Ik heb het volgens mij al eerder geschreven, maar ik overweeg nog steeds vroegtijdig te stoppen met de orthodontie. De boog is bijna correct, nog net niet helemaal omdat 1 tand nog een heel klein beetje achter een andere haakt, maar ik vind het goed genoeg zo.
Echter, niemand is duidelijk over de risico's van stoppen wanneer ik ernaar vraag. Kan iemand mij vertellen wat de risico's zijn van het vroegtijdig afbreken van een behandeling?
En kan er dan net als wanneer je het helemaal afmaakt, retentie worden toegepast?
Daarnaast ben ik benieuwd hoe er normaal gestopt wordt. Wordt er dan eerst een paar maanden niets aangedraaid, of hoe zit dat eigenlijk? Ik heb nu al tijden dezelfde draad waarbij alleen steeds de elastiekjes worden vervangen namelijk, maar er verschuift nog wel iets lijkt het.
Hopelijk kan iemand mij antwoord geven over de risico's.
Echter, niemand is duidelijk over de risico's van stoppen wanneer ik ernaar vraag. Kan iemand mij vertellen wat de risico's zijn van het vroegtijdig afbreken van een behandeling?
En kan er dan net als wanneer je het helemaal afmaakt, retentie worden toegepast?
Daarnaast ben ik benieuwd hoe er normaal gestopt wordt. Wordt er dan eerst een paar maanden niets aangedraaid, of hoe zit dat eigenlijk? Ik heb nu al tijden dezelfde draad waarbij alleen steeds de elastiekjes worden vervangen namelijk, maar er verschuift nog wel iets lijkt het.
Hopelijk kan iemand mij antwoord geven over de risico's.
Re: stoppen met orthodontie
ik ga nu echt stoppen, ondanks dat iedereen zegt dat ik door moet gaan. In de afgelopen drie maanden is het alweer ietsje verergerd met het tandvlees. ik zou nog tussen de zeven en negen maanden moeten maar dat is dus veel te lang met dit soort problematiek! Ongelooflijk dat mijn ortho daar zo luchtig over blijft doen, terwijl hij ook wel ziet dat het steeds ietsje verergert!
ik wil wel weten wat mij te wachten staat als ik straks zonder beugel loop en alles terug gaat schuiven...
ik baal er trouwens flink van een jaar met een ijzerwinkel in mijn mond te hebben gelopen en zoveel geld te hebben uitgegeven voor niets behalve een aftakeling van mijn gebit. ik heb dus letterlijk bijna tweeduizend euro betaald aan iemand om mijn tandvlees te laten verpesten terwijl mijn gebit straks weer net zo scheef staat als daarvoor. ik blijf er dan ook bij dat ik iedere volwassene orthodontie met KLEM afraad! bij de meesten gaat het misschien goed, maar als het bij jou fout gaat dan ben je ook echt goed de pineut!
Terwijl anderen net als ik zien dat het probleem steeds groter wordt, zegt hij dat hij niets ernstigs ziet gebeuren en dat het allemaal helemaal niet erger is geworden. Hij wil, pas nadat ik daar drie maanden discussies over heb moeten voeren, want eerst ´mocht´ het niet, de beugel er wel uit halen. Maar, dat wrijft hij er dan lekker in, dan loopt alles weer helemaal terug. Volgens hem staan de voortanden, waar het mij om ging, wel al recht en zou dat theoretisch gespalkt kunnen worden, maar dat wil hij niet doen uit irritatie dat ik bij hem de behandeling niet af wil maken... Dus meedenken en meewerken nul komma nul zeg maar...
Ik weet niet precies wat je probleem is met je tandvlees...Een orthodontist mag inderdaad wel singnaleren als er tandvleesontsteking ontstaat (gingivitis). Maar het is niet zo dat het zijn schuld is dat jij het krijgt. Bij mijn weten krijgt iedere ortho-patient een goede instructie om de tanden en kiezen schoon te houden. Want dat is inderdaad moeilijker dan zonder een beugel!
Maar het ligt aan je eigen poetsgedrag hoe je tandvlees er uiteindelijk bij staat (en stoker/ rager!!). Ook met een beugel kan je tandplak verwijderen en best heel goed zelfs, het kost alleen meer tijd.
En een mondhygienist lost het dan niet voor je op. Ze kan je instrueren hoe JIJ het op kan lossen (en evt een gebitsreiniging als er tandsteen aanwezig is natuurlijk).
Ik hoop dat je hier wat aan hebt. Ben het deels met je eens, maar leg niet altijd de schuld bij de behandelaar. Al begrijp ik dat het niet zo goed klikt met je behandelaar, en dat is natuurlijk heel vervelend!
ook bestaat er een mogelijkheid om over te stappen naar een andere orthodontist.
zelf heb ik momenteel ook een beugel en van mijn tandvlees heb ik alleen last als er iets word veranderd. bijv. een dikker draad, bracket los. maar na goed poetsen weer goed.
goed poetjes is het halve werk. een mondhygieniste kan je goeie uitleg geven over het goed schoonhouden van het gebit. ook kan de orthoassistente je daarmee helpen.
succes en laat even horen hoe het verder gaat