Kan een witte vulling een barst veroorzaken in een kies

Author:
Jolandajojo
Posted:
ma, 03/30/2009 - 13:54
Ik zou graag willen weten of een witte vulling een barst kan veroorzaken in een kies.

In december heb ik een amalgaamvulling laten vervangen door een witte vulling. Daarna bleef de kies heel gevoelig voor warmte kou en aanraking. Deed bijvoorbeeld ook heel zeer als ik mijn tanden poetste met lauw water. Ik dacht het wel weg zou trekken omdat ik deze gevoeligheid ook wel eens gehad had bij een andere kies, maar helaas trok het niet weg.

In februari teruggegaan naar de tandarts die zei dat de vulling te hoog was. De vulling is toen lager gemaakt maar hij ontdekte toen ook nog een kleine barstje in de kies. Hij zei dat het ook daaraan zou kunnen liggen. De pijn is nu wel wat minder maar toch nog daar. Mijn vraag is: Hoe kan zo'n barstje ontstaan? Kan dat komen door de witte vulling? Ik heb wel eens gehoord dat dat materiaal krimpt en uitzet....

Met vriendelijke groet Jolandajojo
Spiegeltje

Ik zou graag willen weten of een witte vulling een barst kan veroorzaken in een kies.
Daar heb ik nog nooit van gehoord. Ik zou me kunnen vergissen maar het lijkt me eerlijk gezegd niet waarschijnlijk. Een barst zou je eerder verwachten als iets wat niet samendrukbaar is uitzet in plaatst van krimpt terwijl het materiaal verder nergens heen kan. Zoiets heb je niet bij het vullen volgens mij. Het krimpen gebeurt al tijdens het maken van het vullen (tijdens het bestralen met blauw licht).

Helaas is het zo dat het regelmatig voorkomt dat een kies na het vullen nog pijnlijk blijft. Op den duur verdwijnt dat meestal wel. Vanwege het barstje in het glazuur zou je nog even kunnen proberen een tandpasta voor gevoelige tanden te gebruiken. Baat het niet dan schaadt het ook niet. Het duurt wel een paar weken voordat het effect sorteert, soms doet het ook niks.
ma, 03/30/2009 - 19:46 Permalink
mecánico para …

het kan wel. sterker, las de oude amalgaam heel breed was zijn de wandjes glazuur heel dun. en als er dan door de vulling aangetrokken wordt (dat heet glazuur-dentine-hechten). Dan kan het zijn dat de dunne wand zo stevig aan het composiet hecht dat er op het zwakste punt een breukje ontstaat. en dat is meestal in het glazuur. Gebeurd heel vaak maar doordat eenbreuk niet doorloopt merk je het niet. Als het wat groter is kan de breuk achteraf een klacht worden.
Eigenlijk is het dan tijd om de knobbels bij elkaar te gaan houden. dat kan bijvoorbeeld door een stukje opniuw te vullen of door er een kroon op te zetten. Het is dus een niet ongewone nasleep bij amalgaamvervanging. Lastig is het wel als je aan die kies vast zit, want het doet soms een tijdje zeer.
ma, 03/30/2009 - 20:44 Permalink
Spiegeltje

Oké, het kan dus wel.
Zat net wat te zoeken op internet over dat krimp/barst verhaal en kwam toen - niet geheel toevallig denk ik - uit op het product Filtek Silorane van 3M ESPE. Zou weinig krimpen en er wordt nadrukkelijk gewezen op de verminderde kans op glazuurbarsten door minder polymerisatiestress. Het is nieuw soort materiaal naast de bestaande composieten. Iemand hiermee bekend vanuit de praktijk?

http://solutions.3mnederland.nl/wps/portal/3M/nl_NL/3M-ESPE/dental-prof…

(met foto).

http://multimedia.3m.com/mws/mediawebserver?66666UuZjcFSLXTtNXTcmXT2EVu…--
ma, 03/30/2009 - 21:40 Permalink
Illuminus

Silorane is een van de eerste composieten met "ring opening monomers", door de matrix uit ringvormige moleculen die bij het polymeriseren open springen en dan hechten (Dit is een beetje simplistische weergave van wat er exact gebeurt maar dat doet hier niet zo terzake).

Net als met alle voorlopers, zitten ook bij silorane nog wat kinderziekten.

Krimpspanning is lager dan van gewone composieten. Thermische krimp na uitharding is wel een punt. Verder is silorane nogal techniekgevoelig, met eigen bondingsystemen die niet uitwisselbaar zijn, en ook kun je niet composiet tegen silorane (en vice versa) aan plakken zonder speciale tussenlaag.

Het idee is veelbelovend, maar zoals gezegd met kinderziektes op het moment.
di, 03/31/2009 - 01:21 Permalink
mecánico para …

vandaag net geleerd dat je composiet in dunne laagjes aan moet brengen omdat het glazuur anders barst door de krimp.

Lastig is het wel als je aan die kies vast zit

:lol: hou zou je het anders willen dan, de kies er een tijdje uithalen :wink:

was ook meer het hart onder de riem steken dan daadwerkelijk een advies
:smt006

over die laagjes................jahaaa. maar de orignele reden is laagjes zijn max. 2 mm uit te harden met de lamp di eje gebruikt. Dan zou je een onvolledige uitharding krijgen en een soort Tikkel-vulling afleveren. Haaaaaaaaaaaaaaaard van buiten, zacht van binnen
di, 03/31/2009 - 14:11 Permalink