Gaatje tussen de kiezen

Author:
Bouwe
Posted:
za, 03/07/2009 - 09:41
Bij de laatste tandartscontrole was er visueel niets te zijn, maar op de gemaakte foto's zag mijn tandarts een gaatje tussen twee kiezen. Boort hij dan beide kiezen open om deze te vullen, hoe werkt zoiets?
Bouwe

Valt best mee.
Meeste patienten vinden de Tofflemire(metalen bandje wat je om de tand doet om te vullen) vervelender.

Dat is dat ding waar de tandarts aan draait toch?

Heb tot nu toe al mijn vulbeurten zonder verdoving gedaan. Ja, je hebt een minuutje pijn omdat hij aan het wegboren is. Maar als ik nu zie dat het gaatje tussen de tanden zit waardoor je er moeilijk bijkomt ga ik toch zitten twijfelen. De tandarts liet mij de foto zien wat erg veel leek op dit plaatje:

http://www.tandarts.nl/imagesforum/approxcaries.jpg

Heb zo'n drie jaar geleden al eens de verkeerde keuze gemaakt bij wat achter bleek een amalgaanvulling, daar heb ik een trauma aan over gehouden met veel pijn in de stoel. :(
za, 03/07/2009 - 16:11 Permalink
Spiegeltje

In principe kunt u ook zonder verdoving de behandeling laten beginnen en afspreken met de tandarts, als het toch teveel pijn doet, alsnog een verdoving nemen. Geeft wel wat oponthoud maar er zijn verdovingsmiddelen die al snel beginnen te werken. En omdat u toch meestal zonder verdoving kan is de kans groot dat er niet hoeft te worden verdoofd maar het is goed voor uw gemoedsrust.
za, 03/07/2009 - 16:31 Permalink
Spiegeltje

Bij de bovenkaak wordt meestal verdoving toegepast tussen wang/lip en kaak (omslagplooi) waarbij tot 2 elementen worden verdoofd. De techniek voor de kleine en grote kiezen kan verschillend zijn. Als een sterkere verdoving nodig is, bijvoorbeeld bij een extractie, kan het nodig zijn daarnaast ook een prikje te geven in het verhemelte. Dat is wat gevoeliger maar bij een gaatje waarschijnlijk niet nodig. Door de dunne naaldjes en voorzichtig injecteren voel je weinig. Bij kinderen wordt zo'n spuitje in het verhemelte 'voorverdoofd' dat kan ook bij volwassenen natuurlijk maar de tandarts zal er niet snel naar vragen of het uit zichzelf doen. Dit geeft al aan dat het ook wel meevalt.

Als je medische termen niet schuwt hebt je misschien nog wat aan deze link: http://www.omfs.be/Default.aspx?PageID=106&Culture=nl

N.B. Openen in nieuw venster of tabblad van je browser.
za, 03/07/2009 - 22:01 Permalink
Bouwe

Valt best mee.
Meeste patienten vinden de Tofflemire(metalen bandje wat je om de tand doet om te vullen) vervelender.

Had ik nog één vraagje, hoelang ben je ongeveer bezig qua minuten met boren om zo'n cariës als deze te bereiken? Langer dan als het gaatje op het kauwvlak zit?
zo, 03/15/2009 - 13:06 Permalink
Lieneke

Ik ben daar wel ietsje langer meebezig. Het is een soort van schatzoeken: je begint vanaf de bovenkant te boren totdat je het gaatje echt te pakken hebt. Kost enkele minuten, is per behandelaar en gaatje uiteraard verschillend. Dan moet je nog voorzichtig een mooie preparatie maken met een afschuining en uiteraard het zachte carieuze weefsel verwijderen. Zo'n gaatje is dus wat moeilijker te bereiken en af te werken e.d. dan een gaatje aan de bovenzijde.
zo, 03/15/2009 - 13:42 Permalink
Bouwe

Nou, vanmorgen geweest. Eerst maar zonder verdoving gedaan dus, bij pijn mocht ik m'n hand opsteken. Eerst ging ie schoonpoetsen maar dat was maar heel kort. Toen boren, dat was op sommige momenten best pijnlijk, maar zodra ik wat kermde vertelde de tandarts hoelang hij nog bezig was.

Toen dat vervelende bandje eromheen, met een wig erbij ofzo? Hij boorde toen ook nog binnen in dat bandje met een soort drilboor en toen vullen. En daarna flink trekken aan dat bandje om hem los te krijgen.

Het is nu nog gevoelig, maar daar moeten we straks maar een paracetamol voor nemen. Ben in ieder geval blij dat ik geen verdoving heb genomen.
di, 03/17/2009 - 08:54 Permalink