Onprettig gevoel bij tandarts

Author:
GVR
Posted:
zo, 01/25/2009 - 03:29
Hallo,

Mijn ouders zitten al 35 jaar bij dezelfde tandarts en ik ben daar dus ook begonnen als patient. Deze tandarts is wat van de oude stempel en praat niet veel, hij zegt niet wat hij doet en is heel zakelijk.

In deze praktijk is sinds 2 jaar een andere jonge tandarts toegetreden. Plots werd ik, na een controle bij mijn normale tandarts, zonder overleg geplaatst bij de andere tandarts. Nou maakt mij dat niet zoveel uit, dus ging ik naar hem toe. Een heel aardige man, die totaal anders is als mijn andere tandarts; hij praat veel, is vriendelijk enzovoort.

Maar na een aantal behandelingen bij deze tandarts heb ik een beetje een onprettig gevoel gekregen. De tandarts is nog even aardig, maar al twee keer is er iets in achter in mijn mond/keel gevallen, in twee op zichzelf staande behandelingen. Eén keer was dat naar zijn zeggen een boortje en een tweede keer een pincet. Vinden jullie dit kunnen? Nou vond ik dat niet echt prettig, maar goed, fouten maken is menselijk, maar ik erger me ontzettend aan het feit dat de man gezellig met zijn assistent zit te kletsen tijdens mijn behandeling en zelfs over dingen praten die op de radio worden verteld. Is dit normaal? Tijdens een behandeling vraagt de man om de drie minuten 'Gaat het?!' en ik kreeg de laatste keer het gevoel dat hijzelf persé met verdoving wilde werken.

Sinds de laatste keer dat ik bij hem was, heb ik vreselijk last van een kies waarin hij heeft geboord. Ik ga van de week terug naar de tandarts, want er zit iets niet goed. Ik ging erheen zonder problemen, maar had kennelijk een gaatje. Nu doet mijn kies pijn, zoals ik nog nooit gehad heb. De behandeling ging moeizaam en hij heeft een paar keer een nieuw ringetje o.i.d. om mijn tand moeten doen. Hij koos steeds voor een lage versie, terwijl hij een hoge versie nodig had ofzo, dat zei hij tegen zijn assistent ;)

Ik vind het lastig om er iets van te zeggen, want de man doet absoluut zijn best. Maar naar de tandarts gaan is geen hobby en op deze manier word ik ook niet echt blij! Wat zouden jullie doen?

MvG,

GVR
Lieneke

Tja, het moet maar net klikken!
Wat u beschrijft qua een pincet die in de mond valt...niet handig, maar kan een keertje gebeuren uiteraard.
Kletsen met de assistent kan als normaal worden gezien, maar als u er zich aan stoort dan zou u hier best eens een opmerking over kunnen plaatsen. Ik praat ook regelmatig met de assistent vooral als de patient zenuwachtig is om voor afleiding te zorgen. Maar we betrekken hierbij de patient meestal wel zodat deze niet het gevoel krijgt dat er 'over zijn hoofd heen' wordt gepraat.
Een andere tandarts kiezen kan altijd nog, denk ik dan...
zo, 01/25/2009 - 10:03 Permalink
Spiegeltje

maar al twee keer is er iets in achter in mijn mond/keel gevallen, in twee op zichzelf staande behandelingen. Eén keer was dat naar zijn zeggen een boortje en een tweede keer een pincet. Vinden jullie dit kunnen?

Hoort natuurlijk niet. Door gebruik van een rubberdam kan de kans daarop beperkt worden.

maar ik erger me ontzettend aan het feit dat de man gezellig met zijn assistent zit te kletsen tijdens mijn behandeling en zelfs over dingen praten die op de radio worden verteld. Is dit normaal?
Ik heb nog wel ergere dingen meegemaakt (zal niet in de onsmakelijke details vervallen). Waar ik me persoonlijk meer aan erg is als de tandarts dingen tegen je zegt waarop eigenlijk een antwoord hoort en terwijl je dan amper wat kunt uitbrengen met mond open :D. Dus dan wel op het goede moment graag.

Het liefst zie ik dat de tandarts kort en zakelijk toelicht wat hij/zij doet en er verder niet over koetjes en kalfjes kletst met assistenten of collega's. En wat ik ook mooi vind om te zien is als tandarts en assistent perfect samenwerken. alles als een geoliede machine loopt. Daarvoor zijn dan ook niet veel worden nodig. Ik kan me voorstellen dat dit heel persoonlijk ligt en de tandarts kan natuurlijk bij gespannen patienten het bewust over andere dingen hebben ter afleiding.
zo, 01/25/2009 - 12:43 Permalink
GVR

Ik denk dat de combinatie het het ergst maakt.
Er valt 2x iets in mijn keel, hij pakt tot drie keer toe verkeerde ringetjes of bandjes ofzo en het zijn gewoon vrij moeizame behandelingen en dan zit hij toch nog gezellig te babbelen. :roll: Toen hij de laatste keer iets liet vallen, toen hield hij zich ook wel wat stiller. Tja, als je al je concentratie blijkbaar nodig hebt, concentreer je dan alleen op mij, denk ik dan!

Maar inderdaad vragen waar hij een antwoord op wilt als 'Gaat het?' om de 3 minuten, terwijl je tja...met je bek vol tanden ligt ;)

En over die gespannenheid, dat valt wel mee :smt015 en heb ik in ieder geval nog nooit uitgesproken.
ma, 01/26/2009 - 11:26 Permalink