Meningsverschil over betaling T21 behandeling

Author:
Marie-Claire
Posted:
di, 02/03/2009 - 12:22
Beste mensen,

Ik heb een paar prangende vragen en hoop dat iemand mij antwoord kan geven...
Onlangs ben ik wegens een verhuizing van Amsterdam naar Hilversum naar een nieuwe tandarts gegaan. Na mijn eerste behandeling begreep ik niet waarom het opeens zo prijzig was, maar na de tweede behandeling besloot ik erover te beginnen. Inmiddels ben ik eruit: het ligt aan de codes. Mijn vorige tandarts rekende code T11 waarvoor ik meestal rond de 65 euro betaalde. Soms was het meer als ze de pockets moest opmeten (denk ik). Mijn nieuwe tandarts rekende code T21, 27.10 euro per tand. Maar nu komt het vreemde: de behandeling van mijn oude en nieuwe tandarts was identiek: een uur lang zeer grondig mijn gebit + pockets reinigen (au) en daarna uitgebreid schoonhoud-advies. Mijn pockets zijn zowel bij mijn oude als bij mijn nieuwe tandarts opgemeten en in beide gevallen trokken ze dezelfde conclusie: ik heb op een paar plekken diepe pocktes (7-9 mm). Weet iemand waarom mijn nieuwe tandarts die andere codes rekent voor een behandeling die hetzelfde is/lijkt?

Wat ik ook vreemd vond is dat mijn nieuwe tandarts mijn hele ondergebit reinigde (dus alle kiezen en tanden beneden), maar slechts 7 x de T21 code heeft gerekend. Zijn die andere 7 tanden dan gratis?

Ik heb mijn tandarts gebeld en de assistente zegt dat ze mij mijn dossier niet mag geven om te kijken wat de verschillen zijn. Is dat zo? Mag ik mijn eigen dossier niet inkijken?

Ik hoop dat iemand mij kan adviseren of helpen.
Alvast heel veel dank voor jullie tijd!

Marie-Claire
Lieneke

T11 staat enkel voor het opmeten van de pockets. Dit kost over de 100 euro. Eigenlijk had dit zelfs een duurdere T12 moeten zijn bij zulke diepe pockets. Dit doe je voorafgaand aan het reinigen (initiele therapie) Het initieel reinigen gaat onder de code T21. Enkel tanden met verdiepte pockets mogen worden berekend, de rest krijg je er gratis bij. Dit reinigen gebeurt meestal in een aantal keer vlak achter elkaar. Meestal is dit 2 tot 4 keer. Dan wordt er telkens een deel van het gebit zeer grondig gereinigd.
Als dit deel is afgesloten, kom je na 3 maanden terug voor een nieuwe meting (herbeoordeling). Als alles goed is gegaan, kom je in de nazorg terecht. Daarbij wordt elke 3 maanden het gehele gebit grondig gereinigd. Dit valt weer onder een andere T-code.

Je hebt trouwens wel het recht om in jouw eigen dossier te kijken.
di, 02/03/2009 - 13:57 Permalink
Marie-Claire

Hartelijk dank voor het antwoord. Ik denk dat ik er nu wel uit ben.
Ik wou dat mijn eigen tandarts zo behulpzaam was, want die blafte me alleen maar af.
Wat is eigenlijk het verschil tussen een T21 en een T22? Want in mijn oude facturen zag ik een keer een T22 staan.

Ik ben erg blij met uw / je reactie!

Marie-Claire
di, 02/03/2009 - 14:34 Permalink
vV

1. heeft de nieuwe tandarts de beschikking over het dossier van de oude tandarts?? ZO ja kan (moet?) hij gewoon het protocol voortzetten.
Je gaat niet elke keer weer opnieuw initieel behandelen namelijk. En is de aandacht die ook met het hoogste/langste nazorgconsult gegeven kan worden nog neit genoeg moet er misschien een andere weg ebwandeld worden. Maar daar moet dan wel over gepraat worden, en uitleg gegeven.

Zo nee..: waarom niet??

Dossiers zijn altijd ter inzage, u heeft ook gewoon recht op een kopie ervan. Wet WGBO heet dat, moet ie kennen. EN wilt ie niet meewerken eraan: wegwezen....
di, 02/03/2009 - 15:38 Permalink
rixt

Dossiers zijn altijd ter inzage, u heeft ook gewoon recht op een kopie ervan.

Ik heb daar goede ervaringen mee: ik heb thuis zowel een kopie van mijn patientgegevens van mijn vorige tandarts (met daarin alles wat er de afgelopen twintig jaar aan m'n gebit is "verspijkerd") als van het behandelplan dat door mijn huidige tandarts is opgesteld.

Ik zou, denk ik, als tandarts blij zijn met patienten die interesse hebben in hun dossier. Het zullen zeker niet de minst gemotiveerde patienten zijn.
di, 02/03/2009 - 22:41 Permalink