Vraag over Tandartsrekening

Author:
RaXiMuS
Posted:
ma, 01/26/2009 - 19:44
Vanaf 2 september 2008 ben ik na een verhuizing bij een andere tandartsenpraktijk aangesloten.
Op dat moment had ik problemen met mijn kies (was bij de oude tandarts voor de eerste keer gevuld).
De nieuwe tandarts besloot hierdoor de vulling te verwijderen en opnieuw een vulling aan te brengen.
De pijn aan deze kies was niet gelijk over maar ik wilde het wat tijd gunnen (zoals de tandarts aangaf), waardoor ik 7 januari 2009 opnieuw bij de tandarts terecht kwam. Hij besloot een soort seal-laag aan te brengen omdat ik hier behoorlijke zenuwpijn aan had. Een dag later kon ik nogmaals naar de tandarts omdat ik zo'n verschrikkelijke pijn had. De tandarts besloot de vulling nogmaals opnieuw te vervangen. Nog een dag later kon ik weer naar de tandarts omdat de pijn alleen nog maar erger werd. Uiteindelijk besloot de tandarts een wortelkanaalbehandeling toe te passen.

Nou krijg ik de rekeningen van het hele verhaal:
- eerste vulling €75,20 (A10, V13, V21) (in 2008 behandeld)
- seallaag aanbrengen €41,- (2x V21) el nr. 26 & 27 (waarschijnlijk omdat de vulling tussen 2 kiezen zat) (in 2009 behandeld)
- tweede vulling €66,60 (A10, V12, V21) (in 2009 behandeld)
- wortelkanaalbehandeling incl. derde vulling €413,60 (1ste behandeling: E02, A10, E85) (2de behandeling: A10, E16, E45, E86, X10, R31, V11, V21) (in 2009 behandeld)

In totaal komt dat op €596,40 euro.

Nu mijn eerste vraag:
Is het redelijk dat ik al deze rekeningen moet betalen, mede doordat ik al zeer snel heb aangegeven dat ik zeer erge zenuwpijn had, de tandarts had ook kunnen beslissen dat bij zo'n erge zenuwpijn een wortelkanaalbehandeling noodzakelijk is.

De tandarts gaf na deze behandelingen nog eens aan dat een kroon hier waarschijnlijk wel nodig zou zijn. Wat neer komt op nog eens een kleine €600,- euro.

Mijn tweedde vraag:
Omdat ik via mijn verzekering maar €500,- vergoedt krijg heb ik liever dat volgend jaar bekeken wordt of een kroon nodig is.
Hoeveel kans bestaat er dat een kies met een 3-kanalige wortelkanaalbehandeling stuk gaat?

Mijn laatste vraag:
Na deze behandeling merkte ik dat ik een bittere smaak tussen mijn kies vandaan komt.
Is flossen, tandenstokkeren en poetsen voldoende ?? Of moet ik nogmaals naar de tandarts ?

Graag uw reactie,

Alvast bedankt.
robinson

Dingetjes die me opvullen.
Wel een microscoop(E85), maar geen cofferdam en geen roterend instrumentarium.(E04)
2x een V21 zonder vulling?(26,27)
Een R31?? en een V11/V21.
E02? E01 lijkt me in dit geval meer op zijn plaaats als je het al zou tellen.

Bittere smaak zou lekkage van de vulling kunnen zijn.
Wortelkanaalcement wat nog niet goed is uitgehard kan langs de vulling doorsijpelen.
ma, 01/26/2009 - 20:22 Permalink
RaXiMuS

U geeft aan 2x V21 zonder vulling, was 4 maanden daarvoor al gevuld (eerste vulling)? Bij de 2x V21 gaf de tandarts aan dat de gevoeligheid bij die tand gelijk zou moeten verminderen, dit heeft hij getest met volgens mij stikstof op zo'n tandartshaak en dan vervolgens de pijnlijke plek aan te raken waarbij ik door de grond ging van de pijn voor EN na deze behandeling hiervan.

Hierbij nog een keer de volledige specificatie.

