Hallo,
Enige tijd geleden is hier wat geschreven over glascarbomer vullingen, ontwikkeld door o.a van Duinen. Een veelbelovend materiaal maar er is was niet zo erg veel veldervaring mee, dus enige tandartsen op dit forum waren wel wat voorzichtig met hun oordeel.
Nu 2 jaar later. Is er iemand, tandarts die positieve /negatieve ervaringen kan melden uit de praktijk.
Vooral de goede hechting zou minder lekkende vullingen moeten opleveren.
Hoe zit het met de slijtage. Is die inderdaad laag?
Of zijn er patiënten die dit vul materiaal hebben gekregen en hier iets over kunnen vertellen.
Enige tijd geleden is hier wat geschreven over glascarbomer vullingen, ontwikkeld door o.a van Duinen. Een veelbelovend materiaal maar er is was niet zo erg veel veldervaring mee, dus enige tandartsen op dit forum waren wel wat voorzichtig met hun oordeel.
Nu 2 jaar later. Is er iemand, tandarts die positieve /negatieve ervaringen kan melden uit de praktijk.
Vooral de goede hechting zou minder lekkende vullingen moeten opleveren.
Hoe zit het met de slijtage. Is die inderdaad laag?
Of zijn er patiënten die dit vul materiaal hebben gekregen en hier iets over kunnen vertellen.
Re: GlassCarbomer vullingen
Echter in zijn ogen was er eigenlijk nog steeds geen materiaal is dat Almagaam kan vervangen qua sterkte wat dus een probleem kan geven bij grote vullingen.
Glasscarbomeer heeft in zijn praktijk al een aantal keren gebroken vullingen opgeleverd. Volgens hem dus wel een heel mooi materiaal, maar niet op het niveau van amalgaam.
Dit is een tandarts uit het amalgaam tijdperk maar zeker positief over nieuwe ontwikkelingen. Toch ging hij nu weer opnieuw amalgaam gebruiken voor grote vullingen.
Ik zou graag de mening weten van dhr van Duinen hierover, als ontwikkelaar van GlassCarbomeer. Hierover moeten toch meer gegevens zijn lijkt me.
Nu is Glasscarbomeer niet het enige materiaal dat breukproblemen geeft als ik deze tandarts mag geloven. Volgens hem kan geen een van de huidige materialen amalgaam vervangen vwb. sterkte en duurzaamheid.
Als meer tandartsen breuk van Glasscarbomeer bij grote vullingen ervaren is dat natuurlijk een probleem. Het is natuurlijk gevaarlijk de kwaliteiten van een betrekkelijk nieuw materiaal te beoordelen op basis van 1 tandarts. Breuk kan natuurlijk altijd en wellicht heeft hij toevallig een aantal patienten die op een bapaalde manier kauwen, hard voedsel etc.
Zelf heb ik al 1,5 jaar een erg grote glassCarbomeer vulling zonder een spoortje van breuk. Blijkbaar breekt het dus niet zo makkelijk en ik eet toch ook wel eens een nootje.
ik denk `t wel....
dit materiaal is slechts 1 uit een lange lijst van mogelijke vulmaterialen. wat ook een punt is, is dat uw tandarts blijkbaar geen grote ervaring met composiet heeft.
Dit materiaal is slechts 1 van de opties die er zijn voor (al dan niet grotere) vullingen. En voor mij geen optie aangezien ik mijn assortiment materialen overzichtelijk wil houden, en met de moderne composiet prima uit de voeten kan en derhalve geen behoefte heb aan nog iets erbij.
Het is niet zo dat dit materiaal heilig is en andere overbodig maakt, sterker nog ik vraag mij een beetje af of het zelf niet overbodig is in het assortiment...
Overigens vraag ik mij ook af wat er met grotere vullingen bedoeld wordt, want mij komt wel voor dat hier misschien al wel buiten de grenzen van het materiaal gewerkt wordt, oftewel zit men al niet voorbij de indicatie kroon..?? en daar ben ik het dus niet mee eens, na inmiddels een jaar of 7 zonder amalgaam gewerkt te hebben, sterker nog ik vind de mogeliojkheden van composiet minder beperkt dan amalgaam bij echt grote vullingen, waar men om welke reden dan ook niet aan een kroon wil of kan.
Het was vooral esthetisch een hele vooruitgang.
Nu zijn echter 3 van de 4 vullingen in die periode gaan lekken, waarna de zenuw is aangetast en wortelpunten zijn gaan ontsteken.
Dat betekende dus 3 wortelkanaalbehandelingen, waarbij de gemiddelde tandarts nogal (te)veel tandbeen
weg boort en men daarna dus al snel het advies krijgt om op de verzwakte kies een kroon te plaatsen.
