Voor vele zal dit misschien erg aanstellerig klinken maar sinds mijn laatste bezoek aan de tandarts sla ik doodsangsten uit! :o
De laatste tijd is me kies nogal gevoelig met koud drinken (niet met warm of zoet). ook zag ik inene 2 kleine zwart/grijze vlekjes bij mn kies aan de zijkant.
Ergens zegt me iets al dat het een gaatje is (maar wil het gewoon niet weten :roll:) maar aangezien er zoveel verschillende dingen worden gezegd over hoe een gaatje eruit ziet weet ik het even niet meer!
Hopelijk kunnen jullie me wat wijzer maken en zullen de zenuwen wat minder worden voor mijn bezoek!!
Alvast bedankt.
De laatste tijd is me kies nogal gevoelig met koud drinken (niet met warm of zoet). ook zag ik inene 2 kleine zwart/grijze vlekjes bij mn kies aan de zijkant.
Ergens zegt me iets al dat het een gaatje is (maar wil het gewoon niet weten :roll:) maar aangezien er zoveel verschillende dingen worden gezegd over hoe een gaatje eruit ziet weet ik het even niet meer!
Hopelijk kunnen jullie me wat wijzer maken en zullen de zenuwen wat minder worden voor mijn bezoek!!
Alvast bedankt.
Re: Heb ik een gaatje??!
Over gaatjes en hoe ze eruit zien dat is soms nog niet zo makkelijk te zeggen. Meestal kunt u ze zelf niet zien en zitten ze op plekken waar u niet goed kunt reinigen. Zwarte/grijze vlekjes hoeven niet per se gaatjes te zijn, alleen uw tandarts kan dit beoordelen. Het kunnen beginnende gaatjes zijn die stabiel zijn en met goed poetsen niet verder gaan waardoor er geen noodzaak is om ze te repareren.
Ik neem aan dat dit percentage lager ligt dan twintig jaar of langer geleden. Maar toch is het natuurlijk nog veel te hoog.
Ik ben benieuwd naar het volgende:
Is er binnen de opleidingen tandheelkunde ook het doel dit percentage te verlagen? En als dat zo is, op welke manier denkt men dat te realiseren?
P.S.
Mag ik deze vraag hier stellen of moet ik er een nieuw onderwerp van maken?
Re:
Dit zit komt zeker voor in de opleiding. Er word verteld hoe we zoveel mogelijk met angstige patiënten kunnen omgaan en hoe we de angst kunnen voorkomen. Belangrijkste is vrijwel altijd praten, luisteren en begrip tonen.
Helaas zit die angst gewoon ingeburgerd bij mensen, naar mijn beperkte ervaring komt het vooral door de schooltandarts en verhalen over de schooltandarts. Daarnaast heeft de tandarts een bepaalde reputatie die met name bestaat vanuit vroeger en word vastgehouden door verhalen en ervaringen vaak van anderen.