:03 Permalink
vV

nee dat kan niet. je bestrijdt wel een deel van de bacterien, maar als je het niet schoonmaakt laat je wel weer voedingsbodem achter voor hernieuwde bacterie-invasie. AB therapie is slechts een deel van de behandeling, aanvullend en ondersteunend, nooit op zichzelfstaand.
za, 01/17/2009 - 19:08 Permalink