Wortelkanaalbehandeling / Endodontoloog

Author:
Jbr
Posted:
vr, 04/17/2009 - 15:58
Hallo,

Op dinsdag 7 april (zo'n 10 dagen geleden dus) ben ik behandeld door de endodontoloog aan een grote kies. De behandeling heeft ruim twee uur geduurd en in die tijd heeft hij 4 kanalen schoongemaakt.

Helaas heb ik nog steeds last van (na)pijn. Het is geen enorme pijn maar de kies zelf is erg gevoelig, beetje zeurende pijn en bij tikken op de kies met een lepeltje doet dit ook zeer. Kan goed slapen maar 's nachts lijkt de kies ook wel erg gevoelig te zijn. Heb na de behandeling ongeveer twee dagen Ibuprofen geslikt maar ben toen gestopt. Kan ook wel goed zonder maar heb gisteren toch de endodontoloog gebeld. Deze heeft me aangeraden de komende drie dagen toch weer Ibuprofen te slikken (2x 600mg per dag) en maandag even terug te bellen om te vertellen hoe het gaat.

Heeft iemand een advies/ervaring hier mee?

Alvast bedankt voor je reactie......
Groningen

Zat er een grote ontsteking onder de wortel? Dan kan het nog wel even nazeuren.
Ook kan het zijn dat de kies iets te hoog gevuld is, en je dus het kaakbot of de ontsteking onder de kies irriteert bij dichtbijten. Even aankijken is een optie, en bij aanhoudende klachten gewoon even weer bellen...
vr, 04/17/2009 - 21:48 Permalink
Jbr

Bedankt voor het antwoord. Er zat echter geen ontsteking toen ik naar de endodontoloog ging. De behandeling was nodig omdat er nu een kroon op geplaatst dient te worden. Ook bijt ik niet op de kies. Hij is niet te hoog of zo...

De ibuprofen die ik slik maakt nauwelijks een verschil uit. Daarom heb ik ook het gevoel dat er niet echt een ontsteking zit. Koud of warm maakt ook niets uit. De kies/gebied blijft echter zeurend. Morgen bel ik de endodontoog weer en kijk wel even wat hij aangeeft. De kies nu opnieuw openmaken lijkt me echter veel te vroeg.
zo, 04/19/2009 - 11:43 Permalink
Jbr

Ben vanaf maandag gestopt met de Ibuprofen en het gaat wisselend. Dinsdag een goede dag en niet veel last maar vandaag weer wel erg veel last. Is daar een verklaring voor? Blijft Ibuprofen nog een tijdje nawerken als je ermee gestopt bent?

Ik heb van de endodontoloog nu een antibiotica gekregen. Aangezien ik volgende week op vakantie ga wil ik deze nog even bewaren en dan tijdens de vakantie slikken. Wil niet naar de tandarts in Italie....
De endodontoloog gaf aan dat dit het geen probleem is om wat later met de antibiotica te beginnen...
wo, 04/22/2009 - 20:32 Permalink
Groningen

De zenuwkanaalbehandeling is gedaan, omdat er een ontsteking, en dus bacterien) in het kaakbot onder de wortelpunt aanwezig waren. Het lichaam moet deze ontsteking nu opruimen, na het wegnemen van de oorzaak door de endodontoloog.
Nogmaals; het is niet vreemd dat de kies nazeurt, en gevoelig is met tikken aan de bovenkant. Met een antibiotica-kuur help je je lichaam een handje met het opruimen van de ontsteking.

Brufen werkt ca 4 uur door, en werkt daarna langzaam uit... dus na een uur of 6 heb je daar geen effect meer van.
do, 04/23/2009 - 17:07 Permalink