Door het plaatsen van een kroon moet men m.b.v. boren bijna de hele kies verwijderen.
Dit wil je echt vermijden ! !
Kortom het is van essentieel belang om een vulling te laten plaatsen die een zeer goede hechting met het tandbeen
realiseerd en deze hechting ook 15 jaar of langer houdt. Hiermee voorkomt men lekkage, waarbij de bacterien langs de kieren
tussen de vulling en het tandbeen komen en daar opnieuw caries vormen dat uiteindelijk de zenuw aantast en laat ontsteken.
Er zijn veel verschillende merken van composietvullingen met enig verschil van kwaliteit. Daarnaast wordt de composietvulling aan de kies of tand geplakt met een bondingsmiddel. Ook deze bondingsmiddelen zijn verschillend van kwaliteit. Daarnaast krimpen alle composiet (witte) vullingen, waardoor ze uiterlijk elke 10 jaar vervangen moet
worden als je zeker wilt zijn dat ze niet gaan lekken.
Het ouderwetse amalgaam heeft estetisch gezien niet de voorkeur, maar is wel sterk en je hoeft er eigenlijk de eerste 20 jaar niets aan te doen.
Sinds enkele jaren op de markt is een ander type vulling met de naam Glasscarbomer. Deze vullingsoort is tevens wit van kleur en zorgt door een hele kleine hoeveelheid fluor-apatietdeeltjes in het vulmateriaal voor een remineralisering van het tandbeen dat grenst aan de vulling. Hierdoor ontstaat een superieure hechting die de kans op lekkage tot het minimum beperkt, waardoor de voor de kies/tand desastreuze wortelkanaalbehandeling weer kan worden voorkomen.
Het enige nadeel van glasscarbomer is dat het iets beter zichtbaar is dan sommige van de betere composietvullingen.
Maar wat wilt u liever ? Een goede vulling die iets zichtbaar is, maar minimaal 20 jaar goed blijft zonder lekkage en verdere klachten of een onzichtbare composietvulling in een kies die snel gaat lekken en om dat te voorkomen elke 5 a 10 jaar moet worden vervangen, waardoor het gat steeds groter wordt en de problemen ook.
Mijn keuze op dit moment gaat naar het glasscarbomer, want "THE SEAL IS THE DEAL ! ! !"
Dat verhaal van vermiderde caries door fluoride is ook achterhaald. de reden zit in de zuurgraad van het oppervlak.
Verder zou ik degene die in korte tijd vier vullingenlekkend laat leiden tot een wortelkanaal behandeling een slechte tandarts durven noemen. gewoon omdat dat te veel flauwekul is om als standaard weg te zetten. Ook de dat "gemiddelde" tandarts dan veel tandbeen zou moeten weg nemen is een raar argument, want juist endodontologen openen ruimhartig en breed omdat dan je kanaal toegang spanningsvrij instrumenteren toe laat.
dus. jij mag van mij best aan de GIC, ik houd het met de wetenschap dat ik een goed operateur ben op compsiet voorafgegaan door een 3staps etsmethode.
en GIC komt er bij mij alleen in wortelcaries en als tijdelijke vulling in.
Ik sluit mij aan bij bovenstaande, je verhaal rammelt aan alle kanten Patricvan
Ik heb het in mijn verhaal toch echt duidelijk gehad over glasscarbomer.
Dit is iets heel anders dan glasionomeer.
Hetgeen u hierboven beweert mag dan van toepassing zijn op glasionomeer,
dat is het zeker niet op glasscarbomer.
Als u de moeite neemt om de naam glasscarbomer te googlen, dan kunt u op diverse websites informatie
over dit vulmateriaal vinden.(leverancier is Henry Schein, gevestigd in almere)
Het is veel slijtvaster dan glasionomeer en de hechting is echt uitmuntend te noemen, waarbij niet onbelangrijk
is dat het materiaal geen krimp vertoont.
Het goede oude amalgaam lekt natuurlijk ook, maar door de lichte giftigheid van het materiaal is de directe omgeving van
het materiaal geen voorkeursplaats voor bacterien, waardoor de gevolgen enigszins meevallen.
Uit diverse onderzoeken blijkt dat bacterien de omgeving rond een composietvulling duidelijk prefereren t.o.v. de omgeving van amalgaam.
In de omgeving van glascarbomer zou de bacterie zich ook beter kunnen voortplantendan bij amlgaam, ware het niet dat de afdichting(seal) van de vulling vele malen beter is en blijft dan bij composiet.
