Bang voor de tandarts [heel erg bang]

Author:
Angstig Anoniempje
Posted:
ma, 03/02/2009 - 15:25
Hoi hoi iedereen,

Deze week is het zover..... ik moet weer naar de tandarts. :roll:
Probleem is dat ik al weken ziek ben als ik weet dat ik een afspraak heb bij een tandarts.

Er zijn jaren geweest dat ik niet bij de tandarts ben geweest, puur door de angst.

Ik ben een Borderliner die wat dit soort zaken, geen controle over mijn angsten heb.
Dit zorgt er dan ook voor dat ik dus al weken van te voren in paniek raak.

Als Borderliner slik ik dagelijks de nodige medicijnen, en dat heeft er o.a. voor gezorgt dat mijn tanden nu naar de kl*te zijn.
Tevens heb ik een jaar lang flink gedieet, en dus veel fruit gegeten wat blijkbaar ook niet altijd even goed is voor je tanden.

Momenteel is het zo slecht gesteld met mijn tanden, dat het merendeel rot is (kiezen) en/of gaten bevat.
Dit betekend dus dat er denk ik de nodige tanden/kiezen getrokken moeten gaan worden.

De gedachte alleen al dat er gewerkt gaat worden met spuiten voor verdoving laat me al haast overgeven van paniek.

Nu dat ik dus deze week naar de tandarts moet, slaat de angst goed toe.......

Wat kan/moet ik doen om deze afspraak niet in een drama te laten veranderen?
Is het voor een angsthaas zoals ik, niet beter om uiteindelijk te kiezen voor een kunstgebit?
Wat gaat een kunstgebit gemiddeld kosten, en kan dit onder narcose gebeuren? (tanden trekken)

Hopelijk is er op dit forum iemand die me tips kan geven wat beteft dit alles.

Alvast bedankt.

Mvg,

Angstig Anoniempje
MDP

Ben zelf ook ontzettend 'bang' geweest voor de tandarts, zo bang zelf, dat ik jaren lang met kapotte kiezen heb gelopen waar ik nu nog de gevolgen van ondervind. Dit gebeurd mij dus nooit meer! Alleen al de pijnen die ik heb gehad, heeft me mijn angst doen overwinnen!

Daarvoor ben ik wel van tandarts veranderd. De ruwe motorrijder heeft plaats gemaakt voor een schone zachtaardige jongedame en op de één of andere manier heb ik ondervonden, dat het allemaal reuze meevalt. Tijdens onze eerste afspraak heb ik tegen haar gezegd dat ik doodsbang ben voor de tandarts, wat ook mijn onderhoudsachterstand verklaarde (veel tandsteen, 2 gaatjes en 2 gebroken kiezen). We hebben afgesproken dat zodra ik pijn voel of me onprettig voel, ik een sein geef en we gaan kijken wat we kunnen doen. Dit gaf me een geruststellend gevoel. Ze heeft me zelfs zover gekregen dat ik een gaatje heb laten vullen zonder verdoving. :D

Toen mijn gemaakte kies afbrak in het weekend, moest ik naar de weekend tandarts. Dat was natuurlijk weer wat anders. Hoewel ik ondervonden heb, dat het allemaal reuze meevalt, had ik toch zoiets van, 'ai, dit vind ik niet leuk'. Maar toch had ik zoiets van....het deed daar geen pijn, waarom hier dan wel? En zo was het ook. Ik moest zelfs even mijn mond houden tijdens de behandeling. :lol:

Ik durf gerust te stellen dat ik de pijnangst (want dat is tandartsvrees) zo goed als overwonnen heb. Tegenwoordig ga ik met een hele andere instelling naar de tandarts en ben me er bewust van dat uitstel niet afstel is, maar uitstel van hevige pijnscheuten die preventief verholpen kan worden. En waren we toch alweer bang voor??? Juist ja, de pijn. Nou liever een beetje irritatie op een 'gewenst' tijdstip dan door de grond zakken van de pijn op een later ('ongewenst') tijdstip. Die gedachte, stellen mij behoorlijk gerust.

Je moet maar zo denken, in de stoel kun je een onprettig gevoel aangeven, als het dadelijk mis is niet meer.
di, 03/03/2009 - 21:07 Permalink
remcoh

Wat voor mij geholpen heeft:
Ik ben mij heel erg gaan verdiepen in de materie,
heb op dit forum zo ongeveer alles gelezen wat enigzins interessant was.
Als je weet wat er gebeurt, ga je een behandeling meer zien als een stap naar een beter gebit dan als een vervelende ervaring.
Ook ben ik zelf veel actiever aan de slag gegaan met het opnieuw gezond maken van mijn gebit. ik poets precies volgens de instructies en stook en flos me wezenloos :)
Ook dat geeft dan weer een goed gevoel en breekt weer een stukje angst af.
Kortom, niet passief alles over je heen laten komen, maar zelf de regie nemen en actief aan de slag!

just do it :)
wo, 03/04/2009 - 09:08 Permalink