Onstoken tandvlees + meer

Author:
sirmike
Posted:
wo, 04/08/2009 - 15:53
Beste mensen,

Ik ben maandag naar de tandarts geweest, voor het eerst in 5 jaar. Gelukkig had ik geen gaatjes.
Toch kwam naar voren dat mijn tandvlees aan de onderkant ontstoken was door ontstane carries. Dit is door de tandarts (zonder verdoving) verwijderd wat toch pijnlijk was.
Nu is mijn vraag: Hoe kan ik het best mijn tandvlees onderhouden om het weer sterk te maken , welk middeltje is daar het best voor.

Verder kreeg ik ook te horen dat mijn tandglazuur aan het verdwijnen is bij de voorste tanden door teveel energy drankjes en/of cola. Nu gebruik ik al rietjes tijdens het drinken om dit te beperken, maar is er een middel wat mijn glazuur versterk of terugbrengt? De tandarts sprak over tanderosie.

Ook merkte ik op dat 2 van mijn tanden nogal ruw zijn, mijn 2 onderste tanden die zeg maar naast de kleine voortandjes zitten. Hier is niks aan gedaan en toch lijkt het of het op tandplak of tandsteen duidt. Wat kan ik tegen dit doen??

Ook kwam naar voren op de fotoscan dat ik knars op me tanden. Dit kan door stress komen, en me tanden worden kleiner. Is hier iets tegen te doen? Kan ik iets tegen tandenknarsen beginnen...?

Hopelijk heeft iemand wat antwoordjes klaar.

Bij voorbaat dank
Lieneke

Hallo,

Wat goed dat je weer bent gegaan.

Jouw verhaal klopt niet helemaal:
* Gaatjes en caries zijn 2 dezelfde dingen.
* Ontstoken tandvlees wordt veroorzaakt door plak en tandsteen.

Middeltjes om ontstoken tandvlees te voorkomen / te genezen:
* Een (electrische) zachte multitufted tandenborstel
* Een goede poetsmethode
* Een tandenstoker (of een flossdraad als een stoker niet past) of rager
(gebruik de zoekfunctie)

Om erosie te voorkomen:
gebruik de zoekfunctie hierover is al veel geschreven. Erosie is enkel te voorkomen, niet te genezen.

Ruwheid kan door van alles komen. Onder andere door slijtage, plak, tandsteen.

Ook over knarsen is al heel veel geschreven. Dus ook daarvoor verwijs ik je naar de zoekfunctie.
wo, 04/08/2009 - 17:37 Permalink