Ik heb een vraag ten aanzien van een nota van mijn tandarts voor het plaatsen van een solitaire kroon.
Naast de gebruikelijke posten hebben zij de post G10 = €75,20 in rekening gebracht.
Ik vermoed dat deze post ten onrechte is opgevoerd. De beetregistratie met speciale apparatuur is niet bij mij uitgevoerd, alleen de afdruk met het wasplaatje en de afdruk dmv een afdruklepel met een rubberachtige massa.
Mijn vraag is: vallen deze twee posten 'afdruk met het wasplaatje en de afdruk dmv een afdruklepel met een rubberachtige massa' onder G10 voor € 75,20, zoals mijn tandarts beweerd? Volgens mij zit dat in het kroontarief R25 of R00.
Ik heb op internet uitgezocht waar G10, eenvoudige beetregistratie voor staat. Daaruit blijkt dat er met speciale apparatuur (een zgn face-bow) de positie van de bovenkaak tov het kaakgewricht wordt vastgelegd.
G 10 eenvoudige beetregistratie: hieronder wordt verstaan, het overbrengen van de positie van de bovenkaak in een apparaat dat de kauwbeweging kan nadoen (articulator). Dit is bij mij niet gebeurd!
Graag zou ik horen of ik hierover een klacht kan indienen en hoe ik dit met de tandarts moet afhandelen. Ik voel er niets voor € 75,20 te betalen voor iets wat niet is uitgevoerd. De telefoniste van de tandarts blijft beweren dat de post G10 beetregistratie staat voor 'afdruk met het wasplaatje en de afdruk dmv een afdruklepel met een rubberachtige massa' en dat ze dit al jaren op deze manier declareren.
Naast de gebruikelijke posten hebben zij de post G10 = €75,20 in rekening gebracht.
Ik vermoed dat deze post ten onrechte is opgevoerd. De beetregistratie met speciale apparatuur is niet bij mij uitgevoerd, alleen de afdruk met het wasplaatje en de afdruk dmv een afdruklepel met een rubberachtige massa.
Mijn vraag is: vallen deze twee posten 'afdruk met het wasplaatje en de afdruk dmv een afdruklepel met een rubberachtige massa' onder G10 voor € 75,20, zoals mijn tandarts beweerd? Volgens mij zit dat in het kroontarief R25 of R00.
Ik heb op internet uitgezocht waar G10, eenvoudige beetregistratie voor staat. Daaruit blijkt dat er met speciale apparatuur (een zgn face-bow) de positie van de bovenkaak tov het kaakgewricht wordt vastgelegd.
G 10 eenvoudige beetregistratie: hieronder wordt verstaan, het overbrengen van de positie van de bovenkaak in een apparaat dat de kauwbeweging kan nadoen (articulator). Dit is bij mij niet gebeurd!
Graag zou ik horen of ik hierover een klacht kan indienen en hoe ik dit met de tandarts moet afhandelen. Ik voel er niets voor € 75,20 te betalen voor iets wat niet is uitgevoerd. De telefoniste van de tandarts blijft beweren dat de post G10 beetregistratie staat voor 'afdruk met het wasplaatje en de afdruk dmv een afdruklepel met een rubberachtige massa' en dat ze dit al jaren op deze manier declareren.
Re: onjuiste rekening tandarts
http://www.tandarts.nl/phpBB/viewtopic.php?f=22&t=14732&p=80031…
U kunt het beste de zaak met de tandarts zelf bespreken, en niet met de assistente, daar wordt je niks wijzer van. U kunt precies aangeven wat u in uw bericht stelt en vragen of ' wellicht sprake is van een vergissing of verschrijving" . Eigenlijk niet mogelijk het is gewoon opzettelijk opkloppen van de rekening, maar goed dan hoeft de tandarts zijn gezicht niet te verliezen, vergissen is menselijk tenslotte? :D U moet zelf maar kijken hoe u het aanpakt natuurlijk.
Als dat mondeling niet lukt een brief schrijven. Een officiële klacht indienen doet u bij de klachtencommissie van NMT of ANT, afhankelijk waarbij de tandarts is aangesloten. In dat geval kunt u in de praktijk wel uitzien naar een andere tandarts .... , maar of dat dan erg is?
Welke procedure moet ik volgen om het bedrag van € 75,20 code G10 niet te betalen als de tandarts niet wil meewerken? Schriftelijk nog een bezwaar indienen bij de tandarts en melding maken bij de zorgverzekeraar! Als dat niet helpt?
Mvrgr.
