Hallo mensen op dit forum.
Ik heb een tijdje last gehad van tanderosie.
Dit proces is gelukkig een heel eind stop gezet doordat ik gestopt ben met frisdranken ed te drinken en mijn maagklachten onder de duim heb gelukkig.
Nu is het wel zo dat mijn voorste 4 tanden best dun zijn geworden aan de onderkant. Dit komt omdat door het drinken van zure dranken en overgeven. Hierdoor werd het glazuur aan de achterkant van mijn tanden weg geetst als het ware.
Is hier nog wat aan de toen ? Ik heb op internet al over facings gelezen maar vind dit eigenlijk wel zonde van mijn tanden aangezien de rest van mijn tanden toch best wel in goede staat zijn ( Behalve dan de randjes ).
Nu is mijn vraag is dit nog op te lossen door bijv. een composiet reparatie ?
De randjes zijn nog niet erg scherp maar zijn wel wat doorzichtig.
Ik hoop hier op dit forum een antwoord te krijgen voor mijn probleem.
Alvast bedankt.
Mvg
Peter
Ik heb een tijdje last gehad van tanderosie.
Dit proces is gelukkig een heel eind stop gezet doordat ik gestopt ben met frisdranken ed te drinken en mijn maagklachten onder de duim heb gelukkig.
Nu is het wel zo dat mijn voorste 4 tanden best dun zijn geworden aan de onderkant. Dit komt omdat door het drinken van zure dranken en overgeven. Hierdoor werd het glazuur aan de achterkant van mijn tanden weg geetst als het ware.
Is hier nog wat aan de toen ? Ik heb op internet al over facings gelezen maar vind dit eigenlijk wel zonde van mijn tanden aangezien de rest van mijn tanden toch best wel in goede staat zijn ( Behalve dan de randjes ).
Nu is mijn vraag is dit nog op te lossen door bijv. een composiet reparatie ?
De randjes zijn nog niet erg scherp maar zijn wel wat doorzichtig.
Ik hoop hier op dit forum een antwoord te krijgen voor mijn probleem.
Alvast bedankt.
Mvg
Peter
Re: Dunne Voortanden
Op naar de tandarts, en laat de term ""Dahlplatform"" maar even vallen. Is een express iets te dik uitgevoerde opbouw aan de achterkant (waar de slijtage ook zit) om de beetverlaging die door de slijtage is opgetreden (deels) te compenseren. Zo krijg je namelijk de ruimte die je nodig hebt om de composiet voldoende dik en dus sterk genoeg aan te brengen.
Directe technieken in het front
Erosieve slijtage manifesteert zich regelmatig reeds op jeugdige leeftijd, is aanvankelijk zeer plaatselijk en is gelokaliseerd op de palatinale en incisale vlakken van het bovenfront. Vroegtijdige herkenning maakt het mogelijk om de anatomie met eenvoudige middelen te herstellen. Naarmate langer wordt gewacht groeien het onder- en bovenfront verder uit, waardoor er geen ruimte voor het restauratiemateriaal beschikbaar is. Met behulp van eenvoudige orthodontische apparatuur, kan binnen enige maanden ruimte worden gemaakt tussen het boven- en onderfront, waarna het verloren gegane tandweefsel eenvoudig kan worden aangevuld.
Een andere mogelijkheid is gebruikmaken van het zogenaamde ‘Dahl-effect’. Bij deze methode werd een uitneembare partiële restauratie van chroom-kobalt oorspronkelijk aangebracht op de palatinale vlakken van het bovenfront (Dahl et al, 1975). Hierdoor werd de verticale dimensie 2 tot 3 mm verhoogd, en kon er voldoende ruimte ontstaan voor het aanbrengen van een restauratie op de palatinale vlakken. Door het partieel verhogen van de beet bleek het onderfront te worden geïntrudeerd inclusief de processus alveolaris en het bovenfront licht te worden geëverteerd en geprotrudeerd. De hoogte van de onderste gelaatshelft nam hierdoor niet toe. Later werden groepen patiënten met overeruptie van het front op dezelfde wijze behandeld en langdurig klinisch vervolgd (Dahl en Krogstad, 1985; Nohl et al, 1997). Kaakgewrichtsklachten bleken niet te zijn opgetreden en er was sprake van mandibulaire stabiliteit. Opvallend was dat bij jonge personen deze veranderingen snel optraden. Bij volwassenen bleek vooral uitgroei van de zijdelingse delen te ontstaan als reactie op het openen van de beet in de zijdelingse delen. De techniek is in de loop van de jaren geëvolueerd en men spreekt tegenwoordig van het ‘Dahl-effect’ (afb. 4) (Briggs et al, 1997).
Afb. 4. a. Een 12-jarige jongen met diastemen na een orthodontische behandeling en palatinaal aanzienlijk tandweefselverlies. a. Beginsituatie.
Afb. 4. b. Palatinaal zijn composietrestauraties aangebracht.
Afb. 4. c. Direct na behandeling ontbreekt het contact tussen de elementen van de onder- en die van de bovenkaak.
Afb. 4. d. Acht weken later is er alweer sprake van een goede interdigitatie als gevolg van het Dahl-effect.
Gelukkig is het in mijn geval nog niet zo erg.
Ik vind die dunne randjes gewoon erg storend en het is natuurlijk niet meer zo sterk. Ik ben gelukkig op tijd gestopt met het nuttigen van zure dranken en voedsel. Ik beperkt mijn dranken tot melk en water en af en toe een bakkie koffie en dan soms een biertje op zn tijd in het weekend.
Als ik voor zo'n composiet reparatie ga kan ik daar gewoon voor terecht bij mijn normale tandarts of moet ik speciaal naar een cosmetische tandarts ( Ben ik al wel eens geweest ) ?
In principe is dit iets wat uw eigen tandarts prima zelf kan doen, tenzij hij of zij denkt dat het beter is om door iemand anders te laten doen.
Overigens is het drinken van frisdranken niet zo heel slecht als men beweert. Vruchtendranken als jus zijn vaak veel schadelijker en meer erosief. Cola word bijvoorbeeld snel geneutraliseerd door speeksel, terwijl jus lang niet zo snel geneutraliseerd wordt. Als je toch een keer frisdrank drinkt zorg dan dat je het niet te lang in de mond houd.
Melk,water,koffie en bier zijn in dit geval betere opties :)