Van verschillende tandartsen hoor ik dan ook (off the record) dat het lekkages en wortelkanaalbehandelingen regent sinds de invoering van composiet als veelgebruikt vulmateriaal. Nogmaals esthetisch is composiet nog superieur, maar op andere gebieden nog duidelijk niet.
Niet mooi af te werken.Ben geen liefhebber van het materiaal.
Bij kinderen( lees melkgebit) kan het interessant zijn omdat je niet hoeft te etsen.
Gewoon composiet volgens de regels aanbrengen.
Niet meer of minder endo's overigens.
Oh ja, werk al meer dan 20 jaar met composiet.
Maar als u er tevreden mee/over bent, prima toch?
3 vullingen zeggen natuurlijk helemaal niks...
4 hits met jawel, 2 praktijkadvertenties van iemand uit oh oh DeHaag en nog eentje van diezelfde die hier meldt wat fantastisch het is.
gek dat ik daar, werkend op de afdeling Cariologie in Nijmegen nooit van gehoord heb
die tandartsen kwaken maar wat omdat ze blijkbaar de essentie van het hechtingsysteem en laagsgewijs aanbrengen niet begrijpen. Stel ik vaar me leven lang in een houten boot. En als ik op met papieren bootje de oceaan over wil gaat het ook mis. Tezij ik geimpregneerd papier gebruik, en veel aandacht aan het ontwerp besteed. En en en. kortom, ze vergelijken appels met peren of gebruiken het materiaal composiet zoals ze amalgaam gebruikten. En dat kan niet. Dus de vergelijkingen zijn slecht.
Daarnaast is het vervangen van grote vullingen uit het verleden (dicht bij het pulpadak) natuurlijk sowieso een potentiele bron van endodontische klachten. Om dat dan alleen aan het vervolgens gebruikte materiaal te koppelen toont de eenvoud van redenen van de tandartsen die u influisteren. En, ook uw insteek, want u luistert liever naar mensen die uw verhaal bekrachtigen dan er tegen in gaan. Wetenschappelijk een rare manier van omgaan met gegevens dus.
Als u geen idee heeft hoe endodontie op dit moment wordt bedreven dan zou ik eigenlijk zeggen, verdiep u eens in de materie. Ik heb weinig behoefte u hier een les openen en toegankelijk maken van de pulpa kamer en de kanalen tegeven. Er is bij het maken van toegang tot instrumentatie geen sprake van "onnodig" weghalen van tandbeen. Dat zijn uw, op zijn zachtst gezegd, tendentieuse opmenrkingen om uw gelijk te halen.
Kortom, ik denk dat ik weet wat uw insteek is: reclame voor Carbomeer en biologische tandheelkunde, maar uw kennis reikt niet verder dan dat wat u strikt mee kreeg van de fabrikant.
In Nijmegen hebben ze wel een onderzoekje gedaan waarin glass carbomer en een ander nieuw vulmiddel zijn vergeleken met glass ionomeer voor wat betreft breuksterkte bij een bepaald type vullingen. Via PubMed is verder niet veel te vinden.
Conclusie: Class II ART cavities restored with the newly launched Glass-carbomer and Ketac Molar Easymix were not significantly more fracture resistant than comparable restorations using the conventional glass-ionomer Fuji IX.
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/19211138?ordinalpos=1&itool=Entr…
Hier is het octrooi te vinden
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/19211138?ordinalpos=1&itool=Entr…
Als het zo is dat iemand stiekem voor zijn eigen tent reclame zit te maken graag even een PB naar beheer. Zelf kan ik dit niet met zekerheid vaststellen, maar zie misschien wat over het hoofd.
A filling is said to be leaking when the side of the filling doesn't fit tightly against the tooth. This can allow debris and saliva to seep down between the filling and the tooth, which can lead to decay, discoloration or sensitivity.
Both amalgam and composite fillings can leak. An amalgam filling sometimes leaks slightly after it is placed. You would notice this as sensitivity to cold. This sensitivity decreases over a period of two or three weeks before disappearing altogether. Over that period, the amalgam filling naturally corrodes, sealing the edges of the filling and stopping any leaks.
A composite filling could be contaminated with saliva, which would weaken the bond between the filling and the tooth and allow for leaks. Other times, there may be small gaps where the tooth and filling meet. These gaps are caused by shrinkage when your dentist places the filling. Sensitivity after receiving a composite filling may disappear over time. If it doesn't, the filling may need to be replaced.
Fillings also can leak as a result of wear over time. These fillings should be replaced.
Worn-Out Fillings
Some fillings can last for 15 years or longer. Others, however, will have to be replaced as soon as five years after they are placed. Your dentist can determine if your fillings are worn enough that they need to be replaced.
salut