perio aid

Author:
maaikehop
Posted:
ma, 04/06/2009 - 00:59
Ik heb vijf dagen geleden een implantaat gekregen en moet nu elke dag twee keer spoelen met perio aid. Ik heb nu een rare zwartige gloed over mijn tanden en er staat ook bij de bijsluiter dat je tanden kunnen verkleuren. Ik vind dit heel vervelend. Gaat dit weg als ik stop met het middel? (ik moet nog 9 dagen)Kan ik er nu al iets aan doen? Ik zie er nu namelijk uit als een junk en dat vind ik niet echt fijn.
Lieneke

Het is inderdaad een bijwerking. Je kunt het zelf niet verwijderen. Na het spoelen kan dit wel door een tandheelkundige worden verwijderd.
Om erger te voorkomen kan je het beste voorafgaand aan het spoelen met Perio-Aid, spoelen met Bocasan. Verder is het uiteraard verstandig om niet te roken, niet al te veel thee, koffie, rode wijn en andere dingen te consumeren met veel kleurstof.
ma, 04/06/2009 - 12:20 Permalink
Spiegeltje

Waarom eigenlijk Perio-Aid? Gewoon 1,5% waterstofperoxide (verkrijgbaar bij drogist voor weinig) zou toch ook moeten werken. Geeft geen verkleuring in ieder geval.

Maar die tip van Lieneke werkt wel.
ma, 04/06/2009 - 23:39 Permalink
Illuminus

CHX is de gouden standaard waaraan al het andere gemeten wordt. CHX is effectiever dan waterstofperoxide en heeft een langere retentieperiode in de mond dan waterstofperoxide.

Er bestaan overigens wel CHX oplossingen die minder verkleuringen geven (peroxymonosulfaat, peroxycarbonaat toevoegingen of soortgelijken), maar deze zijn voor zover ik weet niet in nederland te krijgen.
di, 04/07/2009 - 11:29 Permalink
Illuminus

CHX vs. Hexetidine onderzoek laat statistisch zien dat Hexetidine minder verkleuring geeft. Maarre statistisch significant is heellll wat anders dan dat t klinisch zoden aan de dijk zet :smt004

Zo zal t ook wel zitten met de chx met antiverkleurtoevoeging, anders was t wel handel geweest. :wink:
di, 04/07/2009 - 12:03 Permalink