ook ik kijk al een tijdje mee...ben een jonge moeder van 25jaar...
de afgelopen jaren waren niet gemakkelijk... 1 daarvan is dat ik in een blijf van mijn lijfhuis heb gezeten...maar nu langzaam aan gaat het beter en zie ik het leven weer zonnig in...maar juist daardoor ben ik pas gaan beseffen dat mn gebit niet meer goed is...ik had vroeger al geen goed gebit en aangezien ik al een jaar of 7 niet meer bij de tandarts ben geweest, is dit er niet beter op geworden..Ik mis geen tanden ofzo, maar er zitten veel gaatjes die zichtbaar zijn, vooral op voortanden (boven aan tand , langs tandvlees)ben zo bang dat deze gaatjes te groot zijn en niet meer te maken zijn...en 2 kiezen zijn een stukje afgebroken... Ik baal er zo van dat ik niet eerder ben geweest... ik schaam me echt zo erg...heb eindelijk de moed gevonden en een mail naar een tandarts gestuurd, die heeft me ingeschreven en nu kan ik 7april terecht...
het lijkt wel of alles ineens op straat enz over tanden gaat, er gaat geen dag voorbij dat ik er niet aan denk...kijk zelfs niet meer graag in spiegel...wil zo graag weer kunnen lachen zonder erbij na te denken of je iets ziet in mn mond..
Ik wil er alles aan doen... drink nu al geen prik meer zoals cola enz...en ben nu zelfs al 4 maand gestopt met roken waar ik blij mee ben...
Ik ben niet bang voor de tandarts maar schaam me gewoon zo erg... ik ga wel trouw elk half jaar met mn dochtertje naar tandarts...
zo het is een lang verhaal geworden maar ben nu heel zenuwachtig al omdat ik volgend week eindelijk naar tandarts mag.... ik hoop dat ze die gaatjes , wel veel, kunnen boren ,ben zo bang om mn tanden kwijt te raken.. ik heb gelukkig ondertussen wat gespaard 1200euro en hoop hier een eind mee te komen, want ik ben een allleenstaande moeder dus niet zo rijk....
pppffff wou dat ik al geweest ben... heeft iemand ervaring met grote gaatjes aan voortand? langs het tandvlees? je ziet een zwart rondje in mn tand... schaam me zo...
de afgelopen jaren waren niet gemakkelijk... 1 daarvan is dat ik in een blijf van mijn lijfhuis heb gezeten...maar nu langzaam aan gaat het beter en zie ik het leven weer zonnig in...maar juist daardoor ben ik pas gaan beseffen dat mn gebit niet meer goed is...ik had vroeger al geen goed gebit en aangezien ik al een jaar of 7 niet meer bij de tandarts ben geweest, is dit er niet beter op geworden..Ik mis geen tanden ofzo, maar er zitten veel gaatjes die zichtbaar zijn, vooral op voortanden (boven aan tand , langs tandvlees)ben zo bang dat deze gaatjes te groot zijn en niet meer te maken zijn...en 2 kiezen zijn een stukje afgebroken... Ik baal er zo van dat ik niet eerder ben geweest... ik schaam me echt zo erg...heb eindelijk de moed gevonden en een mail naar een tandarts gestuurd, die heeft me ingeschreven en nu kan ik 7april terecht...
het lijkt wel of alles ineens op straat enz over tanden gaat, er gaat geen dag voorbij dat ik er niet aan denk...kijk zelfs niet meer graag in spiegel...wil zo graag weer kunnen lachen zonder erbij na te denken of je iets ziet in mn mond..
Ik wil er alles aan doen... drink nu al geen prik meer zoals cola enz...en ben nu zelfs al 4 maand gestopt met roken waar ik blij mee ben...
Ik ben niet bang voor de tandarts maar schaam me gewoon zo erg... ik ga wel trouw elk half jaar met mn dochtertje naar tandarts...
zo het is een lang verhaal geworden maar ben nu heel zenuwachtig al omdat ik volgend week eindelijk naar tandarts mag.... ik hoop dat ze die gaatjes , wel veel, kunnen boren ,ben zo bang om mn tanden kwijt te raken.. ik heb gelukkig ondertussen wat gespaard 1200euro en hoop hier een eind mee te komen, want ik ben een allleenstaande moeder dus niet zo rijk....
pppffff wou dat ik al geweest ben... heeft iemand ervaring met grote gaatjes aan voortand? langs het tandvlees? je ziet een zwart rondje in mn tand... schaam me zo...
Re: spijt, nu schaamte voor tandarts
Je hoeft je nergens voor te schamen, daar heeft niemand wat aan.
over die gaatjes: ook hele grote kunnen met de moderne composiet materialen goed en nagenoeg onzichtbaar hersteld worden.
dus, veel succes en laat ons weten hoe het gegaan is!
Het is alweer een poos geleden dat ik op deze site was. Ik heb mijn tandartsangst overwonnen mede dankzij deze site en de contacten met lotgenoten. Ik was toch weer na zoveel jaar nieuwsgierig en nam een kijkje, en zag jouw verhaal.