Eerst vulling bij deze tandarts: (08-09-2008)
------------------------------------------
A10 el.nr. 27 Geleidings / infiltratie anesth. €12,50
V13 el.nr. 27 3 vlaks composiet €42,60
V21 el.nr. 27 Etstechn. etsbare onderlaag €20,10

Aanbrengen seallaag: (07-01-2009)
V21 el.nr. 26 Etsen in combinatie met etsbare onderl. €20,50
V21 el.nr. 27 Etstechn. etsbare onderlaag €20,50

Tweedde vulling: (12-01-2009)
A10 el.nr. 27 Geleidings / infiltratie anesth. €12,80
V13 el.nr. 27 2 vlaks composiet €33,30

1ste behandeling 3-kanalig wortelkanaalbehandeling (13-01-2009)
E02 el.nr. 27 Uitgebreid endodontisch consult €35,80
E85 el.nr. 27 Elektronische lengte bepaling €12,80

2de behandeling 3-kanalig wortelkanaalbehandeling (15-01-2009)
E16 el.nr. 27 Driekanalig Element €174,00
E45 el.nr. 27 Aanbrengen rubberdam €10,20
E86 el.nr. 27 Operatiemicroscoop €69,20
X10 el.nr. 27 Ro-foto intra oraal €14,30
R31 el.nr. 27 Opbouw plastisch materiaal t.b.v. kroon €30,70
V11 el.nr. 27 1 vlaks composiet €20,50
ma, 01/26/2009 - 20:52 Permalink
vV

2e keer vullen 27 is een 2 vl ipv 3-vlaks. misschien eerst een deel niet gevuld, later wel?? om hier eenduideig op te antwoorden zou ik rontgenfoto willen zien. Enige wat in de lijst echt niet klopt is de code voor sealen, dat is een andere. Maar maakt onder de streep nauwelijks uit. Pas als het 2e keer vullen hetzelfde deel van de vulling was waar hij zelf een fout gemaakt heeft lijkt een rekening mij niet op zijn plaats, maar vooralsnog krijgt hij het voordeel van de twijfel van mij. Ziet eruit alsof ie echt wel zijn best heeft gedaan de klacht serieus te behandelen.
di, 01/27/2009 - 15:48 Permalink
RaXiMuS

Bedankt voor de reactie's. Dan betaal ik gewoon de rekeningen en is voor mij de kous af.

Is misschien ook bekend hoe groot het risico is dat een kies (3 kanalig behandeld) zonder kroon breekt?

Ik wil eigenlijk wachten tot volgend jaar... i.v.m. de verzekering.
do, 01/29/2009 - 17:36 Permalink
EvU

Dingetjes die me opvullen.
2x een V21 zonder vulling?(26,27)

Ik denk dat de Tandarts geprobeerd heeft om blootliggende tandhalzen te behandelen waarschijnlijk met wat bonding of iets anders.

Bedankt voor de reactie's. Dan betaal ik gewoon de rekeningen en is voor mij de kous af.

Is misschien ook bekend hoe groot het risico is dat een kies (3 kanalig behandeld) zonder kroon breekt?

Ik wil eigenlijk wachten tot volgend jaar... i.v.m. de verzekering.

Dit kunt u het beste zelf aan uw tandarts vragen. Het is namelijk voor een deel afhankelijk van de grootte van de vulling die de tandarts bij u heeft gemaakt. Hoe groter de vulling hoe minder tandweefsel er nog is en hoe groter de kans is dat er iets breekt.
In de regel gaat er bij wortelkanaalbehandelingen nogal veel tandweefsel verloren waardoor ze op deze manier ook al flink verzwakt zijn. Daarbij komt ook nog dat door deze behandeling de tand dus eigenlijk 'dood' is waardoor het resterende tandweefsel ook nog eens minder sterk is.
Maar nogmaals deze vraag kunt u het beste aan uw tandarts zelf vragen hij weet wat er nog over is van het tandweefsel.

Houd er wel rekening mee dat het jaar pas net begonnen is en wie weet wat er eventueel nog moet gebeuren dit en komend jaar.
za, 01/31/2009 - 16:07 Permalink