Caries tanden

Author:
Peter19
Posted:
ma, 02/02/2009 - 04:10
Ik ben al jaren niet geweest naar de tandarts en daar heb ik nu ontzettende spijt van.. ik ben veel te laat denk ik.. :(
De eerste jaren vielen nog wel mee qua gebit.. ik kon nog normaal lachen en communiceren etc.
Nu heb ik hele erge last van (vele) gaatjes op mijn tanden.
Ik probeer me steeds te pushen om naar de tandarts te gaan.. steeds zonder succes..
maar nu is het wel heel erg, ook doordat ik (bijna) niet meer kan communiceren.. of ik moet 24/7 een pepermunt/kauwgum in mijn mond hebben.. en proberen zo weinig mogelijk mijn tanden te laten zien.. ook durfde ik niet naar de tandarts wegens schaamte.. voor zulke gaatjes.. wat zich steeds verder uitbreidt..
het begon klein... en is nu groter .. vooral op mijn voortanden.

http://www.vansomerenbrand.nl/images/fotocompvulling7.jpg

Dat soort gaatjes heb ik.. alleen op mijn voortand is het gaatje veel groter..
nu is mijn vraag.. is dit te behandelen?
Ik ben nog jong namelijk.
en waar ik ook bang voor ben .. is de prijs uiteindelijk..
hopelijk dat ik wat reacties krijg ..
mvg Peter
EvU

Caries, gaatjes of tandbederf kan goed behandeld worden. De tandarts zal het tandbederf eruit moeten boren zodat alleen het gezonde weefsel overblijft. Vervolgens zal hij met een vulling het gezonde weefsel afsluiten en de originele vorm herstellen. De tandarts zal dus zelfs erg grote gaatjes kunnen herstellen ook in je voortanden (al zijn er wel grenzen en dan heb ik het meer over wortelresten ed). Het blijft natuurlijk een vulling en zal niet zo mooi zijn als je eigen tand of kies.

Hoe langer je een bezoek uitstelt hoe erger de problemen kunnen worden. Ik weet niet waarom je het telkens uitstelt, maar het is in ieder geval niet aan te raden. Hoe eerder de problemen verholpen zijn hoe kleiner de behandeltijd en de rekening. Over de prijs van de behandeling dit is niet te zeggen het is afhankelijk van de hoeveelheid en de grootte van eventuele gaatjes en eventuele complicaties als wortelkanaalbehandelingen of kronen. Dit kunt u het beste aan uw tandarts vragen en zorgen dat u vooraf een duidelijk beeld en overeenstemming hebt van de kosten.
ma, 02/02/2009 - 14:51 Permalink
Tandsteen

Mocht je geen tandartsverzekering hebben, dan kun je natuurlijk ook in eerste instantie een "controle" laten doen, om vervolgens de kosten van een behandeling te bespreken. Zo'n controle kost je de kop niet, en wellicht is dat een goede stap om je reguliere tandartsbezoek weer op te pakken (het is enkel controle, er gebeurt nog niks).
ma, 02/02/2009 - 21:02 Permalink
hermina

Dat is ook zo, alleen lijkt me dat bij het bekijken van deze foto niet veel twijfel bestaat over "een gaatje", dan zou ik er zelf toch voor kiezen om die eerst te laten behandelen. Het gebit kun je hier niet zien, maar een goede controle is vast een erg goed idee.
ma, 02/02/2009 - 21:34 Permalink
rozeveld

Om je gerust te stellen, ik vind het op de foto nog wel meevallen. Als ik het vergelijk met mijn eigen gebit zou ik graag ruilen. Voor de tandarts hoef je geen schaamte te hebben, die heeft wel erger gezien, zeker die van mij.

Bel gewoon een tandarts op en spreek van te voren af dat ie niets doet, alleen een controle uitvoert en daarna met jou overlegt. Trouwens, denk dat de tandarts altijd eerst een controle uitvoer en echt niet direct de boor uit z'n holster pakt.
wo, 02/04/2009 - 02:56 Permalink