Ongewoon klachtenpatroon?

Author:
Floyd
Posted:
ma, 03/02/2009 - 13:33
Al twee maanden lang heb ik last van aangezichts- en kiespijn rechtsboven. De aangezichtspijn bevindt zicht vooral ter hoogte van het rechter jukbeen en straalt zo nu en dan uit naar het gebied langs het rechteroog. De kiespijn manifesteert zich in verschillende gebitselementen, zowel enkele kiezen alsook een tandje. De pijn komt op, vaak voor de periode van 5-10 minuten tot een half uur en verdwijnt dan weer. Best kans dat deze dan een aantal uren goeddeels wegblijft. Het gaat dus op en weer af. In ieder geval zijn ook koude en warme dranken van invloed.
Bij het eerste tandartsbezoek (na enkele weken, vanwege de kerstperiode) is een tweetal foto's gemaakt, maar daarop was niet veel te zien. Wel is een mogelijk zwak plekje in een van de kiezen gezien, en die is gevuld. Alleen verdwenen de klachten daarmee niet. Na een dag of wat kreeg ik een heftige kiespijn (pulserend), waarna een tweede bezoek aan de tandarts volgde. De grootste pijn was echter verdwenen na spoelen met zout water. Wederom foto gemaakt, maar hierop is niets te zien.

De klachten verdwenen niet, dus daarna maar eens naar de huisarts. Mogelijk dat die een andere oorzaak van de pijn kon vinden. Die kwam met de diagnose 'bijholte-ontsteking' en gaf me een doxy disp-kuurtje mee, waarmee de klachten wel zouden verdwijnen. Hoewel de klachten iets afnamen, verdwenen ze niet en zijn dat nu (2-3 weken na de kuur) nog steeds niet.
Afgelopen week contact gehad met een andere tandarts en ook die heeft de foto's bekeken, maar ook hij kan geen duidelijke oorzaak vinden. Hij acht het mogelijk dat het toch een wortelkanaal-probleem is, mogelijk veroorzaakt door een lekkende vulling die de zenuw irriteert. De wkb zal nu volgende week donderdag worden uitgevoerd.
Maar omdat ook deze tandarts e.e.a. niet zeker weet, wil ik jullie vragen of iemand dit patroon aan klachten herkent, zodat we op het goede spoor uitkomen.
Want na twee maanden regelmatige kiespijn heb ik het wel gehad. :smt013
Floyd

Even kort door de bocht....

Meerdere elementen gevoelig, uitstralende pijn langs de jukboog....

Is er onderzocht op knarsen en klemmen?

Dank voor de snelle reactie.

Nee, hebben we het niet over gehad. Ik ben het me ook niet bewust (slaap alleen). Kan dat zomaar ontstaan dan (Voor de kerst geen last)?

Wel weet ik dat het tandje nogal wat tikken krijgt van de hoektand rechtsonder, geen goede beet dus. Zouden ook de kies-klachten daarvandaan kunnen komen?
ma, 03/02/2009 - 19:04 Permalink
Illuminus

"Zomaar" ontstaat er natuurlijk niks ;).....er is altijd een achterliggende reden.

Het klachtenpatroon is vrij uitgebreid, er spelen meerdere elementen een rol, verhoogde gevoeligheid en uitstralende
pijn bij de jukboog achter het oog. Er is niet echt een zichtbaar aanwijsbare oorzaak voor de klachten, wel een gaatje maar kennelijk ook niet zo diep dat dit de klachten echt zou verklaren.

Maar u spreekt wel van een pijn bij de jukboog die uitstraald achter het rechteroog, langs deze plek loopt een spier die de onderkaak omhoog trekt (m. temporalis). Dit in combinatie met meerdere elementen die enigszins grillige gevoeligheidsklachten geven (die niet weggaan door een ab-kuur) lijkt toch te wijzen op overbelasting als gevolg van klemmen/knarsen.

Dit soort klachten ontstaan vaak in periodes van verhoogde spanning (kerst :smt003 , relatiespanningen, familiestress (zie ook kerst :P), overlijden, nieuwe baan...vul het maar in), en ja dit kan behoorlijk aanwezig blijven.

Dit hele epistel laat natuurlijk onverlet dat er altijd sprake kan zijn van een wortelkanaalprobleem, maar ik vind het klachtenbeeld karakteristiek genoeg om te onderzoekn op het bovengenoemde.

suc6
ma, 03/02/2009 - 20:44 Permalink
Floyd

Okee, duidelijk verhaal. Dank daarvoor.

Er is inderdaad sprake van enige stress, o.a. ernstige ziekte in de vriendenkring enz., maar ik heb niet het gevoel dat me dat heel erg parten speelt. Wel werd ik me rond de kerstperiode bewust dat ik mijn tanden en kiezen erg op elkaar drukte, vanwege de kou. Ik had toen ook last van de kaken/kaakspieren. Mogelijk dat dat een rol heeft gespeeld. Alleen kan dat nu eigenlijk het geval niet meer zijn. Het is immers zo koud niet meer.
Wel viel me vanmiddag op dat ik de kiespijn die optreedt als gevolg van temperatuurverschillen (bij drinken van thee/koffie) deels kan neutraliseren door gewoon water te drinken. Dat was me nog niet eerder opgevallen. Ik heb nu een glaasje water naast de koffie staan. :wink:

Nogmaals dank voor de reacties. Ik neem ze mee naar mijn afspraak, volgende week.
ma, 03/02/2009 - 21:04 Permalink
Floyd

Na weer een groot deel van de nacht wakker te hebben gelegen vanwege gebitsklachten, heb ik vanmorgen meteen weer een afspraak gemaakt bij de tandarts.
Het beeld was nu duidelijk: wortelkanaal-problemen. De wkb is nu versneld uitgevoerd en ik ben nu (keeping my fingers crossed :wink: ) zo goed als klachtenvrij. Alleen nog gaar van de twee uurtjes slaap van de afgelopen nacht. :smt015
wo, 03/04/2009 - 14:42 Permalink