Beste deskundigen,
1. Op een foto is bij een grote cyste niet exact te zien welk element de veroorzaker is. Als deze cyste verwijdert wordt, kan de kaakchirurg dan zien welk element de veroorzaker is? Is zo'n cyste verbonden met een wortelpunt, zodat daar dan ook met zekerheid de apex gedaan wordt?
2. Als na verloop van tijd een controlefoto wordt gemaakt, kan je dan in het gebied waar de cyste heeft gezeten nog wel ontstekingen of cystes waarnemen? Want het gebied waar de cyste heeft gezeten vertoont dan toch nog steeds een zwarting op de foto zolang er nog geen bot teruggegroeid is. Hoe weet je nou dat het goed gaat?
3. Hoeveel tijd is er nodig voordat het gebied waar de grote cyste heeft gezeten weer is dichtgegroeid met kaakbot? Ik heb begrepen dat er altijd wel littekenweefsel achterblijft en hoe groot mag dit zijn?
Nou ik ben zeer beniuwd naar uw antwoorden!
Alvast bedankt.
Mvg
1. Op een foto is bij een grote cyste niet exact te zien welk element de veroorzaker is. Als deze cyste verwijdert wordt, kan de kaakchirurg dan zien welk element de veroorzaker is? Is zo'n cyste verbonden met een wortelpunt, zodat daar dan ook met zekerheid de apex gedaan wordt?
2. Als na verloop van tijd een controlefoto wordt gemaakt, kan je dan in het gebied waar de cyste heeft gezeten nog wel ontstekingen of cystes waarnemen? Want het gebied waar de cyste heeft gezeten vertoont dan toch nog steeds een zwarting op de foto zolang er nog geen bot teruggegroeid is. Hoe weet je nou dat het goed gaat?
3. Hoeveel tijd is er nodig voordat het gebied waar de grote cyste heeft gezeten weer is dichtgegroeid met kaakbot? Ik heb begrepen dat er altijd wel littekenweefsel achterblijft en hoe groot mag dit zijn?
Nou ik ben zeer beniuwd naar uw antwoorden!
Alvast bedankt.
Mvg
Re: Vragen over verwijderen cyste met apex
Is de oorzaak een tand of kies geweest dan is meestal wel te zeggen welke de oorzaak was. het kan ook een opzich zelf staand proces blijken te zijn. dan wordt het lastiger.
op fotos kan je nooit zeggen of het een cyste is, een rest holte of een ontsteking. dat het kleiener wordt en van de randen uit dichtgroeit kost overigens best veel tijd. afhankelijk van de grootte kan het wel een jaar duren voor er volledig bot ingroei is, en dan nog zie je verschil in structuur. weten dat het goed gaat zie je dus eigenlijk aan gestaag bot ingroeien evt met een aantal foto's met intervallen van eerst een half jaar en later 3 jaar. Ik zou overigens dat gebied elek 5 jaar retour zien op foto's. al was het maar om recidief snel te kunnen ontdekken
Of is het bij benadering en gokken op het meeste goed geluk?
Want in mijn geval waren zowel de tanden 21 en 22 a-vitaal en op de foto raakten hun wortelpunten de grote cyste (apicaal?).
U spreekt van wel een jaar voordat het bot is teruggegroeid; kan dit ook jaren zijn zoals bij mij met een grote cyste?
En kan het uiteindelijk ook zo zijn dat er ook een restholte blijft bestaan?
overigens is de begrenzing van een cyste een vliesdun laagje cellen. dus of je het 100% zeker ziet is de vraag, waarschijnlijk wel als je foto's en klinisch beide kan zien. en dan nog.....