Eigenlijk niet veel anders dan in alle andere gevallen wanneer u het niet eens bent met een rekening van iemand die iets voor u gedaan heeft, zoals een aannemer o.i.d. Globaal heb je de volgende stappen:
1. Per aangetekende brief met handtekening retour de tandarts vermelden dat u het niet eens bent met de code G10 omdat de behandeling niet is uitgevoerd.
2. Het niet betwiste deel van de rekening gewoon betalen. Bedrag is dan eerder niet de moeite waard voor de tandarts om er een procedure voor op te starten.
3. Als door de tandarts een incassobureau/procedure wordt ingezet, niet betalen en met aangetekend schrijven aangeven dat de rekening voor wat betreft G10 niet correct is vanwege de onder 1 aangegeven redenen. Laat ook weten dat u de zaak zal laten voorkomen. Maak ook duidelijk dat u ook schadevergoeding zult vragen (tegenvordering) voor door u gemaakte kosten en het tijdsbeslag, mocht de rechter u in het gelijk stellen.
4. Afwachten of u een dagvaarding krijgt.
5. Zo ja, schriftelijk verweer voeren en persoonlijk naar de zitting gaan (geen verweer = in het ongelijk worden gesteld, niet komen doet de zaak ook geen goed maar komen is niet verplicht).
Alles schriftelijk laten verlopen, en overal afschriften van bewaren. Zelfs dit topic uitprinten en in het dossier!
Geen excuus o.i.d., alleen de mededeling dat voor deze ene keer de rekening wordt aangepast.
Wat ik ernstig vind is dat tandartsen blijkbaar kunnen frauderen zonder dat het consequenties heeft. Zolang de consument of zorgverzekeraar niet alert genoeg is kunnen dit soort tandartsen dus een aardig centje bijverdienen. De klant en/of zorgverzekeraar [en dus iedere verzekerende] betaald!!
En u kunt natuurlijk gewoon een klacht indienen. Want iemand zal actie moeten nemen, en als u het zo hoog opneemt bent u de enige die iets KAN doen, u hebt de behandelovereenkomst met uw tandarts, de zorgverzekeraars hebben er niets mee te maken, afgezien daarvan kan een zorgverzeekraar niet zien of een nota deugt of niet, zij waren er immers niet bij...
Als ik u was zou ik het aanhangig maken bij uw zorgverzekeraar. Wellicht kunnen zij een overzicht maken van alle gedeclareerde codes G10 door uw tandarts. Wellicht dat zij dan de tandarts hier alsnog op kunnen aanspreken.
Als je een klacht heb, neem je zelf actie. niet gaan klagen als jantje of pietje er niets aan doet, zelf actie nemen dus! De gemiddelde nederlander is goed met wijzen naar een ander, maar er zelf ook iets aan doen is meestal teveel moeite..
Richting tandarts niet direct misschien. Maar als een behandeling medisch gezien niet nodig is hoeven ze hem niet te vergoeden. Vaak hebben ze een polisvoorwaarde met de volgende strekking.
"Verzekerde heeft recht op de verzekerde prestaties indien en voor
zover hiertoe een medische noodzaak bestaat en de hulp wordt verleend door een tandarts, orthodontist, gecontracteerde tandprotheticus of gecontracteerde mondhygiënist"
Als blijkt dat bepaalde tandartsen, naar aanleiding van klachten en opmerkingen van patienten, in negatieve zin opvallen qua declaratiegedrag kan ik me voorstellen dat een verzekeraar hier niet ongevoelig voor blijft. Hoe dat in de praktijk loopt weet ik verder niet, voor mijn gevoel zal eerst bij extreme situaties (fraude) een zorgverzekeraar actie willen ondernemen. Misschien weet Holmes hier meer van?
Het lijkt me voldoende om (eerst) de tandarts aan te spreken en eventueel de klachtenregeling van de tandarts te gebruiken. En niet meteen overal mee naar de verzekering te lopen.
Groter probleem hierin: er wordt steeds meer regelrecht gedeclareerd, tandartsen die met een factoringmaatschappij werken die ook clearingovereenkomsten met zorgverzekeraars heeft sturen geen rekeningen meer aan patient met specificaties, en de meeste zorgverzekeraars sturen patient geen overzichten wat door wie gedeclareerd is..Dat spanningsveld wordt steeds groter. Het is mi verantwoordelijkheid van de zorgverzekeraars mede uit oogpunt van fraudebestrijding EN gewoon openheid/transparatie in de zorg dat men die overzichten wel geeft. De mijne doet het wel overignes, maar dat is een zeldzaamheid. En Famed bv kan dus bij alle zorgverzekeraars clearen, op 2 na... CZ heeft niets geleerd van de grote fraudezaak, want stuurt nog steeds geen overzichten. Was dat wel gedaan was die fraude veel eerder ontdekt.