auw auw en nog eens auw

Author:
ikbenFleur
Posted:
zo, 02/01/2009 - 17:53
Even proberen mijn verhaal in het kort:
ik ben al 3 weken behoorlijk ziek met hoge koorts en heb daardoor mijn gebit wat verwaardloosd. Weinig gepoetst enzo al heb ik ook weinig gegeten en al helemaal geen snoep enzo.
Nu ben ik met antibiotica bezig.
Ik heb opzig een heel goed gebit en eigenlijk nooit problemen gehad.
Gisteren kreeg ik echter opeens pijn in een kies.
het is een zeurende pijn die er continu is. Heb het gevoel een dikke wang te hebben maar dit is niet zo.
De pijn is wel gevoelig voor pijn stillers en die gebruik ik (ook voor de andere ziekte) dan ook behoorlijk. Het haalt de top er af maar de pijn blijft wel aanwezig.
Vanmorgen naar de dienstdoende tandarts gegaan alleen op dat moment werkte jammer genoeg de pijnstillers maximaal dus eigenlijk viel het toen wel mee. Hij heeft getikt, gekeken, gestest met koude en foto's gemaakt maar kon er niks op vinden.
Maar goed ik zit nu toch weer met behoorlijke pijn en vraag me echt af wat er aan de hand kan zijn.
Wat kan hij niet hebben gezien op de foto wat er toch zit (ontsteking ?) en hoe kom ik hier nu weer vanaf ?
Oh ja hij dacht dat het wellicht mijn holtes waren maar dat is naar mijn idee toch echt niet het geval. Het is nml echt 1 specifieke kies en heb verder ook totaal geen last van mijn holtes.
Wie denkt er even mee en verteld mij wat het kan zijn ?
Kan je een wortelpunt ontsteking hebben ?
?????
Newtan

Als de tandarts niks kan vinden dan zou het een overbelaste kies kunnen zijn. Er zit dan een bloeduitstorting tussen de wortel en het bot. En als daar druk op komt dan voel je dat niet alleen goed, maar wordt de bloeduitstorting ook nog eens geactiveerd.

Dat geeft ook een reactie in de kauwspieren: je gaat de plek vermijden en je spieren verkrampen een beetje. Dat geeft dat dikke gevoel.

Kan het kwaad? nee. Pijnstillers helpen prima.

Laat alleen nog eens die kies controleren op breukjes over een tijdje, Want dat kan het ook zijn. Naast een vulling bijvoorbeeld. En zo'n breuk is heel lastig te vinden. Maar daar heb je geen haast mee en de last verdwijnt doorgaans vanzelf.
ma, 02/02/2009 - 01:07 Permalink
ikbenFleur

bedankt voor de reactie !!!
Alleen hoe kom je dan aan zo'n overbelaste kies ? Kan het e nml eigenlijk niet voorstellen want heb vrij weinig gegeten ofzo.
Ik heb de hele nacht kiespijn gehad en zodra pijnstillers uitwerken wordt het alleen maar erger. Leef nu al meer dan 3 weken op 2 paracetamol met 400 ibuprofen en dat de maximale dosis. Wordt daar niet happy van eigenlijk.
Zit er toch over te denken de eigen tandarts vandaag nog even te bellen :smt017
ma, 02/02/2009 - 06:48 Permalink
Newtan

80% van de mensen knarst wel eens. Kan het daarvan niet komen?
Niet dat het jouw schuld is ofzo, maar dat gaat soms vanzelf.

Of er blijft iets van een hard schilfertje tussen de wortel en het tandvlees zitten. Dat duwt je tandvlees er pas na een paar dagen weer uit, als een soort splinter. Het is huid hè? Dan heeft het wel wat te verduren.
ma, 02/02/2009 - 23:18 Permalink
EvU

Kun je de pijn iets meer beschrijven?
- Is het een doffe of een scherpe pijn
- Welke momenten voel je de pijn? Bij dichtbijten of bij openen? Sochtends of savonds?
- Is de pijn op te wekken met koude of hete dranken?

Het lijkt niet om een ontsteking te gaan als de tandarts dit al heeft uitgesloten dan kunnen er nog andere dingen aan de hand zijn zoals:
- Ontsteking v kies (niet altijd zichtbaar op foto)
- Pijnlijke tandvleesontsteking
- Breuk in de kies (moeilijk te stellen diagnose)
- Pijn aan kaakgewricht en/of -spieren (klinkt heel vreemd, maar kan soms toch pijn aan kiezen verklaren)
di, 02/03/2009 - 11:57 Permalink
ikbenFleur

de pijn zit volgens mij in een kies en is continu aanwezig. Het is een scherpe soort van zenuwpijn.
Het is niet met koude of warmte op te wekken, tikken tegen de tand is wle gevoelig. Heb het gevoel de kies de hele tijd vast temoeten houden. Tandvlees ziet er normaal uit.
drukken tegen de wang ter hoogte van de kies en de kaak is wel prettig. Heb wel beetje last van stijfheid maar dat komt ook omdat je je mond steeds anders gaat houden door de pijn

Fijn dat jullie mee willen denken trouwens !
di, 02/03/2009 - 12:46 Permalink
ikbenFleur

gisteren avond mijn kies toch maar eens laten bestuderen door mijn man en.....tot onze schrik loopt er een zwarte streep van boven naar beneden op de kies. Denk dat de tandarts toch nog maar een keer gebeld moet worden want dit lijkt me niet goed. Wat kan het nu zijn ?
wo, 02/04/2009 - 06:36 Permalink
vV

de locatie van de pijn, en de wijze waarop je het beschrijft kan wijzen op een pijnlijke spieraanhechting, die zit namelijk wel in die buurt.

De streep kan gewoon een oppervlakkige groef of zo zijn, die verkleuren na verloop van tijd, zit er waarschijnlijk al heel lang.
wo, 02/04/2009 - 08:32 Permalink
ikbenFleur

ik dacht dus echt....en nu is het gedaan met de kies en moet ik hele vervelende pijnlijke behandelingen........maar nee gelukkig is dat niet het geval
de zwarte streep is idd waarschijnlijk een groef die er al al langer zit en toevallig op de kies die pijn doet. Ik kan het nog steeds niet geloven maar moet er ben ik bang toch aan geloven dat ik langzaam hypochondries aan het worden ben :smt005 :smt005 :smt005
maar goed ik was al lang blij en hoop dat het nu heel snel over gaat.
Het zal een spier zijn of toch de holtes....in iedergeval niks aan de kies zelf ........pfffieuw
Echt super dat er zo'n forum bestaat trouwens en dat er mensen zijn die je dan te woord staan want je zit zelf maar te denken en te denken
ECHT BEDANKT !
en ik hoop dat ik hier over een dag of wat kan melden dat de pijn vanzelf is weg gegaan
wo, 02/04/2009 - 17:02 Permalink