Code E19 in combinatie met V11 en E77

Author:
Omi
Posted:
ma, 01/26/2009 - 22:21
Beste mensen,

Graag het volgende: kan bij een weekendwortelkanaalbehandeling waarbij de code E77 gebruikt is, ook de codes E19 en/of V11 worden gebruikt?

Mijn verzekeraar zegt namelijk dat als E77 in rekening is gebracht, géén E19 óf v-codes in rekening mogen worden gebracht. Wie weet dat?
Omi

Ik snap het ook niet, ik weet het zeker dat de (hele aardige) weekendtandarts een vulling heeft gelegd van glas..... nog wat in mijn kies en zei dat deze na de definitieve door mijn eigen tandarts vervangen zou worden.

Ik heb vandaag gebeld, werd heel netjes te woord gestaan, probleem uitgelegd. De tandarts zei dat als de verzekering moeilijk doet, hij het geld terugstort naar mijn rekening, maar hij vond het wel raar dat V11 niet gerekend mocht worden, terwijl deze wel gedaan was. Over E19 was hij akkoord, zei dat het een foutje was.

De omschrijving bij de code E77 luidt:
In spoedeisende gevallen tijdens waarneming. Hieronder wordt verstaan: het openen van de pulpakamer, extirpatie, toegankelijk maken van kanalen voor irrigatie, irrigeren en het insluiten van calciumhydroxide
(inclusief tijdelijke afsluiting)
di, 01/27/2009 - 09:02 Permalink
vV

(inclusief tijdelijke afsluiting)

nee, niet echt. tijdelijke afsluiting wordt mee bedoelt: noodvulling, en dat is ander vulmateriaal wat er veel makkelijker uitgaat, meestal juist als je het niet wilt. De noodtandarts had redenen om er een normaal (dus geen nood-) materiaal voor te kiezen, wat extra werk is bij aanbrengen. Voordeel is dat e rlanger gewacht kan worden met definitief afsluiten ervan, en dat er eigenlijk geen risico is dat de vulling er op een onverwacht cq ongelegen moment uitgaat. Doe ik ook mn rondom vakanties en feestdagen., als het langer duurt dan normaal voor er afgesloten kan worden, als patienten ver weg gaan, als als als...

Maar ik ben van mening dat dit dus niet als noodrestauratie gezien kan worden, maar als degelijke afsluiting. Jammer dat dat er snel weer uit moet en weer een keer na afsluiten endo, maar je krijgt er wel een stuk zekerheid voor terug. De verzekering gaat op de steol van de tandarts zitten , en dat is niet de bedoeling. Hun uitleg is ook niet terug te vinden in de omschrijving. Van E19 wel ja.. Maar er zitten meer discrepanties in de bereking door tandartsen en de uitleg door de zorgverzekeraars van de omschrijving (in hun eigen straat) van de e-codes...
di, 01/27/2009 - 17:29 Permalink
laupau

Ik ben het hier totaal niet mee eens. De dienstdoende tandarts heeft tijdens de weekenddienst een initiele wortelkanaalbehandeling gedaan en tijdelijk gevuld met GIC. Wetende dat deze binnen nu en zeker 2 maanden eruit wordt gehaald om de wortelkanaalbehandeling af te maken. Dit is toch echt een tijdelijke restauratie en of je nou GIC of cavit of iets anders gebruikt maakt niet uit. Het gaat erom dat het een tijdelijke restauratie is.

en dat gic meer tijd kost om aan te brengen is dan een 2e. het upt tarief systeem werkt met gemiddelden en de ene keer is het moeilijker en de andere keer wat makkelijker. soms is een likje cavit smeren genoeg en soms moet je gic gebruiken.

Op ACTA wordt GIC standaard gebruikt voor tijdelijke restauratie's na wortelkanaalbehandelingen.
di, 01/27/2009 - 18:35 Permalink
robinson

Ik ben het hier totaal niet mee eens. De dienstdoende tandarts heeft tijdens de weekenddienst een initiele wortelkanaalbehandeling gedaan en tijdelijk gevuld met GIC. Wetende dat deze binnen nu en zeker 2 maanden eruit wordt gehaald om de wortelkanaalbehandeling af te maken. Dit is toch echt een tijdelijke restauratie en of je nou GIC of cavit of iets anders gebruikt maakt niet uit. Het gaat erom dat het een tijdelijke restauratie is.

en dat gic meer tijd kost om aan te brengen is dan een 2e. het upt tarief systeem werkt met gemiddelden en de ene keer is het moeilijker en de andere keer wat makkelijker. soms is een likje cavit smeren genoeg en soms moet je gic gebruiken.