Je schaamte is heel begrijpelijk, dat heb ik ook gehad en dat heeft denk ik iedereen die zijn gebit heeft verwaarloosd. Op het moment dat ik inzag dat ik echt iets aan mijn gebit moest laten doen, was ik net als jij obsessief met tanden bezig. Kijken naar iedereens gebit hoe het eruit zag en me dan nog meer schamen. Maar als jij voor het eerst bij de tandarts komt, dan leg je meteen uit wat er aan de hand is, dat je allang niet bij de tandarts bent geweest en dat je je nu schaamt daarvoor. Je gaat in de stoel zitten en laat voorzichtig je tanden zien, en dan heb je het punt van schaamte overwonnen. De tandarts heeft je gebit dan al gezien, en geloof me, hij maakt dit vaker mee want er zijn zoveel mensen bang van de tandarts en er gaan zoveel mensen niet meer tot hun gebit er verwaarloosd uitziet.
Ik heb na veel lezen op dit forum de stap weer durven nemen en heb er nooit spijt van gehad. Een hoop vullingen, wat kiezen en tanden moeten laten trekken, heb zelfs het lef gehad om 2 bruggen te laten aanbrengen en mijn gebit is nu weer tiptop in orde. Ik ga zelfs weer op bezoek bij de tandarts zonder pijn in mijn buik, ben eigenlijk niet eens bang meer. Tegenwoordig hoef je geen pijn meer te hebben bij de tandarts, dit heb ik zelf ervaren. Dus zet hem op, ga naar die eerste afspraak en dan heb je eigenlijk de helft van je angst al overwonnen. Denk er aan hoe mooi je gebit wordt hierna en dat je dan weer lekker breeduit kan lachen zonder je te schamen. Ik vind het alleen al goed dat je er weer over denkt om naar de tandarts te gaan, dat is stap 1. Gaan is stap 2 en die is moeilijk, maar je kunt het.
Groetjes Tandjetandje
Je hoeft je nergens voor te schamen, daar heeft niemand wat aan.
over die gaatjes: ook hele grote kunnen met de moderne composiet materialen goed en nagenoeg onzichtbaar hersteld worden.
dus, veel succes en laat ons weten hoe het gegaan is!
dank u wel voor het bericht...ja nu ben ik wel goed op weg, alleen dat heeft wel ff geduurd. maar zodra ik erachter was dat mn gebit niet meer zo best is heb ik (eerst rond gekeken hier op het forum) stappe onder nomen. maar er gaat geen dag voorbij dat ik er niet aan denk..en hier dan ook een paar traantjes om laat.. maar ben nu blij dat ik eindelijk dinsdag terecht kan..wil gewoon graag weer kunnen lachen en weer leuke dinge doen in plaats van aan tanden denken :wink: zal zo blij zijn als ik geweest ben, en hou jullie op de hoogte .helaas moet ik pas rond half 5 dus zal wel zenuwachtig zijn heel de dag..
het is herkenbaar want ik kijk tegenwoordig ook telkens naar iemand gebit, het lijkt wel een obsessie geworden...ik ga ook zeker dinsdag naar die afspraak want wil zo snel mogelijk weer kunnen lachen :D .
voor de tandarts zelf ben ik niet bang..ik kan veel pijn verdragen. maar het is gewoon die schaamte..zal dan ook blij zijn als ik voor t eerst in lange tijd mn gebit heb laten zien...
niemand uit mn omgeving en zelfs mn dochtertje weten nie dat ik een slecht gebit heb.zal blij zijn als het dinsdag is geweest..
ik hou jullie nog op de hoogte..
t bangst ben ik om te horen te krijgen dat ik tanden moet missen ofzo..maar ik he nergens pijn ofzo dus hoop dat het allemaal mee valt, op veel gaatjes na dan..
vanochtend gewerkt en toen ging het wel met de zenuwen, maar nu ben ik thuis en heb ik al een bonkende hoofdpijn. :cry:
ik probeer er niet teveel aan te denken, en zal blij zijn als ik geweest ben. ik weet dat ze nu alleen kijken en nog niks gaan doen.. dat vind ik aan de ene kant wel jammer want wil zo snel mogelijk vanaf zijn :wink: . maar goed ik laat vanavond weten hoe het geweest is.
groetjes
nou toen was ik aan de beurd, op van de zenuwen, en ja ik mocht meteen in de stoel... de tandarts was heel aardig en het was fijn dat hij al wist dat ik angst had (ik had in de mail alles uit gelegd) en ging er ook prima mee om..de schade valt ook nog mee, ik had erger verwacht..er moeten ongeveer 10gaatjes moeten gevuld en de 2 kiezen waar al stuk van was worden getrokken. de kosten vallen ook nog mee. ik mocht meteen 3 vervolg afspraken maken alleen is dit pas over een maand. ik heb de moed er nu wel in...nu op naar de eerst vervolg afspraak om alles netjes te laten maken...
groetjes :smt003
Die maand is voorbij eer je er erg in hebt en dan de opvolgende behandelingen ook,
jij kunt straks gewoon lachend de zomer in, lekker toch!?!
Groetjes,
JAN