Hallo allemaal,
Het onderste randje van het tandvlees tussen mijn bovenste voortanden blijft bijna altijd ontstoken. De rest van mijn tandvlees is mooi roze en bloed niet. In mijn tienerjaren heb ik een slotjesbeugel gehad en achter mijn onderste voortanden zit zo'n draadje. Boven mijn bovenste voortanden heb ik dit niet. Mijn voortanden zijn een beetje naar elkaar toe gegroeid waardoor ik nauwelijks ruimte heb om het daar goed te schrobben. Met mijn elektrische tandenborstel probeer ik al een verticale beweging te maken van boven naar onder, wat overigens wel redelijk helpt, maar de borstelhaartjes slijten wel veel sneller (iedereen weet wat een Oral-B borsteltje kost....).
Ik vraag mijn tandarts bij iedere halfjaarlijkse controle of hij mijn voortanden wat wilt bijvijlen, maar dit geeft maar voor een paar weken soelaas.
Nu wil ik natuurlijk graag weten of hier een structurele oplossing voor is door bijvoorbeeld orthodontie, of dat ik mijn poetsgewoontes moet aanpassen. Andere borstel, flossen, etc?
Ik ben een man, niet roker, 22 jaar, en poets mijn tanden meestal elektrisch met Sensodyne Pro Glasur. Ik moet eerlijk toegeven dat ik nog wel eens gemakzuchtig ben en het poetsen 's avonds af en toe vergeet.
Het onderste randje van het tandvlees tussen mijn bovenste voortanden blijft bijna altijd ontstoken. De rest van mijn tandvlees is mooi roze en bloed niet. In mijn tienerjaren heb ik een slotjesbeugel gehad en achter mijn onderste voortanden zit zo'n draadje. Boven mijn bovenste voortanden heb ik dit niet. Mijn voortanden zijn een beetje naar elkaar toe gegroeid waardoor ik nauwelijks ruimte heb om het daar goed te schrobben. Met mijn elektrische tandenborstel probeer ik al een verticale beweging te maken van boven naar onder, wat overigens wel redelijk helpt, maar de borstelhaartjes slijten wel veel sneller (iedereen weet wat een Oral-B borsteltje kost....).
Ik vraag mijn tandarts bij iedere halfjaarlijkse controle of hij mijn voortanden wat wilt bijvijlen, maar dit geeft maar voor een paar weken soelaas.
Nu wil ik natuurlijk graag weten of hier een structurele oplossing voor is door bijvoorbeeld orthodontie, of dat ik mijn poetsgewoontes moet aanpassen. Andere borstel, flossen, etc?
Ik ben een man, niet roker, 22 jaar, en poets mijn tanden meestal elektrisch met Sensodyne Pro Glasur. Ik moet eerlijk toegeven dat ik nog wel eens gemakzuchtig ben en het poetsen 's avonds af en toe vergeet.
Re: Suggesties hardnekkig ontstoken tandvlees tussen voortanden.
Dagelijks tussen de tanden reinigen is sowieso verstandig.
Bij kroonranden zie ik het ook regelmatig, maar jij hebt daar geen kronen, toch?
Ik heb inderdaad geen kronen. Wel heb ik het vermoeden dat ik 's nachts met mijn mond open adem, dit zal ik echter moeten navragen ;-) Fietsen doe ik niet zo vaak, wel heb ik vaker een droge huid en ben ik vrij gevoelig voor het koude droge winterweer.
Poetsen doe ik niet te hard, ik zet de elektrische tandenborstel tegen m'n tanden en dan laat ik de borstel 2 minuten het werk doen. Begin bij voortanden, aan de buitenkant naar de tweede molaar (verstandskiezen zijn getrokken), en via de binnenkant weer terug naar de voortanden en dan naar het volgende kwadrant. Hierbij geef ik het tandvlees tussen m'n voortanden geen langere aandacht dan de rest. Als ik met de hand poets, zorg ik altijd voor een medium-tandenborstel.
Lieneke;
Ik zag laatst een reclame voor een nieuwe tandenborstel (ik meen van Aquafresh) met van die kleine rode haartjes er op. Kan dat mij eventueel helpen of kan de werking van die borstel ook naar het rijk der fabelen worden gestuurd? Ik ga komende maand weer op controle bij mijn tandarts en dan zal ik het nog eens met hem overleggen.
Luc
Ik weet over welke tandenborstel je het hebt, maar ik heb hem nog niet 'in levende lijve' gezien; enkel op de tv-reclame. Maar het lijkt me stug dat dit goed zou kunnen werken.
Wat mij betreft mag het topic gesloten worden.
Luc