Op ACTA wordt GIC standaard gebruikt voor tijdelijke restauratie's na wortelkanaalbehandelingen.

Die restjes composiet zijn daar handig voor. :wink:

Met Cavit of Coltosol kan ik niet zo'n goede afsluiting realiseren als met composiet of GIC .
Wat te doen met een box die eruit geboord is,met een tijdelijk vulmateriaal krijg jij geen goede afsluiting.Tandvleesirritatie en lekkage,dus de initiële behandeling is niet conform de standaard uitgevoerd.
Bij ons in de weekenddienst is er een afspraak om ook bij initiële behandelingen met duurzame restauraties de elementen af te sluiten.
en daar mag gewoon de daarbij behorende code afgerekend worden.
Kwaliteit kost geld.
di, 01/27/2009 - 19:02 Permalink
laupau

tuurlijk staat een goede afsluiting voorop. dat moet altijd

neemt niet weg dat je een ocl best goed kan afsluiten met cavit en dat je een grote mod box goed moet afsluiten met gic/composiet.

het gaat erom dat het een tijdelijke restauratie is en dat tijdelijke restauraties niet in rekening gebracht dienen te worden.

Als je bijv een composietvulling in het front esthetisch zo mooi wil maken dat je daar een duurdere composiet voor nodig hebt of meer handelingen moet uitvoeren (verschillende lagen kleuren composiet) dan reken je daar tooch ook geen duurdere vulling voor dan in de zijdelingse delen

it's all in the game, de ene keer is het wat makkelijker en de andere keer wat moeilijker. Lijkt mij dan niet dat je zelf de tarieven moet opschroeven door een tijdelijke restauratie te declareren als een definitieve restauratie.
di, 01/27/2009 - 19:18 Permalink
robinson

Als een patient kwaliteit wilt en je legt hem uit dat de kosten iets hoger zullen zijn door meer tijd en duurdere materialen te gebruiken dan kun je gewoon in overleg een uurtarief afspreken.Gebeurt hier regelmatig.
Als iemand moet kiezen tussen een VMK of een volledig porseleinen kroon in het front dan neemt iedereen die porseleinen kroon,ook al is ie een stuk duurder.
Terug komend op de tijdelijke afsluitingen,als ik Cavit of Coltosol gebruik dan reken ik dat niet,composiet of GIC daarentegen wel.
di, 01/27/2009 - 19:28 Permalink
vV

als ik Cavit of Coltosol gebruik dan reken ik dat niet,composiet of GIC daarentegen wel.
idem. En wat is een tijdelijke restauratie?? waar staat dat omschreven? Een die meer dan 2 weken en zelfs 2 maanden of misschien zelfs nog langer moet zitten omdat bv de tandarts of patient onverwacht ziek wordt noem ik niet meer tijdelijk.

UPT is inderdaad gemiddelden. En als er een code is die niet de lading dekt dan mag je een code nemen die wel (beter) de lading dekt.

EN dan komt een V11 voor een semi-tijdelijke of semi-permanente vulling beter tot zijn recht gezien extra tijd en materiaalinvestering.
(niet heiliger gaan zijn dan de paus zeker niet zolang je geen eigen praktijk gevoerd hebt)
wo, 01/28/2009 - 15:33 Permalink
vV

ik denk dat wij hierover gewoon fundamenteel van mening verschillen
dat is duidelijk ja. Excuus trouwens voor mijn opmerking, Ik ging er klaarblijkelijk per abuis vanuit met een tandarts in opleiding te maken te hebben.

Overigens denk ik dat je de upt lijst best wel wat ruimer mag interpreteren, die ruimte zit er namelijk gewoon in. Ik in ieder geval ga niet dansen naar de pijpen van de zorgverzekeraars.
do, 01/29/2009 - 08:02 Permalink